Skriv ut  

Världens första businessjet i överljudsfart

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 10 januari 2014
Lunch i Paris eller en weekend i Australien. Det räknar amerikanska Spike Aerospace ska bli verklighet så snart de fått sitt överljudsflygplan i luften, en business-jet med kapacitet att flyga mach 1,77. Men det finns ett problem.

Spike
Businessjet i överljudsfart

Det är drygt tio år sedan som världens hittills enda passagerarflygplan för överljudsfart togs ur trafik. I november 2003 var det slutfluget för Concorde och sedan dess har tanken på supersnabba flygplan väckts med jämna mellanrum. Boeing har haft skisser framme men ingen vågar riktigt ta den ekonomiska risken att tillverka ett nytt överljudsflygplan.

Men nu har amerikanska Spike Aerospace tagit fram en prototyp kallad S-512 med kapacitet att flyga i mach 1,77, alltså i princip dubbelt så fort som alla dagens flygplansmodeller. Det ger kapacitet att flyga New York – London på cirka tre timmar och Los Angeles- Tokyo på åtta timmar. Men till skillnad från tidigare planer på överljudstrafik i luften handlar det nu om en business-jet med bara 12 - 18 stolar ombord.

Det innebär att marknaden för flygplanet är de med mer pengar än tid och som är villiga att slanta upp drygt en halv miljard, 75 – 80 miljoner dollar, för glädjen att äga ett eget överljudsflygplan.

Skisserna från Spike visar ett 40 meter långt flygplan med ett vingspann på 18 meter. Kabinen har två meter i takhöjd och är sex meter lång, där det alltså ryms upp till 18 stolar.

– Det kommer att spara tid för passagerarna så att de kan ge sig ut för att upptäcka världen. Vore det inte fantastiskt att flyga till Nea Zealand över helgen eller dra till Paris för en lunch, jublar tillverkaren i en kommentar.

Går allt som tillverkaren vill kan det första flygplanet vara i luften 2018

Men det finns ett problem: luftfartsmyndigheterna i USA förbjuder flygningar i överljudsfart över den amerikanska kontinenten…



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Tupolev
Skrivet av Nisse, 2014-01-14 20:20:31
Det var en documentär för några år sedan där Frankrike bad om ursäkt för att dom hade råkat orsaka olyckan i Paris.
Franskt militärflyg som skulle fotografera tupoleven kom kom för nära, vilket tvingade tupolev piloten att överbelasta vi gen för att undvika kollision. När det kommer till spionaget så sa man i documentären att det faktiskt med dåtidens teknologi alltid hade kommit fram till likvärdig design.
Tupoleven hade dessutom kanard vingar.
Anmäl inlägget
Ritning
Skrivet av Rogge, 2014-01-14 20:18:57
Nä ingen ritning, nog bara ovanstående önskedröm/fantasi.
Överljud med raka vingar????
Anmäl inlägget
Tupolev
Skrivet av Nisse, 2014-01-14 20:12:25
Flera tupolevs blev uppköpta av Boeing vill jag minnas och upprustade någongång i början på 2000 talet för att utföra omfattande tester och utvärdering. Tupoleven gick påse högre och snabbare än Concord.
Skall man vara korrekt så var det tyska idéer som var grunden till vingkonstruktionen, den iden tog både väst och öst hand om.
Anmäl inlägget
Det finns alltid tjocka plånböcker...
Skrivet av Långbänken, 2014-01-14 18:27:03
Kan miljardärerna köpa gigantiska lyxyachter så kan dom säkert shoppa en liten överljudsjet. Prestanda är f.ö. uppgivna till M1.6 Cruise och M1.8 Max. Kabinlängd 40 ft (12 m) och bredd 2.0 m. Så var det med det.
Anmäl inlägget
Tu-144
Skrivet av Matte, 2014-01-14 10:50:31
Tu-144 störtade 2 gånger, uppvisning i Paris ( påstådd undanmanöver för ett Mirage ) och sedan under en postflygning i Sovjet. Planet flög ca 100 flygningar och togs sedan ur trafik p.g.a problem med hög bränsleförbrukning bl.a. Planet påstods vara en produkt av industrispionage mot Concorde. Likheten med Concorde gjorde att planet fick öknamnet "Konkordski".
Anmäl inlägget
Har flugit med Concorde.
Skrivet av Urban, 2014-01-13 23:27:47
Både BA och AF.
Ingen höjdare i komfort.
Och fönster var som ett cigg-paket
i storlek...
Anmäl inlägget
In the smoker
Skrivet av Saltkammargutten, 2014-01-13 16:23:03
Virgin Galactics 'rymdprogram' är väl ett preludium för ett nytt sätt att resa. Nämligen på extremt hög höjd. Vilket vore enegisnålt. Att flyga snabbt på 'låg' höjd låter dyrt.
Anmäl inlägget
Men nu har amerikanska Spike Aerospace tagit fram
Skrivet av otroligt., 2014-01-10 17:58:43
Men nu har amerikanska Spike Aerospace tagit fram en prototyp kallad S-512 ???
Finns det en prototyp, eller bara en ritning?

Tänk på hur ni skriver.
Anmäl inlägget
Tu144
Skrivet av Goofy, 2014-01-10 15:30:16
Ja men TU144 är borta för lika länge sen som Concorde, så just nu skulle den va den ända passagerarflygplan i trafiken;)
Undrar bara hur länge det kommer ta innan överljudstrafik blir förbjuden i andra länder med..
Anmäl inlägget
Inte då!
Skrivet av Biggles, 2014-01-10 11:29:38
Världens enda passagerarplan för överljudsfart? Vad hände med Tu-144 då? förvisso ingen succé, men nog var det ett passagerarplan som flög i överljudsfart, i reguljär trafik (en kort tid).
Anmäl inlägget
40m lång men bara 6m kabinlängd
Skrivet av MaxPax, 2014-01-10 09:58:47
Stora bränsletankar??
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev