Skriv ut  

Ny flygplats i Norge lyft för Sverige

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 29 oktober 2013
En helt ny flygplats i Mo i Rana. Det planerar norska Avinor och det är planer som inte hotar närbelägna flygplatsen i Hemavan. Det viktiga är att öka tillströmningen av resenärer till regionen.

Hemavan Flygplats
Hemavan flygplats

Norska Avinor är mitt uppe i ett stort investeringsprogram som dels ska rusta upp många av de befintliga flygplatserna, dels bygga två helt nya. En av de nya ska ligga en mil öster om Mo i Rana och i höjd med polcirkeln. Där har planeringsarbetet nu närmat sig färdiga detaljplaner och ritningar med sikte på att ha en ny flygplats klar till 2017. Med en bana på cirka 2 000 meter blir det möjligt att ta emot bland annat chartertrafik och de flesta av de vanligaste flygtyperna i Boeing 737- och Airbus A320-familjerna.

På andra sidan gränsen, nio mil bort ligger Hemavan/Tärnaby Airport. Det är en betydligt mindre flygplats med en landningsbana på 1 444 meter mellan trösklarna och geografiska förutsättningar som knappast tillåter en förlängning.

- Nej, vi har fjällen och älven som är naturliga hinder för att bygga ut banan. Visst, allt är möjligt, det har varit förslag på att torrlägga delar av älvfåran och på så sätt få plats med en längre bana, men det ligger i så fall långt fram i tiden, säger flygplatschefen Torbjörn Utsi till Flygtorget.

Flygplatsledningen i Hemavan är dock inte särskilt oroliga för att en ny flygplats i Mo i Rana skulle bli en allvarlig konkurrent. Det viktiga är att få in så mycket resenärer som möjligt till regionen på båda sidor om gränsen.

- Vi har redan idag 22 procent norska passagerare på våra linjer till Stockholm. De ska antingen turista där eller flyga vidare från Arlanda. Så länge det inte blir någon regelbunden linjetrafik på Arlanda från de norra delarna av Norge, ser jag inge nackdel med den nya flygplatsen.

Flygplatsen i Hemavan får regelbundet förfrågningar om möjligheterna att landa med större flygplan men måsta alltså tacka nej i de flesta fall.

- Det största vi haft är en Avro som Malmö Aviation var här med och det var inga problem.

Just nu pågår också arbetet på att säkra möjligheterna till instrumentlandning från norr, till bana 15. Hittills har det bara funnits från söder. Det kommer att öka tillgängligheten i de dagliga flygningarna som Nextjet gör, oftast med en ATP med 68 stolar.

- Vi har ju också flygplatsen i Storuman som en slags reservlösning om det skulle bli tal om mycket charter hit. Där är banan 2 300 meter men i nuläget har flygplatsen ingen trafik så det krävs en återstart av verksamheten.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Upphandling?
Skrivet av Ior, 2013-10-29 10:28:29
Vore det inte bra om rikstrafiken gav det till Hemavan trafikerande bolaget flexibilitet att istället använda Mo i Rana? På en sådan linje skulle biljetterna vara momsfria och det kunde dessutom säljas taxfree. Dessutom uppfyller väll inte längre Hemavan längre kritierierna för statligt flygplatsstöd med en störrre och bättre flygplats bara några mil bort?
Anmäl inlägget
Fokker 100
Skrivet av Fokker 100, 2013-10-29 09:42:55
Enligt uppgift har Skyways flugit med Fokker 100 till Hemavan. Skyways hade en sådan i trafik en tid faktiskt.
Anmäl inlägget
Fel i artikeln
Skrivet av Torbjörn, 2013-10-29 08:54:45
Det var inte Malmö Aviation som flög hit utan ett engelsk bolag med en Avro
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev