Skriv ut  

Remote Tower Control på Malmö Airport

Flygnyheter, Redaktionen, den 8 april 2024
Nu har även Malmö Airport anslutits till Remote Tower Control, RTC, i Stockholm. Swedavias avtal med Luftfartsverket omfattar Kiruna Airport, Åre Östersund Airport, Umeå Airport och Malmö Airport. Först ut i Malmö blev BRA27C från flygbolaget Braathens Regional Airlines (BRA).

Nu har den sista flygplatsen anslutits till LFV:s och Swedavias RTS-program; Malmö Airport. För en smidig omställning tillhandahålls flygtrafiktjänsten under en period växelvis från både ATS Malmö Airport och RTC Stockholm.
 
– LFV var först i världen med flygtrafikledning på distans. Det ger ökade möjligheter att upprätthålla en välfungerande flygtrafiktjänst med hög tillgänglighet över hela landet. Därmed bidrar LFV till att Sverige kan uppnå de transportpolitiska målen, säger Anna Granberg, direktör för Operations på LFV.
 
Den 1 juni 2021 började flygtrafiken vid Kiruna Airport att trafikledas på distans från LFV:s kontrollcentral för flygtrafikledning på distans, RTC Stockholm. I december 2021 anslöts Åre Östersund Airport till RTC Stockholm och den 23 februari 2023 anslöts även Umeå Airport. 
 
I samarbete med svensk industri var LFV år 2015 först i världen med flygtrafikledning på distans, Remote Tower Service, RTS. Idag har flera länder utvecklat och driftsatt liknande lösningar för att effektivisera och utveckla flygtrafiktjänsten.
 
Så funkar det:
En mast med flera kameror, mikrofoner och annan utrustning placeras på flygplatsen. Bilder och annan information förs över till skärmar på en kontrollcentral där flygledaren har en vy som är 360 grader, det vill säga han eller hon ser allt på och runt flygplatsen. Med skärmarna får flygledaren fördelar som vanligt fönsterglas inte kan ge. Till exempel rörelsedetektorer som hjälper till att upptäcka djur eller fordon på banan och möjlighet att låsa kameran på föremål i rörelse. Infraröda kameror gör det lättare att se i dimma och mörker.



Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

RTS
Skrivet av Örnen, 2024-04-11 15:30:01
De enda som tjänar på detta är SAAB och det bolag som tagit fram RTS mycket kostsamma och sårbara system. Fakturan från LFV skickas till flygoperatörerna som skickar kostnaden vidare till resenärerna. Mig veterligen har Försvarsmakten sagt nej till RTS på sina flygplatser.
Anmäl inlägget
Skattepengar i "arbete"??
Skrivet av Drummer, 2024-04-10 12:47:52
""Tänkte inte på de'".....
Anmäl inlägget
Dyrt
Skrivet av Dyrt, 2024-04-09 20:29:45
I absolut bästa fall får man samma tjänst till dubbel kostnad med RTC. Tyvärr är det flygbolagen som får betala i slutändan.
Anmäl inlägget
Sårbart?
Skrivet av Maverick, 2024-04-09 18:39:18
Om man nu i framtiden får, vilket jag antar att man strävar efter, att alla flygplatser ska styras från ett och samma ställe. Blir det inte sårbart? Om RTC slås ut antar jag att alla flygplatser då slås ut. Om vi skulle hamna i konflikt med annan nation antar jag att det räcker med att slå ut RTC så har man slagit ut samtliga flygplatser. Eller finns det hållbara backupplaner om det skulle hända?
Anmäl inlägget
Spara pengar med RTC.. haha
Skrivet av Charles, 2024-04-09 17:12:58
RTC kommer aldrig någonsin spara pengar. Kostnaden hittils överstiger allt det någonsin kommer kunna generera! Om det ens någonsin genererar pengar.. Tveksamt då det enbart är personal man sparar på.. Vilket det numera krävs mer utan (WS.. tekniker.. mm)
Anmäl inlägget
@PetraPilot
Skrivet av PeterPan, 2024-04-09 16:39:23
RTC sparar inga pengar, det kostar betydligt mer än traditionell flygledning. Fråga fem flygplatser som skrev avtal med ACR. Tillgänglighet till flygplatser har dessutom minskat eftersom alternativen idag är färre.
De flesta piloter verkar till skillnad från dig kritiska till RTC.
Anmäl inlägget
Osmart
Skrivet av Tuffe, 2024-04-09 08:36:44
Låt oss effektivisera och flytta allt till Stockholm. Alla myndigheter, kommunfunktioner, huvudkontor, ledningscentraler osv kan vi flytta till Stockholm. Då blir tillgängligheten jättehög och det blir säkert billigt. Eller varför inte flytta allt till New Delhi?
Det här är bara teknik för teknikens skull.
Anmäl inlägget
RTC
Skrivet av Ior, 2024-04-09 07:18:50
Kan nog bli bra på sikt. Linköping som jag landar i en hel del märks inte att det är RTC. Nackdelen är ju IFR-alternativen att EASA inte riktigt har hunnit med.
Fixas det så är det lite av jackpott.

Kan tycka att mindre flygplatser som Växjö/Trollhättan/Örebro mfl borde skaffa detta.. bättre alternativ än att vara radarlös med ACR..
Anmäl inlägget
Kostnaden..
Skrivet av Mrbrown , 2024-04-08 22:17:52
Och kostnaden för detta ekonomiska fiasko är astronomiskt samt att de flesta FL som jobbat i de ATS:en antigen slutat eller flyttat till andra providers, och de som hamnar på RTC vill därifrån..tillgängligheten som finns blir till kostnad av övertid då det saknas massor av personal…
Anmäl inlägget
Besparing för vem
Skrivet av D, 2024-04-08 20:22:03
Även om RTC mot förmodan skulle spara några kronor på lång sikt, och det rent teoretiskt skulle innebära marginellt lägre kostnader för flygbolagen som trafikerar, så förlorar vi samtidigt pengar på att vi iom EASA-rekommendationer inte kan planera med destination och alternativ som styrs från samma RTC-central. Dvs Kiruna, Umeå och Östersund kan inte komplettera varandra som alternativ vilket kan innebära extra mycket bränsle och därmed extra kostnader. Samma med Sundsvall/Örnsköldsvik/Sälen.
Anmäl inlägget
What if...
Skrivet av Erik Johansson, 2024-04-08 19:31:03
Hur funkar det? En mast med flera kameror, mikrofoner och annan utrustning placeras på flygplatsen.

What happens when this mast collapses or at a power failure?

Take down a few masts and there is no more traffic by air in Sweden.

Anmäl inlägget
Härligt
Skrivet av PetraPilot, 2024-04-08 18:52:29
Det kommer att fungera toppenbra, jag har landat i KRN, UME & OSD många gånger det är verkligen en pust av framtiden, så bra och sparar pengar och håller kundernas biljettkostnader nere.
Anmäl inlägget
Bara...
Skrivet av Anno nym, 2024-04-08 16:54:09
Bara fem år efter plan, starkt jobbat!

"För en smidig omställning tillhandahålls flygtrafiktjänsten under en period växelvis från både ATS Malmö Airport och RTC Stockholm."

Yes that´s why ;)

"Det ger ökade möjligheter att upprätthålla en välfungerande flygtrafiktjänst med hög tillgänglighet över hela landet."

Ja, tillgängligheten på H24 flygplatsen Malmö Sturup har ju skapat stora problem hittills...
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev