Skriv ut  

Omröstning idag om piloters arbetstider

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 30 september 2013
Idag ska Europaparlamentet rösta en första gång om förslaget om nya arbetstidsregler för piloter och kabinpersonal. Men fortfarande är det oklart om förslaget ger bättre eller sämre arbetstider.

Innebär det nya förslaget bättre arbetstider eller är det ett sätt att utnyttja den flygande personalen än mer?
           
Svaret på den frågan beror på vem man frågar när det gäller det nya förslaget om arbetstider för piloter och kabinpersonal som EU arbetat fram och som ska genomgå en första omröstning i EU-parlamentet idag.
           
I princip handlar det om att tjänstgöringstiderna ska harmoniseras så att samma regler gäller i alla länder inom EU. Från flygbolagens sida är tongångarna positiva eftersom det ger enhetliga reglar för tjänstgöringen i luften och bort från det lapptäcka av regler som gäller runt om i Europa. EASA påpekar också att de nya reglerna är identiska med de som gäller i British Airways och är de striktaste i Europa.
           
De fackliga organisationerna för piloter och kabinpersonal har dock protesterat och menar att förslaget innebär längre arbetspass, tröttare besättningar och ökade säkerhetsrisker för flygpassagerarna.  Bland annat genomfördes en kampanj tidigare i år kallad ”walk-out for safety”.

– De nya reglerna kommer bara att göra en dålig situation sämre när flygbesättningar flyger trots att de är farligt uttröttade, säger Nico Voorbach, ordförande i European Cockpit Association.
           
De argumenten har fått stöd av de gröna och vänsterblocket inom EU-parlamentet som blockerat förslaget. Omröstningen idag gäller därför om den blockeringen ska ignoreras och förslaget gå vidare till regelrätt omröstning. Går förslaget om nya arbetstidsregler igenom införs de sedan successivt under en tvåårsperiod.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Resultat av avreguleringen.
Skrivet av IATA representant till ICAO., 2013-10-01 16:00:49
Problemet i dag är att det pågår ett politiskt krig mellan EASA och ICAO; vidare att The Nordic Delegation i Montreal var / är för svak, och for ex. icke stod i mot ATPL 60+.
Behöves EASA eller är det ett resultat av Airbuses påtryckningar ? Problemet i dag är att ICAO Annexen icke är enarådande i säkerhetskraven för hela industrien.
Ansvaret ligger hos Transportstyrelsen.

Anmäl inlägget
1-0 till oss!
Skrivet av A320, 2013-10-01 06:18:00
Liggande förslag röstades ner igår och det ger 1-0 till säkerhet och crew. Som jag förstått det hela är detta dock bara första ronden av initiellt 3. Fingers crossed....
Anmäl inlägget
BA?? 2
Skrivet av A320, 2013-09-30 20:47:27
För de fleste piloter / bolag betyder dock en max regel från myndigheterna detsamma som att man varje månad schemalägger upp till dessa max timmar. För 20 år sedan betydde max timmar att om man hade förseningar eller andra problem så kunde man flyga upp till max för att lösa problemet med att få hem kärran / pax, inte att man varje månad jobbade upp till max varje dag.....
Anmäl inlägget
BA? 1
Skrivet av A320, 2013-09-30 20:46:52
Som andra redan påpekat har BA och andra firmaregler absolut ingenting att göra med vad som beslutas i EU parlamentet.
Reglerna som BA rättar sig efter kommer att bli de samma som alla andra bolag i Europa. Enda skillnaden är att beroende på fackföreningarnas inflytande i varje bolag så förhandlas det fram egna regler som ligger inom ramen för det regelverk som sen kommer att ligga till grund för EASA reglerna.
Anmäl inlägget
Kvalificerat skitsnack.
Skrivet av Zzzz, 2013-09-30 20:03:08
Om de nya reglerna som det ska röstas om är samma som gällande UK regler som är de som BA använder så ska jag genast äta upp min hatt.
Anmäl inlägget
BA?
Skrivet av Arne, 2013-09-30 12:31:53
Att de nya reglerna skulle vara identiska med BAs är ju bara rent skitsnack. BA flyger i nuläget på brittiska regler som är hårdare än Sub Q. Skulle de nya vara identiska med BAs nuvarande hade ju knappast BALPA protesterat så mycket som de har.
Anmäl inlägget
BA
Skrivet av DW, 2013-09-30 12:21:59
Om de nya reglerna är identiska med British Airways måste det ju innebära att besättningar på alla andra flygbolag arbetar mycket mindre (underarbetade?). BA har väldigt bra arbetsvillkor.
Anmäl inlägget
Mest snack 2
Skrivet av A320, 2013-09-30 11:12:23
Det kommer att krävas ett rykande hål i marken där utredningen, utan tvivel, kommer fram till att brist på sömn / ledig tid för piloterna var huvudorsaken till haveriet, innan vi kommer att se några riktiga förändringar.
Anmäl inlägget
Mest snack....
Skrivet av A320, 2013-09-30 11:11:12
Det här handlar tyvärr inte om att faktiskt höja säkerheten och förbättra situationen för piloter och cabin crew, utan endast om att det skall se ut som om politiker / myndigheter gör något åt saken. Faktum är "money talks", nu mer än någonsin, och trycket från marknaden för att kunna bibehålla och till och med höja produktiviteten är alltför stort för att myndigheterna skall kunna stå emot.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev