Ingen MD80 till SAS-museet

Publicerad den 5 december 2013
Kommentarer
Den skulle bli en levande del av SAS-museet i Oslo. Men nu pekar allt på att SAS sista MD80 istället flygs över till USA. Det blev för dyrt att göra museum av SE-DIR.
SAS MD-80

Det var vattensalut, högtidstal och en och annan saknadens tår när SAS sista MD80 gjorde sin avskedsflygning den 26 oktober på sträckan Arlanda – Kastrup. Därefter flögs flygplanet, SE-DIR upp till Oslo där den, som en gåva från SAS vd Rickard Gustafsson, skulle ingå i de samlingar som SAS-museet har på Gardermoen.
           
Men nu har beslutet uppenbarligen ändrats, enligt uppgifter i norska media.
           
Flygplanet har sedan den 26 oktober stått parkerad i anslutning till den plats där den på sikt skulle få en permanent uppställningsplats. Under tiden har ekonomin hunnit kapp hela idén om att spara det sista exemplaret av SAS verkliga trotjänare och ”luftens Porsche” som piloterna kallar MD80. Hyra av en mark för parkeringsplats och byggandet av en ramp för besökare visade sig helt enkelt bli dyrare än vad SAS är villiga att betala.

Säkerhetsföreskrifterna komplicerade också möjligheten att spara flygplanet. Museet ligger i direkt anslutning till flygplatsen och är öppet för allmänheten två dagar i veckan, tisdagar och söndagar. Hur besökarna skulle kunna passera ut från museet och till flygplanet visade sig vara ett komplicerat och kostsamt projekt.
           
Lösningen blir nu troligen att SE-DIR följer efter de andra pensionerade MD-maskinerna till USA. Där väntar Delta på att använda flygplanet, i första hand som reservdelslager för bland annat motorerna.
           
Besökare till museet får istället nöja sig med en modell av MD:n som fogas till samlingen av övriga flygplansmodeller som beskriver SAS flygplansflotta genom åren.

Läs Flygtorgets reportage om luftens porsche MD80.

Skriv en kommentar

Kommentarer

rp
2013-12-09 20:46

tråkigt att höra…

John Doe
2013-12-08 10:21

@SAS steward of 1966
Det finns ett SAS-ABA museum på Arlanda, öppen varje Tisdagförmiddag.
Tyvärr är det dåligt med LIN representation.

JD

Ekonom
2013-12-06 15:00

Ge dom en porsche istället, det är ju samma sak!

SAS steward of 1966
2013-12-06 13:57

SAS historia är inte färdigflygna flygplan.
SAS borde ordna lokal för ett SAS-ABA-LIN museum.

MD-Kapten
2013-12-06 09:17

Nope, City hade 3 st 87or leasade från SAS, DIU, DMC och DMK. Flyger Boeing 738 nu, saknar MD 80 fortfarande.

Rune
2013-12-05 23:09

Var detta ett av de planen som var utleasat till City Airline?

737-600
2013-12-05 15:42

MD-80 har alltid varit en kassako för SAS. Trots höga bränslepriser har ju flygplanen varit avskrivna på sistone. Sänket är Boeing 737-600

B
2013-12-05 14:55

Mycket bra! Sas ska tjäna pengar och ingen vill cäl se denna relik som varit delorsak till att nästan sänka hela bolaget.

AlohaBird
2013-12-05 13:45

Sälja motorerna bl.a. Dessa och viss avionik lär ju knappast behövas mer på denna båge. För att hålla den musealt intakt kan man ev. ersätta motorerna med utgångna eller def. enheter, om man inte bara ska nöja sig med enbart tomma gondoler. Finns givetvis ytterligare möjligheter till finansiering

.
2013-12-05 12:49

Bra att de kollade upp allt det där innan planet parkerades i Oslo…

Gustaf
2013-12-05 12:41

Det är inte Wasa-skeppet vi pratar om, den kan tydligen flyga ett tag till och att SAS skulle sponsra ett museum med några miljoner, nja.

Ole
2013-12-05 12:32

Alohabird – Undra hur du hade gjort om det gällde dina pengar??

AlohaBird
2013-12-05 09:49

För BEDRÖVLIGT!!! Måhända att det idag inte är så många som ser värdet av att bevara denna fpl.-individ, MEN det kommer givetvis att förändras i en snar framtid. Detta är rimligtvis sista möjligheten att behålla en betydelsefull del av SAS historia som denna fpl.typ inneburit. Och som en värdig repr. för typen en riktig klassiker som alla har varit i kontakt med. Låt inte denna chans gå ur händerna!!! Den är avsatt till eftervärden, så LÖS NU PROBLEMEN istället!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten