Skriv ut  

Norwegian svarar på frågor om USA-satsningen

Flygnyheter, Adolfo Diaz, den 28 januari 2014
Nya destinationer, nya linjer och nya baser. Norwegian satsar stort på USA. För Flygtorget berättar Norwegians informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson allt om USA-satsningen. Eller åtminstone allt som Norwegian vill att media ska veta.

Norwegian
Norwegian Boeing 787

2014 blir ett spännande år för Norwegian. Bolaget kommer att öppna sex nya linjer från Europa till USA, tre av dem till helt nya destinationer - Los Angeles, San Francisco och Orlando.

Detta inte långt efter att bolaget aviserat beställningar på drygt 220 nya flygplan, plus option på ytterligare 150 skepp. Vilket låter som en oerhört offensiv satsning, även om leveranserna är utspridda över många år framåt.

Flygtorget har ringt Norwegians informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson för att ta reda på allt om bolagets satsning på USA.

Varför har ni satsat på USA?

- Det finns inte så många långdistanslinjer med lågprisbolag så vi har valt att satsa där. Det har möjliggjorts av den nya generationens bränslesnåla plan som kan flyga längre sträckor utan mellanlandning.

Hur ser era framtida USA-planer ut? Finns det något intresse för den amerikanska inrikesmarknaden?

- Vi sätter just nu upp två baser i USA. En i New York och en i Fort Lauderdale. Vi har redan anställt närmare 200 personer i USA. Vi ser också över möjligheten att lansera fler destinationer både i USA och andra länder. Några planer på inrikesmarknaden har vi däremot inte.

Kommer ni att anställa ännu mer personal eller räcker det med de 200 ni redan anställt?

- Vi kommer att behöva anställa fler men exakt hur många får vi se lite längre fram.

Vilka nationaliteter kommer att arbeta i cockpit respektive kabin?

- På våra baser i USA är det många amerikaner i kabinen av naturliga skäl men vi välkomnar självklart alla nationaliteter. Vi välkomnar även amerikanska piloter till våra baser i USA men då krävs det att de har en EASA-licens.

Finns det möjlighet för svenskar att söka sig till era baser i USA?

- Ja, men då behöver de ha Green Card eller amerikanskt medborgarskap för att ha rätt att både bo och arbeta i USA - detta eftersom de ska utgå från någon av baserna i USA.

Kommer den amerikanska verksamheten att sortera under Norwegian eller i ett eget bolag?

- Den amerikanska verksamheten ligger i vårt helägda bolag Norwegian Air International.

Hur stor beläggning krävs för break-even på USA-satsningen?

- Våra direktlinjer mellan Skandinavien och USA går väldigt bra, planen år ofta helt fulla.

Och slutligen, vad är egentligen tanken med att köpa in 222 plan + option på ytterligare 150?

- För att kunna vara konkurrenskraftiga och hålla kostnaderna nere är moderna flygplan helt avgörande. Det är också viktigt att växa och bli ett globalt flygbolag för att kunna konkurrera med de bästa. Vår investering i nya flygplan är en viktig del i vår globala tillväxtstrategi. Nya flygplan drar betydligt mindre bränsle, släpper ut mindre koldioxid och kräver mindre underhåll.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

RAT
Skrivet av Halmhatt, 2014-01-30 10:39:33
Jag gillar att råttan är ute, ännu ett bevis på vilka problem dom har med dreamlinern.
Anmäl inlägget
Utsläppen?
Skrivet av Nisse, 2014-01-30 09:13:44
"Nya flygplan drar betydligt mindre bränsle, släpper ut mindre koldioxid och kräver mindre underhåll."

Stämmer förvisso bra om man ersätter äldre med nyare. Men om man bara tillför fler flygplan vad händer då med utsläppen? Och hur relaterar det till den inriktning som "samhället" är "överens" om att det bör utvecklas?
Anmäl inlägget
"Half Full or Half Empty"?
Skrivet av Statistiker, 2014-01-28 19:45:39
"- Våra direktlinjer mellan Skandinavien och USA går väldigt bra, planen år ofta helt fulla."

Yeah Right!
Anmäl inlägget
Stavning på svenska
Skrivet av Språkmannen, 2014-01-28 15:59:43
Nisse, ordet "engelska" skrivs med litet e på svenska...
Anmäl inlägget
Frisk vunnet
Skrivet av Tysken & Lisa, 2014-01-28 15:49:21
Hoppas de får ordning på sina Dreamliners. Ryktet är rätt skadat nu. Men vi som bor i Stockholm är givetvis överväldigad över att äntligen få flyg till västkusten. Något som dinosaurierna SAS inte klurat ut. Dinosaurierna dog emellertid ut.
Anmäl inlägget
Engelska äkta
Skrivet av Nisse, 2014-01-28 15:46:19
Och Thank you for flying Norwegian med äkta Engelska är ändå bättre än amerikansk cowboydialekt.
Anmäl inlägget
Gr8
Skrivet av NAX, 2014-01-28 15:06:54
En kompis till mig åkte ARN-JFK förra veckan och det var då en sk. "examensflygning" för ett JFKcrew.
Både han och jag har tidigare rest med den thaicrewet, och har då inga invändningar mot dem men min kompis tyckte det kändes bättre med de amerikanska crewet, enligt han så märktes det att de var mer vana att jobba i kabinen. Sen att få höra "Thank you for flying Norwegian" med amerikansk brytning än dålig thaiengelska gav de hela en annan känsla.
Anmäl inlägget
Antalet piloter
Skrivet av Kurre, 2014-01-28 14:45:19
Linkan:
Behövs det alltså 23 piloter på ett flygplan?
Anmäl inlägget
Låter bra!
Skrivet av Svänsken, 2014-01-28 13:25:06
Go Norwegian!
GOT-JFK finns på min önskelista.
Anmäl inlägget
@FriRörlighet
Skrivet av Linkan, 2014-01-28 13:17:18
Det är korrekt. NLH kan ev sätta en kärra på JFK om de får ihop tillräckligt många piloter (23st) som krävs för att bemanna en kärra. Det beror på hur många piloter som kan uppfylla kravet du nämner.

Det viktiga är dock att de anställer lokalt så mycket det går enligt gällande lagstiftning. De amerikanska fack som vill stoppa NLH i USA säger att bolaget anställer kabinanställda från låglöneländer och därför ska förbjudas. Härligt att de att dessa är från låglönelandet USA i sådant fall.
Anmäl inlägget
Hjälp till nu
Skrivet av FriRörlighet, 2014-01-28 12:49:13
Jag får inte ihop det: amerikanska baser, med lokalanställd personal, amerikanska piloter är välkomna att söka om de har EASA-papper och europeiska piloter är välkomna att söka om de har amerikanskt arbets- och uppehållstillstånd?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev