Skriv ut  

FlyNonstop i konkurs

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 31 oktober 2013
Det höll i precis ett år. I går lämnade det norska flygbolaget FlyNonstop in konkursansökan. Affärsidén att driva flygverksamhet från den regionala staden Kristiansand höll inte.

Fly Nonstop

Det handlade om ett ambitiöst flygprogram från den sydnorska staden Kristiansand till ett flertal europeiska destinationer., bland annat Barcelona, London och Palma. En inhyrd Embraer 190 från holländska Denim Air men målad i FlyNonstops färger stod för trafiken.
           
Så sent som för tre veckor sedan såg vd:n och tidigare glassdirektören Espen Henning Olsen, som också stått för den huvudsakliga finansieringen, en tuff men hanterbar framtid för flygbolaget.

– Det är tufft, det ska jag inte hymla om men vi har hittat det som är vår egen nisch och den kommer att bära oss vidare, i första hand över vintern, sa han då i en intervju med Flygtorget.
           
Men i onsdags, nästan på dagen ett år efter starten den 25 oktober förra året, lämnades konkursansökningarna in och dagen innan hade samtliga flygningar ställts in.
– Det är en sorglig dag för våra kunder och för oss, skriver flygbolaget på sin hemsida.
           
Enligt de egna kalkylerna behövdes det en kabinfaktor på 63 – 65 procent av de 100 stolarna i Embraern. Det var det egentligen ingen av linjerna som klarade av att uppnå. De tre starkaste destinationerna, London, Nice och Dubrovnik kom upp i cirka 50 procent medan Parma, Paris och Palma inte klarade att bära mer än 25 – 30 procents beläggning.
           
I sin tur innebär det att Espen Hennings Olsen, som enda finansiär, har tvingats lägga in uppskattningsvis drygt 20 miljoner av eget kapital. En planerad rekapitalisering av bolaget med ytterligare investerare lyckades inte och då var konkursen ett faktum.
           
De passagerare som köpt biljetter, bland annat till den planerade destinationen Dublin, kommer nu att flyga dit med SAS och via Oslo. Just den omväg som Flynonstop byggde en stor del av sin affärsidé på att sydnorska resenärer skulle slippa.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Pojkleksaker
Skrivet av Omvärldsanalytiker, 2013-11-01 20:50:51
Omvärldsanalytiker får lov att generalisera. Enbart politisk korrekthet styr när fakta får sägas högt eller ej. Det är OK att säga att kvinnor kör bättre bil än män men inte att vissa etniska grupper i högre grad begår grov brottslighet. I båda fallen har man lyft sig från individnivån för att få en klarare bild. Fly Nonstop byggdes upp på lyckoprognoser totalt utan rimlighet. Pojkdrömmar gick före sunt förnuft. Hur många flygbolag vill du att jag räknar upp med samma systemfel?
Anmäl inlägget
Generaliseringar
Skrivet av Medmänniska med erfarenhet, 2013-11-01 07:03:30
Bara rubriken i ditt inlägg - omvärldsanalytiker visar på att du inte har en susning om det här bolaget. Branschen är tuff - många "lyckosökare" här som i alla andra branscher.
Det här bolaget gick in med en ärlig o sann strävan att detta skulle lyckas. De har inte skott sig på någon - ALLA blev utan arbete och inkomst.
Sådana här generaliseringar är livsfarliga. För att kunna kalla sig omvärldsanalytiker är det ett krav att veta vad man talar om i varje specifikt fall.
Anmäl inlägget
Leksaksflyg
Skrivet av Omvärldsanalytiker, 2013-10-31 21:59:58
Hej, Medmänniska med erfarenhet!
Vi är många som varit helt säkra på att skulle gå så här. Vi har sett det så många gånger förr och vi har beättat det förr också. Våra kunskaper bygger på ERFARENHET. När ska flygvärlden bli som vanliga branscher och inte en lekskola för "vuxna" pojkar som utnyttjar sina MEDMÄNNISKOR, dvs resenärer och personal för sin egen tillfredsställelse??
Anmäl inlägget
Va?
Skrivet av Erik Johansson, 2013-10-31 20:27:32
Hej 'B'. I just wonder why the airlines aren't queuing outside your door do get you as CEO.
Anmäl inlägget
va?
Skrivet av B, 2013-10-31 19:23:38
Finns väl ingen här som har gottat sig över konkursen?
Det är tråkigt men som folk skriver, det var väldigt väntat och jag kunde från första dagen se att det skulle sluta såhär.
Anmäl inlägget
Olyckskorpar
Skrivet av Medmänniska med erfarenhet, 2013-10-31 15:28:39
Tänk vad många gottar sig i andras tragedier.

Olyckskorpar finns det gott.

Anmäl inlägget
Mycket förutsägbart - tyvärr
Skrivet av Acorn, 2013-10-31 13:49:14
Allt detta har provats förr med samma resultat. Går helt enkelt inte pga av för litet underlag. Alla vill flyga nonstop oavsett var man bor men inte tillräckligt ofta och inte till det pris man behöver ta ut för att tillhandahålla en sådan produkt.
Anmäl inlägget
Sad, very sad.
Skrivet av Love Copenhagen, 2013-10-31 11:41:36
The Livery was nicer than their Business Plan.
Anmäl inlägget
kabinfaktor
Skrivet av Anders1, 2013-10-31 10:35:21
Hur kan man skriva att b/e var vid 63-65% när bolaget inte har fasta priser? Betalar passagerarna lite kanske inte ens 100% räcker.
Anmäl inlägget
Var det svårt att gissa?
Skrivet av Professor Kalkyl, 2013-10-31 09:39:04
Det hade jag själv kunnat räknat ut ganska snart. Själv har jag tankar om var och hur man ska få det att fungera men det spelar ingen roll när man inte har några kontakter!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev