Skriv ut  

S-politiker stöttar Arlanda

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 28 november 2013
Det faktum att Sverige rankas efter länder som Albanien och Serbien när det gäller tillgänglighet, har fått några tunga socialdemokratiska politiker att reagera och efterlyser en strategi och en kraftsamling för Arlandas framtid och nya långlinjer till bland annat Hong Kong, San Fransisco och Singapore.

I efterdyningarna av miljödomen kring Arlanda vill nu Magdalena Andersson, ekonomisk-politisk talesperson för (s) och de två s-märkta kommunalråden Marlene Burwick och Erik Pelling i Uppsala, satsa på Arlanda. De två politikerna i Uppsala röstade nyligen nej, till att utveckla det kommersiella flyget på flygflottiljen Ärna, men ser alltså Arlanda framtid som avgörande för regionens utveckling. Miljödomstolens beslut igår tar de också utgångspunkt för att det nu måste tas fram en strategi för landets största flygplats. I en debattartikel i Uppsala Nya Tidningen skriver de tre politikerna:

– I Danmark är uppslutningen stor bakom Köpenhamns flygplats. Staten, Köpenhamn och näringslivet arbetar tillsammans i en tillväxtkommitté med långsiktigt fokus att säkra Köpenhamns flygplats som den nordiska hubben. Låt oss lära av Danmarks exempel.

I texten hänvisar de också till det nya samarbetet som kallas Connect Sweden, där både näringslivet och offentliga aktörer ska samarbeta för Arlandas framtid och därmed utvecklingen av både Stockholmsregionen och Sverige. Framför allt är det tillgängligheten, alltså möjligheten att snabbt kunna nå Stockholm, som är undermålig och i olika undersökningar hamnar Sverige på 26:e plats i Europa efter länder som Albanien och Serbien. Det vill Connect Sweden ändra på och har som målsättning att Arlanda inom tre år ska ha minst fem nya intercont-linjer till Los Angeles, San Fransisco, Singapore, Shanghai och Tokyo.

– Att Arlanda numera rankas sist av de fyra nordiska storflygplatserna är ett problem för Uppsala, Stockholm och Sverige.

– Strategisk samverkan är nyckeln till att förbättra Sveriges internationella tillgänglighet. Regeringens trivialiserar gärna samverkansinitiativ men vi hoppas att beröringsskräcken ska klinga av. Ett aktivt deltagande från regeringens sida är avgörande för att lyckas med målsättningen att göra Arlanda till Skandinaviens ledande flygplats, skriver de tre politikerna i sitt debattinlägg.



Kommentera artikeln
Det finns 23 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Sssssssss...
Skrivet av Dr Speck, 2013-12-02 21:12:07
Sossarna kan lova vad de vill, flyget kommer ändå att offras för att få ihop den rödgröna röran.
Anmäl inlägget
Tillgänglighet
Skrivet av Lokföraren, 2013-12-02 19:51:02
S kan ju börja med att se till att det går att ta sig till flygplatsen utan att bli skinnad. Jag tycker det är beklämmande att alla politiker sjunger Arlandas lov men samtidigt inte gör något åt infrastrukturen till Arlanda. Förstatliga räls och station på Arlanda. Samtidigt tänker man bygga järnväg med statliga pengar till hålan utanför Nyköping...
Anmäl inlägget
AMS
Skrivet av Jan Banan, 2013-12-02 16:57:33
För mig är det fullt naturligt att använda AMS för mina långresor om det ej går från Arlanda. Jag utgår från Landvetter. Schiphol är den supernav som ligger närmast Sverige och destinationsutbudet och priserna där slår CPH med hästlängder. Det finns således inga "naturliga" skäl för mig att resa via CPH. CPH finns inte ens i mina tankar när jag planerar mina resor.
Anmäl inlägget
Gbg
Skrivet av Knut-Arne, 2013-12-01 21:28:16
Det finns inget "naturligt" för någon svensk att mellanlanda i Cph innan man flyger vidare ut i världen. Självklart är det "naturligt" för skåningar och andra som kan ta tåget till Cph och börja sin resa där, men för 90 % av alla svenskar som inte tar tåget utan är tvungna att flyga till Cph är det fullständigt skitsamma om bytet sker på Arlanda, Schiphol eller Frankfurt.
Anmäl inlägget
ARN eller CPH
Skrivet av Eurobonus Guld, 2013-12-01 19:35:15
CPH är vår skandinaviska hub då de flesta passagerare i Sverige (och övriga Skandinavien) bor nämare CPH än ARN och slutdestinationen normalt sett gör att CPH är det naturliga valet. Resor till Asien utgör en relativt marginell andel av den totala passagerarmängden. Jag tror att den springade punkten för ARN, CPH. OSL och HEL är hur passagerare når respektive flygplats på bästa sätt. Den som erbjuder bäst anslutningar kommer långsiktigt vinna kampen.
Anmäl inlägget
Till Ture
Skrivet av Erik, 2013-11-30 19:27:44
Det betyder alltså att 60%, vilket är majoriteten av svenska folket har närmare till Arlanda än Kastrup.

Så vad ville du med ditt inlägg?

Att majoriteten ska ge sig för minoriteten?

Är det vad vi kallar demokrati i Skandinavien?
Anmäl inlägget
Alliansen satsar på Bromma
Skrivet av Reinfärs, 2013-11-30 16:01:25
Förmodlingen handlar satsningen på Bromma om att Carl Bildt skall ha närhet till regeringsplanet. Det är en gåta hur Alliansen kan vurma för Bromma. En mer uppenbar återvändsgränd är svår att företsälla sig. Med en Reinfeldt som anser att "näringslivet är ett särintresse" och en näringsminister som vill satsa på hundfrisörer och städbolag har Arlanda inte en chans att hävda sig. 90-95 % av alla piloter och flygvärdinnor röstar på Nya Moderaterna. "Mer i plånboken" är tydligen viktigare.
Anmäl inlägget
Till Helsinborgare
Skrivet av Snurre Sprätt, 2013-11-30 12:41:55
Ditt inlägg låter verkligen värdig en från Helsingborg, sundets svarta pärla. Jag känner många skåningar som skulle jubla högt om H-borg höggs loss med spätt från Skåne och sjönk ner i Öresund.
Anmäl inlägget
BER
Skrivet av Ove, 2013-11-30 11:56:04
Hoppas att nya BER gör mos av CPH och att SAS kånkar. Då kommer ARN att blomstra.
Anmäl inlägget
Pinsamt!
Skrivet av Skattebetalare och SASdelägare, 2013-11-30 10:22:51
Är det tänkbart att British Airways skulle förlägga sin hub i Paris? Är det tänkbart att Air France skulle slussa alla sina passagerare via London och därmed minska Paris potential som utgångspunkt för direktlinjer? Nej, naturligtvis inte.
Är det tänkbart att Sveriges nationella flygbolag matar passagerare via ett grannland och därmed gynnar detta grannland på sin egen bekostnad? Vi vet alla svaret och det är hur pinsamt som helst.
Anmäl inlägget
Fortsättning på hmm..
Skrivet av Sydsverige, 2013-11-29 20:37:10
Det är delvis mina skattepengar, och jag ser hur dåligt det är på Arlanda. Exempelvis så är Kastrup en mycket finare, lugnare och bättre organiserad flygplats än Arlanda, och så ska det ju inte vara. Det tycker inte jag i alla fall, så satsa på Arlanda nu för h*****e för jag vill kunna vara stolt över Sverige och dess huvudstads flygplats!
Anmäl inlägget
Hmm..
Skrivet av Sydsverige, 2013-11-29 20:36:51
Jag bor i Sydsverige och älskar Kastrup, men jag är ändå Svensk, Skåne tillhör Sverige och håller därför med om att SAS MÅSTE SATSA på Arlanda. Även om det inte gynnar mig rent direkt, eftersom jag ändå flyger från Kastrup, så är det huvudstaden av mitt LAND. Danmark är ett litet land som utnyttjar sina EU-bidrag till max, dessutom bidrar Sverige med massa pengar genom SAS. Stopp för det tycker jag verkligen.
Anmäl inlägget
Det flygs där det bor folk
Skrivet av Helsingborgare, 2013-11-29 20:24:17
Håller helt med SAS med Köpenhamn som nav, trafiken måste utgå där människorna bor, ni som bor i granskogen kan fortsätta flyga SAAB 340 och andra maskiner i turbopropträsket som Arlandas stistik grundar sig på. Om vi kunde skiljas fråb Sverige och återgå till Danmark och civilisationen är allt helt fulländat!
Anmäl inlägget
Tja...
Skrivet av Ture, 2013-11-29 19:31:18
40% av Sveriges befolkning har närmare till CPH än ARN....

Anmäl inlägget
Danish Airlines
Skrivet av K-d pax, 2013-11-29 10:08:13
Håller med föregående.
Det är självklart att Skåne och delar av Sydsverige ser Kastrup som sin hub. Men för oss i Mellansverige och norrut är det sorgligt att vår egen flaggcarrier inte satsar mer på huvudstaden än den gör.
Massor av tyskar i Ruhrområdet ser Schiphol som sin stora hub, men det betyder inte att Tyska skattepengar går till Schiphol och KLM för det.
Anmäl inlägget
Crew.
Skrivet av Stefan, 2013-11-29 08:13:13
Till er som bor i syd Sverige! Ni kan fortsätta att använda den danska flygplatsen om ni vill,men vi som bor i mellan Sverige o norröver är trötta på att behöva göra det!
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av Erik, 2013-11-28 20:32:30
Stockholm har dåligt med direktlinjer, och mycket är tack vare det att SAS har valt CPH som sin hub. Men det är ett politiskt beslut som lever kvar än idag Jan Carlzon försökte få linjer till andra städer i Skandinavien, men då satte danskarna stop för.
Anmäl inlägget
Sluta dalta
Skrivet av Qwerty, 2013-11-28 20:03:34
Jag blir så trött. Stockholm är väl långt ifrån ngn världsstad.
Detta eviga tjat om Att Stockholm har dåligt med direktlinjer.
Flygbolagen startar väl linjer om de ser att det finns lönsamhet.
Anmäl inlägget
Mer politisk styrning av SAS?
Skrivet av Kalle, 2013-11-28 18:57:19
Lysande. Är det något som det varit för mycket av på SAS genom tiderna, så är det just politisk styrning. Stockholm är en avkrok och Kastrup ligger bättre till för en stor del av sydsverige. Dessutom har Arlanda löjligt korta banor.
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av Jocke, 2013-11-28 17:37:47
Som ägare utav SAS så kanske det är dags att ni sätter press på SAS ledningen att börja gynna den svenska marknaden betydligt bättre. Både ARN och GOT behöver betydligt fler linjer än vad dom har idag. Och dessa destinationer som politikerna pratar om behöver flygas utav riktiga bolag och inte utav lågprisbolag som Norwegian. Norwegian kommer aldrig lyckas med att få en massa affärsmän att flyga med dom.
Anmäl inlägget
RE: Förvirring
Skrivet av stefan, 2013-11-28 17:28:12
Detta var fantastiskt skrivet,håller helt med dig!
Anmäl inlägget
S-politiker stöttar Arlanda
Skrivet av Loadmastern, 2013-11-28 15:53:10
Nästa år så börjar väl Norwegian att flyga till Los Angeles och San Fransisco.Då återstår bara tre nya linjer.Låter som om politikerna bara tror att det är SAS på Arlanda.
Anmäl inlägget
Förvirring!
Skrivet av Hujedanemej, 2013-11-28 15:40:17
Här råder förvirring på hög nivå. Är dessa politiker helt omedvetna om att staten är delägare i ett flygbolag (SAS) som medvetet slussar passagerare från Sthlm till Köpenhamn. Alltså: man överför medvetet underlag för potentiella direktlinjer från Sthlm till Köpenhmn. Den vänstra handen vet uppenbarligen inte vad den högra gör!!!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev