Det finns 25 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Nyheten har en egen tråd i vårt Flygforum
|
sv; observer
Skrivet av Anders FL, 2014-01-11 20:47:39
Du brukar ju läsa inläggen noga observer. Artikeln handlar om RTC och jag har svarat de som skriver om RTC. Eller hur?
|
|
"nötter"
Skrivet av Observer, 2014-01-11 20:17:20
Nej du lille pöjk..de e inte RTC som diskuteras på de senare inläggen, utan mycket större förändringar som komma skall. Trollungar????
|
|
Nötter
Skrivet av Anders FL, 2014-01-11 18:53:51
Ingen av er är insatt i hur systemet med RTC fungerar. Sluta uttala er, för ni framstår som idioter. Allt det ni säger finns uppstyrt i drifthandböcker och tillstånd. Ingen FL kommer att agera på mer än en flygplats i taget. Besparingarna kommer endast vid stordrift och regulariteten för trafiken kommer knappast att påverkas nämnvärt. Däremot är det ett nytt system och självklart kommer det att medföra barnsjukdomar. Se så ....tillbaka under stenen trollungar....
|
|
@observer
Skrivet av biffen, 2014-01-11 16:45:34
Precis, vad som hänt i SAS låter nu vi naiva svenskar hända inom flygtrafikledningen. Skulle inte förvåna mig ett dugg om dansken tar över enroute över Sverige.
|
|
Remoute e skrot
Skrivet av Observer, 2014-01-11 15:18:43
Intressant tanke...Malmö tar över allt flyg enroute, Stockholm utövar TMA-tjänst och dansken sitter bara å skrattar åt allt elände som drabbar svensk ATS-personal, ty arbetstillfällen i Kastrup är det sista som dansken kommer att göra avkall på.
|
|
Troligt scenario
Skrivet av FL TMC , 2014-01-10 16:29:48
Det mest troliga är väl att man "lägger ner" Stockholm och gör ett stor-TMC av det (Tracon) och flyttar dit Göteborg, ÖKC och RTC.
|
|
Stockholm?
Skrivet av biffen, 2014-01-10 16:09:19
Vem har sagt något om Stockholm? Nuvarande central ligger i Sundsvall. Men när dansken lägger ner en av centralerna för att finansiera lunchpilsnern så frigörs visserligen lokaler i antingen Malmö, Sthlm el båda städerna.
|
|
Allt är inte guld
Skrivet av Skeptisk, 2014-01-10 09:12:19
Detta kommer att bli ännu en knivstöt i ryggen för allt icke reguljärt flyg eftersom man bara kommer att ha öppet runt de reguljära pga flygledarkapaciteten. Swedavias agerande på Bromma är ett exempel på att beslutsfattare inte bryr sig om småflyget, men det finns många fler. Den tekniska support som kommer att krävas för att detta system skall fungera kommer att öka kostnaderna och totalt ger det ingen ekonomisk vinst.
|
|
Rationalisering
Skrivet av Roland, 2014-01-10 08:57:48
Om 6 flygledare plus assistent kan sköta 3 torn från en kontrollcentral i Stockholm. Räknar man med alla torn i Sverige som har AFIS och ATS så blir det ca 50 torn totalt. Omräknat så behövs ca 100 flygledare plus ett 20 tal assistenter att sköta lokal flygtrafiktjänst i framtiden. En rationaliserings potential som är enorm. Dags att anlita Antenn Consulting i ett omställningsarbete. Spännande och Stockholm får allt!
|
|
AFIS
Skrivet av Biggles, 2014-01-09 21:46:48
När sen tekniken finns så kommer man att konstatera att AFIS är sämre, ändra reglerna så att det inte får förekomma. Så hamnar även dessa jobb ute i landet i Stockholm och kommunerna som vill ha flygplats får bara svälja och betala dom förhöjda kostnaderna för den nya tekniken.
|
|
Centralisering
Skrivet av Biggles, 2014-01-09 21:42:45
Ja då hamnar dom jobben i Stockholm också. När alla Kontroller i Sverige lades ner fanns ju också tekniken. Lednings centralen skulle kunna ligga var som helst i Sverige. Men argumenten brukar mynna it att det ska ligga i Stockholm. Sveden Control hade kunnat ge jobb i Malmö, Sundsvall, Göteborg. Eller för den delen i Kiruna. Men i realiteten kom aldrig annat än Stockholm i fråga. Så lär det väl bli med torntjänsterna också.
|
|
Perfekt för båthamnar
Skrivet av Pelle, 2014-01-09 17:32:54
Tänk vad skönt att kunna ha koll på flera båthamnar samtidigt och slippa sitta nattjour. Man borde kunna med detta system koppla upp flera hamnar samtidigt och sitta skönt i någon varm källare.
|
|
Många vackra ord, men... forts...
Skrivet av FL ESXX, 2014-01-09 14:24:37
För inte menar väl min arbetsgivare att jag ska säga klart landa till ett flygplan för att sedan lämna det vind för våg utan uppsikt medan jag jobbar med trafik på den andra flygplatsen?? Jag har ännu inte hört en enda flygande representant uttala sig positivt om detta, och jag tror jag förstår varför...
|
|
Många vackra ord, men...
Skrivet av FL ESXX, 2014-01-09 14:23:25
...det man inte talar om är att varje flygledare ska sköta två eller fler flygplatser samtidigt. Ja SAMTIDIGT! Jag kan räkna upp ett antal skäl till varför detta är både regularitetshämmande och direkt farligt. "Jaså du vill landa? Då blir det lite holding först, jag har lite trafik på den andra flygplatsen att ta hand om först". Gröna inflygningar någon?
|
|
Vem har validerat?
Skrivet av ESXX, 2014-01-09 13:29:45
Om utvärderingen hade gjorts på ett annat ställe, där man inte var beroende av att det ska fungera till varje pris, så hade jag kunnat lita på detta... Det såg lite annorlunda ut när man var på det andra stället... Där man inte är lika beroende av jobbtillfällena.
|
|
Till Thomas Sandberg
Skrivet av Daidalos, 2014-01-09 12:09:35
"Okunniga skriker alltid högst" Du skulle baxna om du insåg hur väl insatt jag är...
"Metodiken och tekniken skiljer sig inte på negativt sätt från att sitta i ett torn." Som sagt, fundera över hur det avser att användas... Om en pilot samtidigt styrde 3 plan, skulle du vilja sitta i ett av dem när en nödsituation uppstår? Om en nödsituation samtidigt uppstår i 2 av planen?
|
|
Reklamfilm
Skrivet av L, 2014-01-09 12:09:18
Varför tar Flygtorget så okritiskt in, eller gör själva, en ren reklamfilm? Efter många år i TWR känner jag mig skeptisk och anande att det är av ekonomiska skäl som detta projekt dragits igång och drivits, f.ö. det enda som som får maktens stöd numera, gör det inte bättre.
|
|
Dyrt som bara den.
Skrivet av Samuel, 2014-01-09 11:51:15
Det tragiska är ju att utvärderingen av detta system gjorts i en region där jobben behövs... Hur kritiskt har man granskat detta?! Kostnaden för detta projekt är astronomisk i förhållande till vinsten. Det finns säkert ställen i världen där det kan finnas behov men dom är nog lätt räknade. Myndigheternas förmåga att granska detta är ju oerhört begränsad.
|
|
KONTROLL MYNDIGHET SAKNAS ?
Skrivet av Luftfartsinspektör, 2014-01-09 11:40:49
Hvilken myndighet i Scandinavia har fullmakt och certificerings kunskaper till och godkjenna detta system. Denna gång går det icke med "EGENKONTROLLEN". !!
f.d. Flygsäkerhets Direktör, IATA/ICAO.
|
|
Okunniga skriker alltid högst
Skrivet av Thomas Sandberg, 2014-01-09 10:59:19
Argumentationen ovan bevisar okunnigheten. Metodiken och tekniken skiljer sig inte på negativt sätt från att sitta i ett torn. Däremot får man en flexibilitet som nog ingen kan se slutet på. Vad gör man i Hagfors när AFIS-personalen håller på att checka i passagerare och ngn vill starta/landa samtidigt som det snöar lapphandskar. Har man handburenflygradio eller....?
|
|
Dyrt, dyrt, dyrt
Skrivet av Mikael, 2014-01-09 10:22:37
Ytterligare ett dyrt projekt/system som branschen får ta kostnaden för. Evnt kunder kommer inte kunna räkna hem detta ekonomiskt. För de större flygplatserna kan det bli ett flygsäkerhetskomplement med kameror som kan övervaka flygplatsområdet. Vad jag har hört så finns det liknande system i både Danmark, England och Tyskland.
Att Örnsköldsvik och Sundsvall bockar och bugar är att hela investeringen är tagen av LFV/SAAB och redan kostat långt över 100 MSEK.
|
|
Kejsarens nya kläder
Skrivet av Kenneth J, 2014-01-09 00:31:02
Var det nån som sa Kejsarens nya kläder...?
|
|
Kostnadsbesparing vs flygsäkerhet...
Skrivet av Daidalos, 2014-01-08 23:00:21
Fokusera inte på den av trollkarlens händer som rör sig, då lär du bli fångad av illusionen. Lyssna därför alltid till vad som inte sägs. Vad nämns inte om RTS och hur det kommer användas?
Hur stor sänkning av flygsäkerheten är acceptabelt för att sänka kostnader? Frågar du LFV blir svaret att service/säkerhet kommer vara minst lika hög med RTS som att ha personal på plats. Jag skulle kunna bevisa motsatsen. Hur mycket flygsäkerhet kommer offras på kostnadsbesparingens altare?
|
|
Vad kostar systemet/flygplats?...
Skrivet av Sune, 2014-01-08 22:58:09
...relevant fråga då typ Hagfors AFIS flygeledare som har en multifunktion idag ska ersättas med ett kostsamt system som inte kan sköta incheckning, bagagehantering mm. Att mindre flygplatser ska investera ca 20 MSEK plus för ett system som ändå kräver ett antal årsanställda flygledare och årlig support kan ju aldrig betalas sig och heller inte på lång sikt. Sorry!
|
|
Utvecklat
Skrivet av GSEspotter, 2014-01-08 20:38:13
Hade ju varit intressant i reportaget att få proceduren när ett plan antingen lämnar eller ankommer till flygplatsen som försetts med det digitala. Snacka kan man ju alltid göra....
|
|