Skriv ut  

Krismöte mellan Norwegian och Boeing idag

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 25 september 2013
Idag finns representanter för Boeing hos Norwegian i Oslo för att diskutera de återkommande problemen med Dreamlinern.

- Så här kan det inte fortsätta, är den officiella ståndpunkten hos Norwegian.

I helgen var det dags igen när ett tekniskt problem, denna gång syretillförseln till flightdeck, försenade en av Norwegians nya Boeing 787. Det senaste problemet är bara en av den långa rad missöden som vid olika tillfällen tvingat de två Dreamlinermaskinerna kvar på marken och orsakat stora kostnader för det norska flygbolaget.

- Det går ut över våra passagerare och det är frustrerande varje gång det händer, säger Åsa Larsson på Norwegian till Flygtorget.

Vid ett tillfälle har det gått så långt att Norwegian tvingats hyra in en Airbus A340 från det portugisiska flybolaget Hi Fly. Vid andra tillfällen har det handlat om kostnader för mat och hotellrum till strandade passagerare. En än värre prestigeförlust var det faktum att vd Björn Kjos missade ett möte i Bangkok när den egna maskinen var försenad.

Nu är alltså måttet, än en gång, rågat och trots tekniker från Boeing på plats som jobbar med att hålla planen i luften, har Norwegian kallat in människor högre upp i hierarkin hos flygplanstillverkaren till ett möta idag onsdag.

– Vi kommer att säga till Boeing att det här är långt ifrån acceptabelt. Vi får inte den operativa regularitet som vi förväntade oss med ett helt nytt flygplan. Alltså måste någonting göras. Snabbt. Vi hade förväntat oss att deras kvalitetskontroll sett till att småfel och tekniska problem är borta innan flygplanet levereras till kunden, säger Norwegians kommunikationsdirektör Anne-Sissel Skånvik i ett uttalande.

Norwegian är inte ensamma om att ha driftsstörningar i Dreamlinertrafiken. Även Qatar, Japan Air Lines och framför allt den hårt prövade lunch-customer All Nippon Airways, har uttryckt missnöje med regulariteten i flygplanet.

– Det märkliga är ju att under den månad som vi övnings- och testflög flygplanet på kortdistans i Europa hände ingenting. Problemen har börjat när den kom i långlinjetrafik, säger Åsa Larsson.

Vad Boeing kan utlova på mötet idag är oklart men att Norwegian också, vid sidan av att begära tekniska åtgärder, kommer att kräva ekonomisk kompensation är klart sedan tidigare.



Kommentera artikeln
Det finns 14 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Långdistanstrsafik
Skrivet av Jobbat i flyget 35 år, 2013-09-29 14:40:49
Bara än en gång har det bevisats att det är två helt olika saker att driva long-haul och short-haul flygtrafik. För att man är bra på det ena, så blir man inte bra på det andra. Håller därför med de flesta kommentarerna.
Anmäl inlägget
Diskusonsnivå
Skrivet av gotship, 2013-09-26 20:19:41
Ärligt talat - jag trodde att detta forum
skulle diskutera flyg på ett seriöst sätt. Många av inläggen verkar skrivna i affekt - varför.
Anmäl inlägget
@Teknik, ingen BMW utan en problemfylld flygmaskin
Skrivet av Harry, 2013-09-26 05:39:51
Men även en BMW kan gå sönder. Då gäller det för BMW att ge kundservice. Det kan inte lågservicebolagen Norwegian och Ryanair, för det ingår inte i deras upplägg! Att detta nu framgår tydligt är det värsta för Norwegian. Det är skillnad!
Anmäl inlägget
Undvik lågservicebolag som Norwegian och Ryanair
Skrivet av Harry, 2013-09-26 05:34:45
Blir det problem med dem, är det kört för passagerarna. Det blir dyrt att köpa "billigt", precis som att köpa bilar med usel kvalitet, utan service, garantier och försäkringar mm. Det här är ett lågserviceflygbolagsproblem inte ett Boeingproblem.
Anmäl inlägget
Var är medvinds Kjos ??
Skrivet av pierre.homgren, 2013-09-25 17:55:27
Uroligt så lite Hr . Kjos är synlig når det stormer rundt bolaget , han är da den störste medvinds spelaren vi har skådats på länge . usch usch
Anmäl inlägget
Norwegian för små för testverksamhet
Skrivet av Seriös, 2013-09-25 12:17:03
En seriös aktör hade inte satsat all på ett obeprövat flygplan.
Välj ett flygplan som bevisat att det fungerar.
Större bolag som har fler alternativ (flygplan) kan välja en B787 för att deltaga i uttestningen. Vid problem sätter man in andra flygplan.
Norwegian saknar alternativ och erfarenhet.
Anmäl inlägget
Mediabrus
Skrivet av m, 2013-09-25 12:15:43
Att vara först med ett nytt flygplan skapar rubriker och mediabrus, och det har de ju fått och lite till.
Anmäl inlägget
Till Nja
Skrivet av Analytikern, 2013-09-25 12:12:13
Att köpa en BMW är ett dåligt val om du bor i norra Sverige. Du missar med all sannolikhet utrusta den med "Vinterkit" BMW är kända för att vevhusventilationen fryser med risk för motorhaveri. Väljer du i stället en Volvo klara du dig bättre (köp en begagnad 940).
Samma sak borde Norwegian gjort köpt ett beprövat flygplan.
Anmäl inlägget
skrota
Skrivet av olleli, 2013-09-25 11:21:22
Jag tyyyyycker folk är så kännsliga, var står det att flygplan måste fungera när man köper dem? Bägge bolagen gör sig till egen utnämnda stjärnor. Redan br Wright flög längre än boeing i ett nykonstruerat flygplan om man räknar provflygtid och kostruktions timmar. Pysar vi knatar
bakåt i utvecklingen.
Anmäl inlägget
@ Missnöjd kund
Skrivet av Kondulit, 2013-09-25 11:17:54
Men cry me a river! Om du inte vill ha skit på dig får du väl flyga med något annat bolag.
Anmäl inlägget
Kan vi också få krismöte
Skrivet av Missnöjd kund, 2013-09-25 10:37:38
Alla vi kunder som är missnöjda med Norwegian kan vi också få ett krismöte, eller ska ni fortsätta att kasta skit på oss.
Anmäl inlägget
Teknik
Skrivet av Nja, 2013-09-25 10:27:09
Mycket kan man beskylla ledningen för men teknik på flygplan är nog inte en av dem! Exakt hur förknippar du syretillförsels problem med ledningen? Det är i grund och botten en LH maskin! Om du köper en BMW, är det ditt fel om den går sönder om du tar ut den på E4an i 110km/h?
Anmäl inlägget
Norwegians grundproblem
Skrivet av Analytikern, 2013-09-25 09:59:56
Norwegians problem har två grundorsaker.
A) Norwegian saknar erfarenhet av långdistansflygningar och försöker nyttja flygplanen (2 st) till bristningsgränsen.
B) Man valde ett nytt obeprövat flygplan. Med ett beprövat flygplan hade man klarat sig bättre.

I grunden består Norwegians problem av dåliga beslut i ledningen.
Anmäl inlägget
Boeing Restaurang
Skrivet av Börje, 2013-09-25 07:44:11
Lunch-customer?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev