Det finns 36 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
CPH
Skrivet av Johan, 2013-11-02 08:55:54
Ni som klagar byt bolag, flyg inte med SAS de vill ju inte satsa på varken ARN,GOT eller OSL finns betydligt bättre flygplatser i Europa som erbjuder ett riktigt utbud av linjer. AMS, LHR, FRA och MUC är helt överlägsna SAS sk superhub CPH
|
|
Va?
Skrivet av Snurre Sprätt, 2013-11-01 23:08:11
Skulle CPH vara en bättre flygplats än t.ex Singapore-Changi? ? Give me a break!!!
|
|
Va?
Skrivet av Snurre Sprätt, 2013-11-01 23:06:04
Skulle CPH vara en bättre flygplats än t.ex Singapore-Changi? ? Give me a break!!!
|
|
Cph en bättre flygplats
Skrivet av Anti, 2013-11-01 17:35:38
Det är väl bara till att fejsa fakta, om jag får välja så byter jag hellre flyg på Cph än Arlanda. Arlanda ligger ju halvvägs upp i Norrland så det går inte att jämföra äpplen med päron. Alla 08:or sluta vara så självgoda.
|
|
Hubs
Skrivet av Förnuft, 2013-11-01 01:41:12
SAS har endast gjort ett stort misstag i att inte göra ARN till HUB för Asien trafiken. Helsingfors och Finnair hade inte haft en chans gentemot ARNs linjerät. Däri ligger problemets kärna, inte i att ARN skulle ersätta CPH generellt. Däri ligger också också avsaknaden av innovatiV strategi inom SAS.
|
|
skaffa eget nick
Skrivet av K-d pax, 2013-10-31 22:34:07
Hur vore det om du skaffade eget nick du som kallr dej K-d pax i den här tråden. Hälsningar K-d pax
|
|
cph
Skrivet av Bulten i Bo, 2013-10-31 12:10:21
Svenskar norr om Skåne har ingen anledning att innefatta Köpenhamn i något "regionalt tänkande", inte ett dugg mer än Frankfurt, London eller Amsterdam. Snarare tvärtom eftersom Köpenhamn är en jämnstor konkurrent som det är utomordentligt dumt att subvenrionera med skattepengar.
|
|
tænk regionalt, ikke nationalt
Skrivet av cph, 2013-10-31 11:20:37
Der er ofte mere såret selvkänsla end fakta i diskussionen. "Undvige cph" siger nogen. Come on! Cph forlora aldrig hubstatus til arn, men Berlin kan blive et problem. Og så har ikke kun cph et problem men store dele af sydsverige risikerer at blive mere utkant end det redan er. Med mer finanisel støtte fra staten til følge. Spørg bare Malmø Stad og Region Skåne. Prøv nu at tænke regionalt i stedet for nationalt. Et stærkt cph er grundlæggende en fordel selvom vi iblandt er konkurrenter.
|
|
CPH
Skrivet av Erik, 2013-10-31 10:24:50
CPH undviker man så är det bara. och därmed också SAS tyvärr om de inte flyger direkt från ARN eller GOT vill säga. longhaul som inte går direkt från ARN görs mycket lättare med fler destinationer från LHR, AMS, FRA eller MUC även HEL är bättre. Jag som svensk skattebetalare vill ha service för mina pengar. Därför borde SAS ha ett bättre utbud från ARN och GOT.
|
|
Bulten i Bo
Skrivet av Till Cph, 2013-10-31 10:20:13
Det är inte svårt att förstå att ni danskar är nöjda med sakernas tillstånd. Det hade varit förnämligt för de nordligaste 2/3-delarna av Sverige om danska politiker hade varit lika korkade som de svenska och lagt skattepengar på att slussa passagerare via ARN. ARN hade då haft ett större underlag och fler rutter än annars. Vi hade kanske också försökt hävda att detta varit bra för er, men jag lovar att ni hade protesterat...
|
|
Det är som det är
Skrivet av Pressimisten, 2013-10-31 10:01:55
Okej att CPH prisas för sin produkt, men i slutändan är det ju flygbolagen som väljer hur de vill lägga upp sina rutter för maximal yield. Då är det t.ex. intressantare att flyga till Tromsö från Oslo än från både CPH och ARN. Luleå har fler pax till ARN än både OSL och CPH etc. Enkelt? Ja exakt så enkelt är det, men vi har 4 nordiska fjösstäder med runt 80 milj årspax. Det är ju helt magnifikt.
|
|
Tillägg....
Skrivet av NewMB, 2013-10-31 09:57:08
är att även Ikea nu flyttar till Malmö pga att man behöver närheten till CPH. Varje gång jag flyger DUS-CPH-DUS är det massor av svenskar, norrmän och tyskar ombord som ska vidare ut från ant. CPH eller DUS. Inte så många danskar faktiskt. Upptagningsområdet för CPH inkl även England, Holland och Tyskland f.ö.
|
|
kd-pax
Skrivet av cph, 2013-10-31 09:00:55
Ikke bare sas. Mange selskaber prøver cph først og måske senere arn. Det er forkert påstand at svenske skattepenge kun skaber vækst i DK. Kastrup er vigtig for sydsverige. Eksempel: ESS (som CERN i Schweitz), det enorme forskningscentrum blev lagt i Lund med støtte fra DK. Uden Kastrup og nem tilgængelighed for 100-vis af int. forskere var det aldrig sket. Konklusion: Kastrup bidrager til vækst og job i det sydlige sverige, og bidrager derfor til skatteindtægter til den svenske stat.
|
|
Till sign kd-pax
Skrivet av Alcatraz, 2013-10-31 06:26:17
Sverige har världens minst patriotiska politiker. Det är därför allt ser ut som det gör. Inte bara när det gäller SAS utan även allt annat. Sorgligt, men sant.
|
|
Forts.
Skrivet av K-d pax, 2013-10-31 00:30:01
Jag är alltså inte bitter på CPH utan på det faktum att vårt nationella flygbolag inte svenskt utan nordiskt och att därmed går svenska skattepengar till att skapa jobb och tillväxt i ett grannland. Jämförelse: Hela Ruhrområdet har närmare till AMS än FRA och många reser säkert därifrån också, men inte tusan satsar tyska staten skattepengar på att gynna KLM och Schipol för det.
|
|
Re CPH
Skrivet av K-d pax, 2013-10-31 00:24:55
Men även du måste väl förstå att det är mycket tack vare SAS som Köpenhamn är Nordens största flygplats? Om SAS ej funnits och vi bara haft Swedish Airlines och Danish Airlines så hade fortfarande hela Sydsverige åkt via CPH, men vi från Mellansverige hade inte tvingats hade haft fler direktrutter från Arlanda och byten hade varit i AMS, CDG, FRA OCH LHR mfl.
|
|
@bulten
Skrivet av cph, 2013-10-30 21:40:13
Pax grundlaget i kastrup er jo meget mere end bare oslo og sthlm. Det er også Nordtyskland, Polen og Baltikum. Desuden er det et velkendt faktum at indenfor to-tre timers rejsetid med bil/tog kan Kastrup nås af langt flere mennesker end tilfældet er det med sthlm. Ca 40% svenskerne bor tættere på cph end arn. Også cargo er langt større i cph og er en væsentlig del af indtægterne for interkon. ruter. og er også et kommercielt udtryk for Kastrups centrale placering i Nordeuropa. Facts of life
|
|
Hmmmm...
Skrivet av Arnold, 2013-10-30 16:34:30
Nu ska man också minnas att de stora naven i Europa/världen sedan länge haft trafik till stort sett hela världen. Då är det kanske inte så konstigt att antalet nya rutter inte ökar i så hög grad. Men globalt sett är CPH en fjärt i rymden. Tacka vet jag AMS, Sveriges närmaste superhub. Slår CPH på alla fronter. Bara dryga timmen från min startpunkt GOT.
|
|
SAS har ikke klart i stor nok grad
Skrivet av pf, 2013-10-30 14:49:24
å rute pax fra Norge rett ut i verden utenom CPH. På denne måte oppstod flyselskapet Norwegian. På samme måte vokser KLM ved å ta pax rett ut fra en rekke norske lufthavner til/over AMS.
Ikke rart CPH må lure andre til å kjøpe sine dyre røde pølser...
|
|
klädsamhet..
Skrivet av cph4ever, 2013-10-30 14:49:23
Kära sthlm:are....visa lite klädsamhet och sluta upp med att vara så bittra och gnälliga. Nu är det branschen som givit cph titlen och inte dom själva.När fler bolag väljer att öppna nya linjer från cph än från arn så är det ett bevis så gott som något.Eller har dom oxå fel....
|
|
Till Cph
Skrivet av Bulten i Bo, 2013-10-30 14:25:39
Nej jag erkänner inte att "Köpenhamn befinner sig i en annan liga när det gäller storleken på det potentiella passagerarunderlaget i in och utland". Uppenbarligen anser ni att Stockholm och Oslo innefattas i detta underlag, men inte det omvända, dvs att Köpenhamn ingår Oslos och Stockholms potentiella passagerarunderlag. Ett resonemang som är fullständigt ologiskt.
|
|
Arlanda ok ändå
Skrivet av Joppe, 2013-10-30 14:08:22
Swedavia som driver driver störstas flygplatserna i Sveirge har väl inte direkt lyckats något vidare. Nu har väl ändå Arlanda fått ganska många nya flyglinjer ändå, sådär värst illa är det ändå inte, men klart att det kan svida då lillebror landet i väster lyckas bättre. Men störst tapp på linjekartan är Landvetter där man inte lyckats alls få tbx de linjer man en gång hade.
|
|
bulten
Skrivet av cph, 2013-10-30 14:05:09
Kære Bulten, jeg har aldrig sagt at København er bedre eller dårligere end sthlm, men byen har nogle geografiske fordele som gør den til et mere naturligt skandinavisk lufthavnshub end stockholm. Så har stockholm andre fordele. Det jo ikke den marginale forskel i befolkningstørrelse mellem cph og sthlm der udgør grundlaget for en stor lufthavn, men størrelsen på det potentielle passagergrundlag i ind-og udland omkring lufthavnen. Og her må du erkende at København befinder sig i en anden liga.
|
|
Touch it Feel it!
Skrivet av Saltkammargutten, 2013-10-30 13:53:50
Många flyg från sydost asien och gulfen går rakt över Stockholm på väg till Nordamerika. Detta är ett faktum. Hade man nu varit smart här och hade haft lite visioner så hade man ordnat med US Preclearance på Arlanda och lockat ner flygen på vägen. Stockholm har bra nätverk till övriga Norden samt över större delen av Europa också. Jag gillar Kastrup. Varför kan inte båda glänsa? Varför ska man hylla Kastrup och kräkas på Arlanda eller vice versa?
|
|
Tja...
Skrivet av Ture, 2013-10-30 13:42:09
40% av svenskarna har närmare till CPH än ARN....
|
|
Miljön är viktig
Skrivet av Kurtan, 2013-10-30 13:25:44
Vänd på det och tänkt att miljön blir bättre i Stockholm om ni slipper massa flyg som spyr koldioxid.
|
|
Re Jack
Skrivet av The Observer, 2013-10-30 13:17:19
Vi får se om du tänker likadant i ett hypotetiskt scenario från år 2017 när Berlins nya öppnat och Lufthansa köpt SAS. "Sluta tänk Skandinavien. Tänk Nordeuropa istället".
|
|
Till "Cph"
Skrivet av Bulten i Bo, 2013-10-30 12:34:49
Sverige och Stockholm har inget att vinna på att placera sin flygplatshub i Cph. Detta gäller lika mycket som det omvända, dvs att Köpenhamn inte skulle ha något att vinna på att ha Stockholm eller Oslo som trafiknav för flyget. Sedan är allt prat om Köpenhamns storlek och överlägsenhet så oändligt tröttsamt. Om man tittar i officiella statistikkällor så kan man mycket snabbt konstatera att Sthlm är större än Kpmn såväl befolkningsmässigt som ekonomiskt.
|
|
Till "Cph"
Skrivet av Bulten i Bo, 2013-10-30 12:34:11
Sverige och Stockholm har inget att vinna på att placera sin flygplatshub i Cph. Detta gäller lika mycket som det omvända, dvs att Köpenhamn inte skulle ha något att vinna på att ha Stockholm eller Oslo som trafiknav för flyget. Sedan är allt prat om Köpenhamns storlek och överlägsenhet så oändligt tröttsamt. Om man tittar i officiella statistikkällor så kan man mycket snabbt konstatera att Sthlm är större än Kpmn såväl befolkningsmässigt som ekonomiskt.
|
|
ganske rigtigt jack og Bulten
Skrivet av cph, 2013-10-30 12:01:05
Et stærkt cph er en fordel for hele Skandinavien, selv sthlm. Og Bulten du har på konstigt sæt ret i din påstand om "mer tur end skikkelighed". København har det historiske held at ligge mindre isoleret og med et større opland end både stockholm og oslo, især når Fehmarn forbindelsen kommer
|
|
Apropå korkade grannar
Skrivet av oja, 2013-10-30 11:00:35
...som Bulten i Bo skriver. För att inte tala om hur korkade vi är när vi nu även missat hela Bortre Asien, till förmån för smarta finländare!
|
|
Jack
Skrivet av Bulten i Bo, 2013-10-30 10:54:30
Gynnar alla? Att först lägga skattepengar på ett nationellt flygbolag (SAS) och sedan låta detta anpassa sitt linjenät efter grannlandets intressen är inte så smart. Det är ungefär lika slugt som att köpa en bil tillsammans med sin bror och sedan avsäga sig disposiotionsrätten till förmån för brorsan.
|
|
Kastrup?
Skrivet av resenär, 2013-10-30 10:44:54
Trodde artikeln handlade om Kastrup, men det är mest trams om lilla Arlanda
|
|
Kastrup
Skrivet av Jack, 2013-10-30 10:16:46
Nu har jag flugit ganska mycket ifrån både Arlanda och Kastrup. Faktum är att Kastrup är en modern fräsch flygplats, som verkligen funkar galant. Varför ska bolagen spendera en massa pengar på "onödiga" rutter när man kan ha en gemensam hubb som gynnar alla. I detta fallet har det blivit Kastrup och jag tycker att det är ett MYCKET bra val. Sluta snöa in er på Sverige och börja tänk Skandinavien istället.
|
|
Överlägset
Skrivet av STHLM, 2013-10-30 09:37:09
Ja, man undrar ju vad folket ute på Arlanda egentligen tänkter, liksom våra svenska politiker. Arlanda är inget mindre än en skam för hela Sverige. Dåligt linjeutbud och fullkomligt värdelös som flygplats, spretar som handens fingrar. Snarare än en nationell smaling för att marknadsföra och utveckla Arlanda vill man istället stänga en bana, samt öppna konkurrerande trafik från ytterligare en närliggande flygplats. Så svenskt...
|
|
Bäst?
Skrivet av Bulten i Bo, 2013-10-30 09:32:27
Mer tur än skicklighet vill jag påstå. Danskarna har turen att ha två korkade grannar (Sverige och Norge) som tycker att det är en jättebra idé att låta sitt nationella flygbolag (SAS) slussa sina passagerare via deras nationella stolthet (Kastrup).
|
|