Tiden knapp för Norwegians irländska AOC

Publicerad den 11 december 2013
Kommentarer
De irländska myndigheterna har ännu inte godkänt Norwegians ansökan om ett irländskt AOC. Nu börjar tiden bli knapp, dispensen från de norska myndigheterna går ut den 23 december och SAS motsätter sig en förlängning.
Norwegian 787

Norwegian pushar på Kastrup med destination FT Lauderdale

Norwergian flyger just nu långlinjerna på dispens från de norska myndigheterna. Att flygbolaget ska lägga hela långlinjeverksamheten och det särskilda bolaget Norwegian Long Haul i ett irländskt AOC, har varit känt länge. En ansökan ligger också sedan tidigare i år hos Irish Aviation Authority, IAA, men handläggningen har dragit ut på tiden. Bland annat har IAA krävt in kompletterande uppgifter och bevis för att Norwegian verkligen har ledande personer på plats i det kontor som numera finns i Dublin.

– Det stämmer, det är en omfattande ansökan och vi har gjort de kompletteringar som krävs så i dagsläget är den fullständig, säger Charlotte Holmberg Jacobsson på Norwegian till Flygtorget.

Just nu börjar dock tiden att bli alltmer knapp, dispensen från norska Luftfartstillsynet går ut den 23 december och någon plan B finns inte, enligt Charlotte Holmberg Jacobsson.

– Nej, det har vi inte. Men det finns ingenting som tyder på att vi inte skulle få ett AOC så allt ser bra ut, säger hon.

Alternativet till ett försenat AOC skulle kunna vara att förlänga dispensen som just nu gäller för intercontflygningarna. Men Luftfartstillsynet har redan nu meddelat att de inte tänker godkänna en förlängning. Aven SAS har meddelat att de kommer att agera om det ändå skulle bli tal om en förlängd dispens.

Gilla oss på Facebook!

Skriv en kommentar

Kommentarer

CL
2013-12-14 21:57

Nu har de fått sitt norska AOC förlängt…

http://www.newsinenglish.no/2013/12/14/norwegian-air-wins-reprieve/

Persson
2013-12-14 18:32

Sas ta och stämma en av sina största delägare pga beslutet?

Harry
2013-12-13 12:27

Det är inte förenligt med luftfartsavtalet mellan USA och EU. Därför kommer AOC’t inte att beviljas med nuvarande “billigcrew”-upplägg. Inte acceptabelt att shoppa runt för att skaffa sig konkurrensfördelar!

Max
2013-12-12 22:51

Nu råkar de nordiska staterna äga halva SAS och just därför är det OK att ÄGARNA petar in pengar i bolaget. Precis som
Kjoos gjort, petat in pengar i Norwegian.
SAS har inte Thai crew. Bara två japanska värdinnor/flyg m hög japansk lön för de japanska passagerarna på Tokyo och två kinesiska på Peking o Shanghai eftersom inte alla kineser talar engelska.

Rune
2013-12-12 12:36

1. Hur många cc är det som är från Thailand på varje flyg? (Detta finns för övrigt på Finnair och SAS med).

2. Inga piloter har betalt sin TR, de har en bond på 30 000€ (som ska betalas om de väljer att byta bolag inom 2 år).

Men visst måste vi vara noga med att trycka på för bättre trygghet (fastanställningar) för de på NAS.

olleli
2013-12-12 11:27

Vem vågar påstå att det myglas och att ALLT går köpas för lite klirr?
Och Att sas sponsras ilegalt med skatte kr? Att ryan är irlänskt och har samband med deras myndighetes agerande?

olleli
2013-12-12 11:07

Vem vågar påstå att det myglas och att ALLT går köpas för lite klirr?
Och Att sas sponsras ilegalt med skatte kr? Att ryan är irlänskt och har samband med deras myndighetes agerande?

Vera
2013-12-12 08:04

@glöm sas, klarar de inte av normal konkurrens, så är det en sak. Men när bolag håller på med social dumping, så är det en helt annan sak!

Mikael
2013-12-12 08:02

@Sebbe Skillnad på äldreboende, mjölk och en flygbiljett. Det finns äldreboenden som fungerar kanon. Det finns mejerier som fungerar kanon detsamma gäller flygbolag. Ingen tvingar folk att flyga Norwegian, det är fri konkurrens och då kan man själv göra ett val vem man vill flyga med. Funkar inte Norwegian och folk fortfarande åker med dom så får man skylla sig själv. Folk får väl lära sig tänka själva. Det är snart 2014, inte medeltid och vi lever i en värld full med information.

glöm SAS
2013-12-12 07:54

Och vad är problemet för SAS, dom borde fokusera på sig själva istf att kasta skit på sina konkurrenter, javisstja, dom klarar inte konkurrens, tänkte inte på det

BA
2013-12-11 21:16

Håller med Anders1 till 200%!!!!

Sebbe
2013-12-11 21:02

@Micke. Visst och köper folk saker som inte fungerar så får de skylla sig själva. Vad ska vi med en konsumentköplag till? Och BTW har vi billiga äldreboenden så får väl pensionärerna ligga där de ligger, och varför ska vi bry oss om mjölken våra barn dricker. Vi gör som i Kina och blandar i lite grejor, och varför osv. osv.

Mikael
2013-12-11 19:55

Vad är problemet? Ingen tvingar folk att flyga Norwegian. Pax betalar lite för biljetterna. varför ska dom ha kompensation för mat, hotell och flyg med andra bolag när Norwegian inte bryr sig? Ingen har ju tvingat folk att flyga med dom. Man får det man betalar för, enkelt!

@Kurt
2013-12-11 19:52

Som om inte Norwegian lagt sin näsa i blöt tillräckligt?

Smurf
2013-12-11 17:00

Ja, det vore ju fruktansvärt tråkigt för de anställda på NLH om det inte gick igenom… Men jag tror inte det kommer vara någon fara, det löser sig genom pengarnas makt. Om det är fara på taket så sitter piloterna med lån på 30 000€ utan jobb. 🙁

Hemliga Harry
2013-12-11 15:16

Varför ska Norwegian bli särbehandlade för?
Så här ser verkligheten ut om inte den där lusekoftan inte visste de redan!!!

För passagerarnas skull så hoppas ja på att inget av de går igenom =)

Scandinavian airlines SAS
2013-12-11 14:05

Norwegian ska tydligen öppna en bas i Indien också. Enbart med Indiskt CC.

Kalle
2013-12-11 13:42

Med thailändsk “billigcrew” på europeiskt AOC, det har alla andra europeiska flygbolag med att göra. De amerikanska också.

Norwegian vägrar betala ut kompensation och vägrar boka om till andra flygbolag. Passagerarna får hellre lida med flera dygns försening.

Kurt
2013-12-11 13:09

Å vad fan har SAS med det att göra, de kan väl ägna sig åt sin egen verksamhet.

Anders1
2013-12-11 12:10

Har Norwegian kompenserat alla de tusentals passagerare som drabbats av bolagets tidigare shabbel och totala brist på en “plan B”? Att överhuvud taget ens säga att man inte har en sådan borde vara skäl nog till att inte bevilja ett AOC.

Robin Rutten
2013-12-11 09:27

Tror PAX starte en tråd i forumet om detta för 2 VECKOR SEDAN ! !

HALLÅ??

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten