Skriv ut  

Lufthansa nobbar Dreamlinern

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 20 september 2013
Lufthansa har beställt 59 nya långdistansflygplan från Airbus och Boeing. Överraskande nog finns inga Dreamliners med när flottan moderniseras.

- Den passar helt enkelt inte våra behov, säger kommunikationschefen.

Det blev 59 nya flygplan i en stor samordnad beställning när Lufthansa satsar 14 miljarder euro, enligt listpriset, på att modernisera långlinjeflottan. Det är 25 Airbus 350XWB och 34 Boeing 777-9X om alla optionerna faller ut. Det innebär att Lufthansa helt nobbar Boeing 787, det flygplan som nära nog alla flygbolag med långlinjeambitioner ser som det naturliga flygplanet.

- Nya flygplansköp är alltid svåra och det går aldrig att hitta det perfekta flygplanet. Vi har letat efter en kombination av bland annat investeringskostnader, räckvidd, enhetskostnad per flygstol och liknande variabler och visade sig att Boeing 787-8 och -9 är för små och den kommande 787-10 har för kort räckvidd. Alltså passar Dreamlinern helt enkelt inte in i våra behov, säger Martin Riecken, Lufthansas europeiska kommunikationschef på telefon till Flygtorget.

I kravanalysen använde Lufthansa tre olika marknader för långlinjerna: High Volume, Premium och Medium size market. De nya flygplanen kommer att placeras in med Boeing 777-9 på High Volume där det finns dels stora passagerarströmmar, dels behov av både business och första klass. Det är i första hand de asiatiska destinationerna och där kommer den att användas tillsammans med Boeing 747-8 och Airbus A380. Trippelsjuan ska också användas på premium market, Asien och Nordamerika, där behovet är många stolar och två klasser. De nya 350-900 koncentreras till Medium Size.

- Det är till exempel Frankfurt – Vancouver där vi har cirka en miljon passagerare per år, säger Martin Riecken.

I och med dagens beställning blir Lufthansa launch-customer för Boeing 7779X som enligt planerna ska börja utvecklas senare i år. De nya flygplanen, där Airbus 350-900 kommer först, ska levereras till Lufthansa från 2016 och nio år framåt och ersätter då successivt Boeing 747-400 och Airbus 340 som Lufthansa har i två versioner -300 och – 600 och är en av världens största operatörer av.

- I vilken takt de äldre flygplanen fasas ut är inte klart än, det beror bland annat på hur passagerarutvecklingen ser ut. Våra äldsta Boeing 747-400 ska naturligtvis försvinna men det går faktiskt att tjäna pengar även på dem så några fasta beslut finns inte än.

De nya flygmodellerna och är mer tystlåtna, 30 procent lägre ljudnivå, har lägre koldioxidutsläpp, och en bränsleförbrukning per passagerare och per 100 kilometer på cirka 25 procent under dagens flygplan, enligt Lufthansa.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

plast
Skrivet av olleli, 2013-09-24 14:19:17
Vem vågar åka plastflygplan?om batteriackarna på Dreaml, får för mycket mos smällter dom genom karossen o pyser ut sin egen väg, detta hände ! o boeing ville tona ner probl.
Anmäl inlägget
Språket...
Skrivet av Fxh, 2013-09-24 09:54:20
Dem (som subjekt)?
Anmäl inlägget
LH A350/SK A350
Skrivet av FlygExpert, 2013-09-20 16:42:57
Det handlar inte om hur mycket bolagen betalar för planen och när dem får dem levererade utan när dem säger att dem behöver dem. Så LH har alltså sagt att dem behöver sina A350 2016 medan SK inte tycker dem behöver planet förrän 2018.
Anmäl inlägget
B787
Skrivet av FlygExpert, 2013-09-20 16:39:13
Ja men titta på LH nuvarande flåtta, har dem några plan mellan A321an och A340-300an? SVAR: NEJ
LH har inte haft något mellan ting sedan 2009. 2004: 763, 2005: A310, 2006: A332/A342 & 2009: A306.
Anmäl inlägget
money talks
Skrivet av jens, 2013-09-20 14:13:40
Hur lyckades LH komma före SK i leveranskön för A350:orna? LH får sina A350 levererad från 2016 medan SK får sina 2018. Betalar LH mer eller är SKs order inte klart än?
Anmäl inlägget
Klokt beslut
Skrivet av Lasse, 2013-09-20 09:32:09
Dreamlinern är "trash"
Anmäl inlägget
Vad konstigt!?
Skrivet av Smiskus, 2013-09-20 09:21:58
Vad konstigt. Ett sånt stabilt flygplan som aldrig går sönder.
Anmäl inlägget
Jasså det säger han???
Skrivet av Alias, 2013-09-20 09:09:37
I ingressen:" - Den passar helt enkelt våra behov, säger kommunikationschefen."
Jamendåså varför köper dom inga B787 om dom säger så då?
Anmäl inlägget
Vad konstigt!?
Skrivet av Smiskus, 2013-09-20 08:50:04
Vad konstigt. Ett sånt stabilt flygplan som aldrig går sönder.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev