Skriv ut  

EU skärper sanktionerna mot falska flygbolag

Flygnyheter, Redaktionen, den 9 april 2024
EU förväntas fortsätta granska ryska kopplingar hos flygbolag och deras ägare i Europas närområde. Bland annat har Finland stoppat ett falskt turkiskt flygbolag som försökt göra en smygexpansion in i EU. Den senaste tiden har också visat på upprepad smuggling av flygmateriel via Sydafrika med flera länder.

Det var Finland som satte stopp för turkiska Southwind Airlines tänkta smygexpansion in i EU. När Southwind sökte tillstånd att flyga Helsingfors-Antalya med Boeing 737 MAX-8 tillsatte Finland en egen utredning. Den visade att det fanns mycket goda skäl att anta att Southwind inte alls kontrollerades av turkiska intressen, utan av sitt verkliga moderbolag Nordwind i Ryssland. Drygt 30 procent av besättningarna är till exempel utlånade från Nordwind och ägarförhållandena inte transparanta. Nordwind flög då redan bland annat från Tyskland, Rumänien, Schweiz och Nordmakedonien till Turkiet, men även flitigt från Turkiet till Ryssland. De anklagas dessutom för att ha sett genom fingrarna eller deltagit i flyktingsmuggling från länder söder om Ryssland via Turkiet till EU och de utgjorde därmed en fara för Finland. 
 
Det tog bara 24 timmar innan Finlands hårda hållning lett till ett beslut från EU att Southwind nu nekas all överflygningsrätt i EU:s luftrum hänvisandes till de ryska kopplingarna. Det stoppar dem även från trafik till Schweiz och Nordmakedonien. Southwind har tolv flygplan; tre Boeing 737 MAX-8, fyra Airbus A320/321 neo och ceo, två Airbus 330–200 och hela fyra Boeing 777–300. USA har stoppat vidare leveranser av MAX-plan.
 
Bara några dagar senare förbjöds även det expansiva Air Cairo att komma in i EU:s luftrum. Detta sker också med hänvisning till ägarnas affärskopplingar till Ryssland. Air Cairo har 32 flygplan, varav 24 A320 ceo respektive neo, sex ATR och tre ERJ190.
 
Den senaste tiden har också visat på upprepad smuggling av flygmateriel, framför allt Airbus A340-300/600 i åldern 15–20 år, via “målvaktsägande” i Gambia och Sydafrika. Dessa flygplan har varit parkerade i Storbritannien och i Litauen och förts med förfalskade färdhandlingar till Teheran och där tagits om hand av iranska flygbolag. Iran gör underhåll på ryska flygplan, men har också fått köpa västflygplan från Ryssland. Även Venezuela och Afghanistan är inblandade i tveksamma flygaffärer under sanktionsradarn.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

FEL av mig nedan!
Skrivet av Erik, 2024-04-10 16:34:35
Ursäkta, en del av texten försvann. Jag menar att nämnda länders flygbolag anses bidra med smuggling av reservdelar till Ryssland.
Anmäl inlägget
Serbien och Turkiet
Skrivet av Erik, 2024-04-10 12:15:37
...glöm inte dessa länder.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev