Det finns 23 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Sssssssss...
Skrivet av Dr Speck, 2013-12-02 21:12:07
Sossarna kan lova vad de vill, flyget kommer ändå att offras för att få ihop den rödgröna röran.
|
|
Tillgänglighet
Skrivet av Lokföraren, 2013-12-02 19:51:02
S kan ju börja med att se till att det går att ta sig till flygplatsen utan att bli skinnad. Jag tycker det är beklämmande att alla politiker sjunger Arlandas lov men samtidigt inte gör något åt infrastrukturen till Arlanda. Förstatliga räls och station på Arlanda. Samtidigt tänker man bygga järnväg med statliga pengar till hålan utanför Nyköping...
|
|
AMS
Skrivet av Jan Banan, 2013-12-02 16:57:33
För mig är det fullt naturligt att använda AMS för mina långresor om det ej går från Arlanda. Jag utgår från Landvetter. Schiphol är den supernav som ligger närmast Sverige och destinationsutbudet och priserna där slår CPH med hästlängder. Det finns således inga "naturliga" skäl för mig att resa via CPH. CPH finns inte ens i mina tankar när jag planerar mina resor.
|
|
Gbg
Skrivet av Knut-Arne, 2013-12-01 21:28:16
Det finns inget "naturligt" för någon svensk att mellanlanda i Cph innan man flyger vidare ut i världen. Självklart är det "naturligt" för skåningar och andra som kan ta tåget till Cph och börja sin resa där, men för 90 % av alla svenskar som inte tar tåget utan är tvungna att flyga till Cph är det fullständigt skitsamma om bytet sker på Arlanda, Schiphol eller Frankfurt.
|
|
ARN eller CPH
Skrivet av Eurobonus Guld, 2013-12-01 19:35:15
CPH är vår skandinaviska hub då de flesta passagerare i Sverige (och övriga Skandinavien) bor nämare CPH än ARN och slutdestinationen normalt sett gör att CPH är det naturliga valet. Resor till Asien utgör en relativt marginell andel av den totala passagerarmängden. Jag tror att den springade punkten för ARN, CPH. OSL och HEL är hur passagerare når respektive flygplats på bästa sätt. Den som erbjuder bäst anslutningar kommer långsiktigt vinna kampen.
|
|
Till Ture
Skrivet av Erik, 2013-11-30 19:27:44
Det betyder alltså att 60%, vilket är majoriteten av svenska folket har närmare till Arlanda än Kastrup.
Så vad ville du med ditt inlägg?
Att majoriteten ska ge sig för minoriteten?
Är det vad vi kallar demokrati i Skandinavien?
|
|
Alliansen satsar på Bromma
Skrivet av Reinfärs, 2013-11-30 16:01:25
Förmodlingen handlar satsningen på Bromma om att Carl Bildt skall ha närhet till regeringsplanet. Det är en gåta hur Alliansen kan vurma för Bromma. En mer uppenbar återvändsgränd är svår att företsälla sig. Med en Reinfeldt som anser att "näringslivet är ett särintresse" och en näringsminister som vill satsa på hundfrisörer och städbolag har Arlanda inte en chans att hävda sig. 90-95 % av alla piloter och flygvärdinnor röstar på Nya Moderaterna. "Mer i plånboken" är tydligen viktigare.
|
|
Till Helsinborgare
Skrivet av Snurre Sprätt, 2013-11-30 12:41:55
Ditt inlägg låter verkligen värdig en från Helsingborg, sundets svarta pärla. Jag känner många skåningar som skulle jubla högt om H-borg höggs loss med spätt från Skåne och sjönk ner i Öresund.
|
|
BER
Skrivet av Ove, 2013-11-30 11:56:04
Hoppas att nya BER gör mos av CPH och att SAS kånkar. Då kommer ARN att blomstra.
|
|
Pinsamt!
Skrivet av Skattebetalare och SASdelägare, 2013-11-30 10:22:51
Är det tänkbart att British Airways skulle förlägga sin hub i Paris? Är det tänkbart att Air France skulle slussa alla sina passagerare via London och därmed minska Paris potential som utgångspunkt för direktlinjer? Nej, naturligtvis inte. Är det tänkbart att Sveriges nationella flygbolag matar passagerare via ett grannland och därmed gynnar detta grannland på sin egen bekostnad? Vi vet alla svaret och det är hur pinsamt som helst.
|
|
Fortsättning på hmm..
Skrivet av Sydsverige, 2013-11-29 20:37:10
Det är delvis mina skattepengar, och jag ser hur dåligt det är på Arlanda. Exempelvis så är Kastrup en mycket finare, lugnare och bättre organiserad flygplats än Arlanda, och så ska det ju inte vara. Det tycker inte jag i alla fall, så satsa på Arlanda nu för h*****e för jag vill kunna vara stolt över Sverige och dess huvudstads flygplats!
|
|
Hmm..
Skrivet av Sydsverige, 2013-11-29 20:36:51
Jag bor i Sydsverige och älskar Kastrup, men jag är ändå Svensk, Skåne tillhör Sverige och håller därför med om att SAS MÅSTE SATSA på Arlanda. Även om det inte gynnar mig rent direkt, eftersom jag ändå flyger från Kastrup, så är det huvudstaden av mitt LAND. Danmark är ett litet land som utnyttjar sina EU-bidrag till max, dessutom bidrar Sverige med massa pengar genom SAS. Stopp för det tycker jag verkligen.
|
|
Det flygs där det bor folk
Skrivet av Helsingborgare, 2013-11-29 20:24:17
Håller helt med SAS med Köpenhamn som nav, trafiken måste utgå där människorna bor, ni som bor i granskogen kan fortsätta flyga SAAB 340 och andra maskiner i turbopropträsket som Arlandas stistik grundar sig på. Om vi kunde skiljas fråb Sverige och återgå till Danmark och civilisationen är allt helt fulländat!
|
|
Tja...
Skrivet av Ture, 2013-11-29 19:31:18
40% av Sveriges befolkning har närmare till CPH än ARN....
|
|
Danish Airlines
Skrivet av K-d pax, 2013-11-29 10:08:13
Håller med föregående. Det är självklart att Skåne och delar av Sydsverige ser Kastrup som sin hub. Men för oss i Mellansverige och norrut är det sorgligt att vår egen flaggcarrier inte satsar mer på huvudstaden än den gör. Massor av tyskar i Ruhrområdet ser Schiphol som sin stora hub, men det betyder inte att Tyska skattepengar går till Schiphol och KLM för det.
|
|
Crew.
Skrivet av Stefan, 2013-11-29 08:13:13
Till er som bor i syd Sverige! Ni kan fortsätta att använda den danska flygplatsen om ni vill,men vi som bor i mellan Sverige o norröver är trötta på att behöva göra det!
|
|
SAS
Skrivet av Erik, 2013-11-28 20:32:30
Stockholm har dåligt med direktlinjer, och mycket är tack vare det att SAS har valt CPH som sin hub. Men det är ett politiskt beslut som lever kvar än idag Jan Carlzon försökte få linjer till andra städer i Skandinavien, men då satte danskarna stop för.
|
|
Sluta dalta
Skrivet av Qwerty, 2013-11-28 20:03:34
Jag blir så trött. Stockholm är väl långt ifrån ngn världsstad. Detta eviga tjat om Att Stockholm har dåligt med direktlinjer. Flygbolagen startar väl linjer om de ser att det finns lönsamhet.
|
|
Mer politisk styrning av SAS?
Skrivet av Kalle, 2013-11-28 18:57:19
Lysande. Är det något som det varit för mycket av på SAS genom tiderna, så är det just politisk styrning. Stockholm är en avkrok och Kastrup ligger bättre till för en stor del av sydsverige. Dessutom har Arlanda löjligt korta banor.
|
|
SAS
Skrivet av Jocke, 2013-11-28 17:37:47
Som ägare utav SAS så kanske det är dags att ni sätter press på SAS ledningen att börja gynna den svenska marknaden betydligt bättre. Både ARN och GOT behöver betydligt fler linjer än vad dom har idag. Och dessa destinationer som politikerna pratar om behöver flygas utav riktiga bolag och inte utav lågprisbolag som Norwegian. Norwegian kommer aldrig lyckas med att få en massa affärsmän att flyga med dom.
|
|
RE: Förvirring
Skrivet av stefan, 2013-11-28 17:28:12
Detta var fantastiskt skrivet,håller helt med dig!
|
|
S-politiker stöttar Arlanda
Skrivet av Loadmastern, 2013-11-28 15:53:10
Nästa år så börjar väl Norwegian att flyga till Los Angeles och San Fransisco.Då återstår bara tre nya linjer.Låter som om politikerna bara tror att det är SAS på Arlanda.
|
|
Förvirring!
Skrivet av Hujedanemej, 2013-11-28 15:40:17
Här råder förvirring på hög nivå. Är dessa politiker helt omedvetna om att staten är delägare i ett flygbolag (SAS) som medvetet slussar passagerare från Sthlm till Köpenhamn. Alltså: man överför medvetet underlag för potentiella direktlinjer från Sthlm till Köpenhmn. Den vänstra handen vet uppenbarligen inte vad den högra gör!!!
|
|