Det finns 25 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
TEKNISK UTREDNING FÖRLÄNGNING BANA 3
Skrivet av Anders Nilsson, 2013-11-29 06:49:05
http://www.swedavia.se/PageFiles/12035/TB%20del%20I,%20bilaga%203.1%20-%20Teknisk%20utredning%20f%C3%B6rl%C3%A4ngning%20bana%203_20110420.pdf
|
|
Arlanda tappar marknadsandelar
Skrivet av Eurobonus Gold, 2013-11-26 23:40:36
All statistik pekar tyvärr på att ARN kontinuerligt tappar marknadsandelar till förmån för främst CPH, OSL och HEL. Men även nya hungriga kandidater börjar ta för sig såsom RIX och St Petersburg som storsatsar. Jag tror det stora dilemmat är den politiskt styrda organisationen Swedavia. Det går inte att förena fullständig politisk korrekthet med affärsverksamhet.
|
|
Tragiskt
Skrivet av Peter, 2013-11-26 21:47:17
Swedavias PR maskin jobbar hårt. Slakten av affärsflyget på Bromma. Miljödomen på Arlanda Försöket att eliminera bullerrestriktioner på Bromma Den "jättelika terminalen" på Bromma som aldrig blev av Klass 3C på Bromma som aldrig blev av.
Hur mycket pengar har Torborg, Kjell Åke och Olle slösat än så länge? Swedavia måste ju vara det sämst hanterade bolaget i statens ägo (i hård konkurrens med några andra)....
|
|
737 är det som gäller
Skrivet av Stefan, 2013-11-26 19:06:48
Vi måste ha massor med pengar i detta land efterom vi gång på gång anser att vi inte behöver mer inkomster än idag........
|
|
Lär av Kina
Skrivet av Demokrati överskattat, 2013-11-26 19:06:02
Tvångsförflytta grannarna och bygg ut landningsbanorna. Svårare än så behöver det inte vara.
|
|
men vad F'N!
Skrivet av SAS A340, 2013-11-26 19:00:34
Man kan bara skratta åt Sverige och dom som bestämmer o deras konstanta försök att begå självmord..... vi har snart inte fler chanser att vara en stor nation i norden... fy fan på ren svenska vad dumt det kan bli!!!!!!!!!!
|
|
Fail
Skrivet av JJ, 2013-11-26 18:56:13
Det är intressant hur Swedavia arbetar mot sig själv. Trodde att en flygplats främst var till för att tjäna flygtrafik och försöka utveckla den, inte avveckla den och skjuta sig själv i foten. Är det inte bättre Swedavia säljer av Arlanda till ett mer seriöst företag som vill utveckla Arlanda för vad det egentligen är till för, så kan Swedavia ägna sig åt de som det egentligen vill, bygga köpcentra (som vi antagligen aldrig kommer få tillräckligt av... eller?).
|
|
Glöm inte frakten
Skrivet av F undersam, 2013-11-26 18:46:18
Vill man få in widebody fraktflyg på longhaul så duger inte Arlandas korta banor. Det borde kanske Swedavia ta och fundera på
|
|
@joppe
Skrivet av Peter, 2013-11-26 17:42:03
Läs avsnittet om vinterförhållanden.
|
|
Löjligt påstående
Skrivet av Joppe, 2013-11-26 16:52:35
Men hallå hur ofta stängs den långa banan? Den stängs väl bara av vid asfaltering och hur ofta är det?
|
|
Swedavia är ett fastighetsbolag
Skrivet av Lasse, 2013-11-26 16:28:37
som kan minimalt om flyg och som bemannas med ledningspersonal som saknar flygkompetens. Se bara på hur de agerar på Bromma. Se på hur de inte följer internationella annex och se på hur de bryter mot svenska lagar. Finns det någon som uppfattar sig eller behandlas som kund av Swedavia.
|
|
skumt
Skrivet av Vänavordning, 2013-11-26 16:26:26
Gott folk efter att ha läst detta så förstå man att Arlanda aldrig kan hävda sig gentemot övriga flygplatser i norden. Verkar som det finns en dold agenda att hålla nere utveckling av flygplatsen, rent av minska flygtrafiken. Eller kanske är det så enkelt att det sitter helt fel personer och dikterar villkoren. Fel rekrytering är ju inte direkt ovanligt till tjänstemannaposter.
|
|
Dyrt att låta bli.
Skrivet av Peter, 2013-11-26 16:25:33
Om man önskar flera interkontinentala flygningar från Arlanda, måste man erbjuda en tillräcklig banlängd. Det betyder minst 3000m. Kastrup har 3600m.
Det har skrivits mängder av inlägg på flygtorget om att flygbolag borde starta fler långlinjer från Arlanda. Här är en stor anledning att inte göra det.
Korta banor ger en liten flygplats!
|
|
Dyrt
Skrivet av Tomas, 2013-11-26 15:58:56
Vill flygbolagen/resenärerna på Arlanda verkligen betala för en längre bana? Dessutom bidrar den kommersiella utvecklingen till att hålla nere flygplatsavgifterna.
|
|
Ärna
Skrivet av Ulva kvarn, 2013-11-26 15:24:07
Förläng en bana på Ärna och flytta över mer verksamhet hit.
|
|
Styrd av politiker
Skrivet av Matte, 2013-11-26 12:32:49
Swedavia verkar sitta i knät hos politiker som vill begränsa flygtrafiken. Det verkar som Swedavia medvetet bromsar flygets utveckling på Arlanda för att hålla co målet ( där även bilar o bussar ingår ). Bygg ut nu så vi får en fullvärdig flygplats i Stockholm !
|
|
Swedavia.
Skrivet av Greger, 2013-11-26 11:12:10
Swedavia tänker bara komersiellt vad det gäller shoppingcenter,dom vet inget om flygtrafik.
|
|
Sverige i ett Nötskal =)
Skrivet av Hemliga Harry, 2013-11-26 10:35:56
Swedavia har inga planer på utbyggnad av någon bana och ser de inte som något problem, de va ju ett bra svar de som vanligt =) Sverige är enu en gång minst sämst och tänker med plånboken, kan ge mig fan på att han är snål smålänning me =)
|
|
Konstigt tänk hos Swedavia
Skrivet av Markus, 2013-11-26 10:10:40
Jag minns än idag när Tomas Gustafsson gick ut första gången i sin kritik till bana 3, och jag tycker att han ska fortsätta med det. Jag blev också själv fundersam när bana 3 byggdes; varför gör man inte den minst 3000 m när man en gång investerar? Fanns/finns det utrymme för bana 3 att bygga så långt? Dumsnålt att inte tänka på säkerheten utan endast hålla sig till 2500 m. Vad händer om en större olycka händer på bana 1 och den hamnar att stängas i flera dagar? Då blir det problem.
|
|
Re Kolja
Skrivet av MGB, 2013-11-26 09:39:36
2012 Gatwick 257.000 rörelser Arlanda 207.000
24 % flera rörelser på LGW tycker jag är betydligt fler
|
|
Re: MGB
Skrivet av Kolja, 2013-11-26 09:22:22
Jag håller med dig i sak att Swedavia borde skickas till Gatwick, MEN... De har INTE betydligt fler rörelser. De har däremot betydligt fler passagerare, vilket beror på att det är många stora flygplan där.
|
|
Flygplats
Skrivet av MGB, 2013-11-26 09:16:28
Skicka hela Swedavia (ta med ATC på en gång) på studiebesök till London Gatwick. Världens mest effektiva flygplats. Betydligt fler rörelser, EN bana.
|
|
Stör ej!
Skrivet av !, 2013-11-26 09:15:47
Stör inte Torborg när hon bygger om Arlanda till ett Nackaforum med omnejd.
|
|
Swedavia, flygplatsägare???
Skrivet av Pilot, 2013-11-26 09:07:33
Om Swedavia fick bestämma så skulle banorna grävas upp och de skulle bygga ett shoppingcenter istället. Swedavia tycker bara att flygbolag tillför kostnader. Kommentaren från Klas Nilsson säger allt, "vårt fokus ligger på terminalutveckling".
|
|
Swedavia i ett nötskal
Skrivet av JB, 2013-11-26 08:54:29
Tomas har tyvärr rätt. Swedavia satsar inte på det som flygbolagen behöver. Kommersiel verksamhet med många affärer ger bra intäkter men befrämjar inte tillgängligheten. Att våra grannländers flygplaser växer mer än ARN är inte förvånande. De har fokus på att utveckla bra flygtrafik i stället.
|
|