Skriv ut  

SAS anpassar flygplansflottan från dag till dag

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 24 oktober 2013
SAS linje från Arlanda till Kalmar flygs med en Boeing 737-600. Eller en SAAB 2000. Eller en Boeing 717. Vilken flygplanstyp som används styrs av efterfrågan och arbetet på att effektivisera flygtrafiken och kan ändras från dag till dag.

SAS ATR
SAS ATR

SAS öppnar i dagarna två nya linjer, från Köpenhamn till Bremen och till Humberside i England. De flygs av Cimber som sätter in sina CRJ200 med 50 stolar på sträckan, helt i linje med SAS strategi att använda underleverantörer på de tunnare linjer som inte kan bära en Boeing 737 eller Airbus 320.

SAS
SAS Boeing 737

I förra veckan levererades den första av sex ATR72 till danska Jet Time som nu även de blir underleverantör till SAS  och ska använda samtliga turbopropmaskiner på i första hand de skandinaviska feedersträckorna in till Arlanda och Kastrup. Lägg till Braathens Regional och Blue 1 så växer bilden fram av en brokig flotta med olika flygplanstyper som alla flyger för SAS. Cimber förfogar idag över fem CRJ200 och två ATR72, Jet Time ställer sex ATR 72 till förfogande, Blue 1 har nio Boeing 717 och Braathens Regional använder ett antal SAAB 2000 på olika linjer.

Blue1
Blue1 Boeing 717

När och var de sedan ska sättas in i SAS linjenät avgörs av network-avdelningen. Det övergripande sommar och vinterprogrammet innehåller den grova strukturen över vilka flygplanstyper som ska användas på vilka sträckor. De besluten bygger på en rad olika faktorer, bland annat antalet resenärer, vilka intäkter olika flygplanstyper ger, hur den bästa effektiviteten skapas. I det arbetet ingår både SAS egen flygplansflotta och de flygplanstyper och storlekar som de övriga flygbolagen förfogar över.

- Vi försöker använda all vår kapacitet som vi har tillgänglig så optimalt som möjligt vilket gör vi använder våra underleverantörer till vissa förutbestämda destinationer och avgångar, säger Malin Selander till Flygtorget.

Sex veckor innan den aktuella trafikdagen tar SAS operationella organisation över ansvaret. Beroende på bokningsläget kan vissa justeringar göras i den befintliga flottplaneringen, men den gäller enbart SAS egna flygplan och handlar till exempel om att byta från en Boeing 737-800 till en Boeing 737-600. På de destinationer där någon av underleverantör flyger, är det däremot de som styr över vilka flygplanstyper som används. De har i de flesta fall enbart en flygplanstyp i trafik på det aktuella uppdraget och SAS går inte in och byter ut exempelvis en SAAB 2000 mot en Boeing 737.

I den egna flottplaneringen kan SAS dock byta maskin fram till i princip minuterna innan avgång. I de flesta fall har dock bokningsläger redan avgjort vilken storlek som ska användas.

- Ett typiskt exempel på snabba byten är naturligtvis om en maskin får ett tekniskt problem, då kan vi lyfta in en annan flygplansindivid om den finns tillgänglig.

Att SAS nu har ett brett utbud av flygplanstyper att spela med syns framför allt på inrikessidan i Sverige och Danmark.  Där har en del rockader redan börjat i och med att de nya ATR-600 som Jet Time nu sätter i trafik i vår tar över bland annat sträckorna från Kastrup till Billund och Aarhus. Jet Time ska även flyga några av de finska linjerna som Blue 1 opererar idag. Cimber och Jet Time är rena underleverantörer till SAS och flyger inte själva någon linjetrafik medan Blue 1 idag är ett helägt dotterbolag till SAS. Braathens Regional kan räknas som en konkurrent till SAS på de svenska inrikeslinjerna men det diskvalificerar dem inte från att fortsätta att flyga för SAS räkning.

- Nej, vi är mycket nöjda med alla våra underleverantörer. För oss handlar det uteslutande om att med hjälp av vår egen flotta och inhyrd wet-lease optimera vårt trafikprogram så mycket som möjligt och skapa en bra tidtabell för våra kunder.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Anders1,
Skrivet av pf, 2013-10-26 18:50:20
beklager, men den forstår jeg ikke.....mange reisende har behov for connection videre og det er nok mye av årsaker til at SAS fremdeles flyr disse strekninger. Et regionalselskap alene ville raskt prise ut pax, og da ville strekninger neppe ha bært seg økonomisk.
Anmäl inlägget
Anders1,
Skrivet av pf, 2013-10-26 18:49:37
beklager, men den forstår jeg ikke.....mange reisende har behov for connection videre og det er nok mye av årsaker til at SAS fremdeles flyr disse strekninger. Et regionalselskap alene ville raskt prise ut pax, og da ville strekninger neppe ha bært seg økonomisk.
Anmäl inlägget
Fel flygbolag?
Skrivet av Anders1, 2013-10-25 20:12:13
Det naturliga hade väll varit att lägga de tunna linjerna hos ett regionalbolag? Efterfrågan kan dämpas med högre pris och kapacitet tillföras med ytterligare avgångar.
Anmäl inlägget
Kalle Kabin, det er ikke bra å slå sammen
Skrivet av pf, 2013-10-25 16:23:26
to destinasjoner, skaper delay og problem med evnt videre connection samt disp av fly videre.
Anmäl inlägget
självklart
Skrivet av Gullan Purser&flygexpert, 2013-10-25 15:29:26
..skall vi optimera , så den bästa flygplanstypen passar, för oss tjejer i kabinen spelar det ingen roll om vi åker 737 eller 717.... huvudsaken är att vi får behålla våra jobb...
Anmäl inlägget
Undantag
Skrivet av Fungerar inte så här, 2013-10-25 08:05:33
En flygplanstyp på en viss linje och flight ligger schedulerad åtminstone två veckor i förväg. Sena byten förekommer, men endast i undantagsfall och då i så fall mellan versioner av samma tip, t.ex. 737-600, -700 och -800. Annars blir matchning med besättningar omöjlig. Så som artikeln beskriver det fungerar det inte riktigt.
Anmäl inlägget
?
Skrivet av jl, 2013-10-25 07:00:17
sedan senaste vintertidtabell har SAS minskat dagliga flygsäten på Vasa från 1168 till 400 genom att lägga ner linje till Helsingfors och Köpenhamn. Därtill har man lagt ner Stockholms flyget från granorten Karleby -200 säten. Nu har man läget av att en S2000 är överbokad 6 av 8 dagliga flygningar till och från Stockholm till biljettpriser som är högre än till New York. En flex biljett är inte längre fler eftersom det inte finns lediga stolar. Här syns inget alls av vad som står i artikeln.
Anmäl inlägget
hej och hå
Skrivet av fd Trafikpalnerare , 2013-10-24 16:06:52
Att anpassa flottan dag efter dag, detta förutsatt att besättningsplanering och tekniker görs i god ordning. Det låter som givet, men fullt så enkelt är det inte. Anpassning med ett par veckors framförhållning, då blir det nog bra.
Anmäl inlägget
Vilken nyhet!?
Skrivet av Kalle Kabin, 2013-10-24 14:57:34
Detta har flera regional bolag gjort i flera år.
Bästa exemplet är nog Danska Sun-Air som flyger åt British Airways och är SAS hatobejkt sedan kartell "skandalen" SAS/Mærsk.
De jonglerarar med flygtyper på deras linjer och är inte blyga för att slå ihop tunt belagda avgångar. t.ex. BLL-BMA och AAR-BMA blir till BLL-AAR-BMA på en kärra.
Inte undra på att Sun-Air gått med vinst under alla 40 år de existerat. Bra gjort! tycker tydligen också Rickard!
Anmäl inlägget
Thomas, ja selvfølgelig er det smart
Skrivet av pf, 2013-10-24 13:59:27
å ha fly verdt milioner parkert-men med SAS's høye priser så er det vel bare de på bonusreiser som velger det bolaget.
Anmäl inlägget
sas flottans flexibilitet
Skrivet av thomas, 2013-10-24 13:44:54
mycket smart att inte dra omkring stora flygplan
att köra halvfullt är svindyrt och inte miljötänk
den här möjligheten har ex inte DY
det gäller att fylla även om man bara får in 195 sek
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev