United Airlines erbjudande till piloterna är ytterligare ett exempel på hur Boeings produktionsproblem och säkerhetskris påverkar flygbolagen. Efter att ha pausat all nyanställning ber United nu sina piloter att ta frivillig obetald ledighet under sommaren och eventuellt in på hösten. Den extra ledigheten som piloterna tar syftar till att minska överbemanningen, enligt Boeing.
United Airlines hade kontrakt på att ta emot 43 Boeing 737 MAX-8 och 34 MAX-9 i år, men förväntar sig nu att få 37 respektive 19 flygplan. Dessutom hade man räknat med att Boeing skulle leverera 80 MAX-10 i år och 71 nästa år, men den modellen har ännu inte certifierats av FAA, den amerikanska luftfartsmyndigheten. Som ett resultat finns det fler piloter tillgängliga än det finns flygplan.
Även det amerikanska lågprisbolaget Southwest Airlines, som bara opererar Boeing 737, har pausat all nyanställning av piloter och kabinpersonal.
Boeing har skakat om sin ledning genom att låta vd:n Dave Calhoun lämna sin post, liksom styrelseordföranden och chefen för Boeings enhet för kommersiella flygplan.
Boeing har varit i krisläge sedan början av detta år på grund av flera defekter på sina flygplan, bland annat en dörrplugg som lossnade mitt under en flygning.