Skriv ut  

SAAB 2000 självklart val för Etihad Regional

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 29 januari 2014
När Etihad Airways tog över schweiziska Darwin Airlines, införlivedes också tio SAAB 2000 i flottan. De flyger nu i Etihads färger och modellen är idealisk för regional trafik, säger flygbolaget.

Etihad Regional SAAB 2000
Etihad Regional SAAB 2000

Det var en manöver som överraskade flygvärlden när Etihad Airways, det tredje stora flygbolaget i mellanöstern och det som fortfarande står utanför de vanliga flygbolagsallianserna, meddelade att man köpt in sig i Darwin Airlines. Det schweiziska flygbolaget hade hittills för en tämligen undanskymd tillvaro med regionala flygningar från i första hand basen i Lugano. Men sedan årsskiftet är det en del i den växande skara flygbolag där Etihad har ett delägande, bland andra Air Berlin och Aer Lingus i vad som alltmer liknar en egen flygbolagsallians.

Darwin Airways är nu också omdöpt till Etihad Regional med uppgift att dels flyga regionala linjer runt om i Europa, dels feeda in passagerare till de flygplatser där Etihad själva har trafik och därmed kan slussa passagerare in i det stora egna linjenätet.

Under våren ska de 10 SAAB 2000 som Darwin Airways haft i flottan sedan starten 2003 målas om i Etihads färger. Den första gjorde debut i trafiken förra veckan på sträckan från Geneve till Roms flygplats Fiumicino.

Det har aldrig varit tal om att byta ut SAAB-maskinerna mot någon annan turboprop utan det var ett självklart val att fortsätta trafiken med en SAAB-flotta.

– Det svenska flygplanet har valts efter en noggrann analys av de befintliga modellerna på marknaden och är den perfekta lösningen för trafik från Lugano och till destinationerna i linjenätet. Den är bland de snabbaste i sin kategori och är ett flygplan med en rymlig, tyst och vibrationsfri kabin med 50 stolar och med kapacitet att genomföra en bekväm, säker och snabb flygning, skriver bolaget på sin hemsida.

I Etihad Regionals utförande är det två klasser ombord, business och economy.

I dagsläget är 35 av de sammanlagt 60 SAAB 2000 som levererades från fabriken i kommersiell trafik i fyra olika flygbolag: Braathens Regional 12, Etihad Regional 10, Eastern Airways 8 och Polet Airlines 5. Dessutom finns ett antal i militära versioner som flyger i olika flygvapen.



Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

EFIS
Skrivet av Alban, 2014-02-02 18:29:05
SF340 har EFIS och den består av EADI och EHSI. Det finns även en MFD som tillval.

Tror knappast de tänker byta ut SB20. Bättre TP-kärra är svårt att få tag på.
Anmäl inlägget
Man har ju tagit över so what!
Skrivet av Åhh, 2014-02-02 17:51:01
Man har ju tagit över ett gammalt flygbolag och deras gammla kärror!
Vad är det att gapa om?
Man vill få det till att låta som om SAAB 2000 kommer att trafikera 24 h om dygnet tillsammans med alla Airbus 380 för de är ungefär lika bra och som alla bolag i världen önskar sig!

Man flyger väl skräpry tills man hittar en ersättare så enkelt är det!
Anmäl inlägget
sf 340
Skrivet av thomas, 2014-02-02 17:21:10
vad är det för fel på SF340 ?
har åkt Crossairs, läderstolar fri champ
flög melan FRA- BSL ner bland bergen
rymlig trevlig tyst kabin
Anmäl inlägget
JA 1:a flighten kraschade i Paris CDG för gamla?
Skrivet av Hansi, 2014-01-30 09:30:13
A Saab 2000 Etihad Regional, registration HB-IZG on flight F7-250 from Leipzig to Paris CDG with 16 passengers and 3 crew, landed in Paris at about 07:40L Jan 28. After touchdown both nose wheels separated from the nose gear strut, the nose contacted the runway.
Anmäl inlägget
S340
Skrivet av Pelle, 2014-01-29 21:14:13
Det kallar det inte EFIS utan EADI och EHSI på 340
Anmäl inlägget
Efis
Skrivet av Nisse, 2014-01-29 20:59:08
Saab 340 har alltid haft efis, men du kanske menar nyare efis. Elektronic flight instrument system.
Anmäl inlägget
Synd att SAAB slutade producera
Skrivet av TR, 2014-01-29 19:59:40
och att de var lite fel i tiden..
Underbar prop att flyga med S2000
Anmäl inlägget
Nya saab 340
Skrivet av A, 2014-01-29 14:44:34
Då lär de även vara sugna på upphottade 340 med EFIS, nya stolar, noise reduction och högre Mtow. Blir en liten 2000. Blir nått att bita i för alla 340 haters där ute.
Anmäl inlägget
Nosgear release?
Skrivet av ?, 2014-01-29 10:23:43
Tappade en SAAB 2000 noshjulet?
Anmäl inlägget
Första Ethihad Regional flygningen slutade illa.
Skrivet av Fredrik, 2014-01-29 10:09:54
http://avherald.com/h?article=46f32909&opt=0

Anmäl inlägget
Bra och bekvämt flygplan
Skrivet av Bertil, 2014-01-29 10:02:23
Om man nu som passagerare måste sätta sej i ett propp så är SAAB2000 bland de bekvämaste att åka i. Däremot är S340 något av det värsta man kan välja.
Anmäl inlägget
Gammal gäsklippare.
Skrivet av Fredrik, 2014-01-29 10:00:36
Tyvärr finns bara ATR72-600 som ersättare f.n. Långsammare, flyger lägre och bullrar mer.
Anmäl inlägget
Kl
Skrivet av !?, 2014-01-29 08:30:43
Världens bästa turbopropp!!!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev