Skriv ut  

Swedavia ska säkerställa Bromma flygplats framtid

Flygnyheter, Klas Nilsson, den 31 januari 2014
Det finns ett stort stöd för Bromma och flygplatsen ska utvecklas. Vi ser framför oss två moderna och konkurrenskraftiga flygplatser i Stockholm Det skriver Klas Nilsson i en replik på Arne Karyds debattinlägg tidigare i veckan.

Vi delar Arne Karyds inställning att Stockholm och Sverige behöver goda flygförbindelser. Det stämmer också att inrikestrafiken i Sverige i dag är jämförbar med den i början av nittiotalet. Med dessa utgångspunkter är det felaktigt att dra slutsatsen att infrastrukturen för flyg kan se likadan ut framöver som den gjorde då. Inte minst eftersom en av de viktigaste förändringarna vi sett under de senaste 20 åren är att betydelsen av internationellt utbyte vuxit för såväl Stockholm som Sverige. Dessutom är det faktiskt så att den valfrihet som erbjuds resenärer i dag stärker förbindelserna inom Sverige.

Precis som all annan infrastruktur måste flyget och flygplatserna blicka framåt, i stället för bakåt, och utvecklas i den takt ett fungerande samhälle behöver. Med tanke på att Arlanda inte ens i dag kan möta efterfrågan på förbindelser till regionen helt ensam, uppstår för oss två självklarheter. Stockholm behöver två flygplatser, vilket också riksdagen konstaterat efter särskild utredning (SOU2007:70 – ”Framtidens flygplatser”), och att båda dessa flygplatser måste utvecklas för att stödja ekonomiskt och socialt utbyte. Av den anledningen har Swedavia beslutat om en omfattande investeringsinriktning vid Arlanda med målsättningen att välkomna 35 miljoner resenärer 2040, jämfört med dagens 21 miljoner. Vi tar även aktiva steg för att säkerställa Affärsflyg för Stockholm, Linjeflyg och Statsflyg vid Bromma. Genom att kunna erbjuda två attraktiva flygplatser i Stockholm skapas nämligen konkurrensförutsättningar mellan flygbolag till gagn för såväl resenärer som för svensk konkurrenskraft.

Det första steget vid Bromma var att investera i nya uppställningsplatser för affärsflyg och nu har flygplatsen också ett långsiktigt godkännande för de flygplanstyper trafikerar flygplatsen, vilket fram till nu skett på dispens. Det vi ser framför oss är en modern cityflygplats med goda kollektiva förbindelser där tvärbanan ansluter till terminalen. Självfallet ska det unika med Bromma finnas kvar. Resenärer ska kunna komma till flygplatsen och snabbt kunna ta sig därifrån, oavsett om resan går vidare i luften eller på marken.

Parallellt nämner Arne Karyd också att ett ökat kollektivt resande till och från Arlanda skulle skapa möjligheter för Bromma att ta vara på allmänflygets intressen, ett intresse som ligger utanför flygplatsens grunduppdrag. Som miljötillståndet för Arlanda nu är formulerat är utmaningen för flygplatsen en helt annan, detta för att dagens inflygningar över Upplands Väsby riskerar att omöjliggöras. Därmed äventyras 1,5 miljoner årliga besök till regionen vilket innebär att Sverige förlorar omkring 60 miljarder i BNP-tillväxt. Kollektivresandet till flygplatsen är därför av mindre betydelse.

Vi upplever att det finns ett stort stöd för Bromma och att flygplatsen behöver utvecklas. Det är faktiskt en av anledningarna till varför vi vill fortsätta att investera i flygplatsen. Samtidigt ska moderniseringen ske på ett sådant sätt att det skapar möjligheter för fler än själva flygplatsen. En viktig del för oss handlar om att samverka med kommuner och boende kring flygplatsen för att hitta lösningar som innebär förbättringar för alla. I detta är åtgärder som begränsar bullerexponering högt prioriterade. Vi är stolta över Brommas historia och det förtroende vi fått att utveckla flygplatsen, vi kan därför inte låta bli att säkerställa dess framtid.

KLAS NILSSON

kommunikationschef Swedavia



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Hörsägen?
Skrivet av HAP, 2014-02-04 10:39:30
Ny i flygvärlden men redan färgad av Swedavias sätt att göra allt för att stoppa allmänflyg. Hur många småföretag i Bromma fpl har problem med den stora jätten Swedavia? Vad jag har förstått så finns det en dold agenda att omöjliggöra för dessa små men viktiga bolag att verka på Bromma Fpl, tankning, uppställning, hovring för hkp! Någon mer som känner igen detta? Norrtäljes lilla flpl verkar vara dit många flyr SAS tex
Anmäl inlägget
Bromma och Arlanda bör inte konkurrera
Skrivet av Joakim, 2014-02-04 09:15:23
För den som missat repliken på Klas Nilssons svammel:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/bromma-och-arlanda-bor-inte-konkurrera_8956474.svd

Arne Karyd har förstått, den växande opinionen likaså, när gör Swedavia oss sällskap?
Anmäl inlägget
Träd
Skrivet av Sven, 2014-02-02 19:40:44
För er som tror att det kommer bli tystare på Bromma - ni är så lurade av Swedavia. Bara det faktumet att man planerar att hugga ner en stor mängd träd som just nu skärmar av omkringliggande områden talar sitt tydliga språk.
Anmäl inlägget
Helt rätt!
Skrivet av Norrlänning, 2014-02-02 13:29:52
Bromma behövs och ska självklart utvecklas. Låt Miljöpartisterna och sossarna blicka bakåt så blickar vi övriga framåt. Mycket bra arbete har gjorts för att minska klimat och bullerpåverkan. Lika mycket och mer finns att göra. Heja!!!
Anmäl inlägget
Avveckling
Skrivet av Mårten, 2014-02-01 15:56:45
Bromma styrs och av en sammanblandning av allianspolitiker, näringsliv, riskkapitalister (ägaren till Malmö Aviation). Efter valet blir det sannolikt rödgrönt styre både i kommun och riksdag. Jag tror att arrendeavtalet blir tidplan för brommas avveckling under en 10-15 årsperiod. Först flyttar det tunga flyget till Arlanda, infrastruktur byggs ut, Skavsta blir komplement till Arlanda. Allmänflyget blir det sista som flyttar.
Anmäl inlägget
Jaha
Skrivet av Besviken yrkes/privatpilot, 2014-01-31 19:14:49
Klas är kommunikationschef på Swedavia. Således skriver han sådant blaj som ligger i linje med de beslut som tagits över hans huvud. Tyvärr finns inget intresse hos Swedavia att tillgodose det behov som icke kommersiell flygtrafik med låg betalningsförmåga har i sin huvudstad. Det är ett beklämmande missbruk av vår infrastruktur byggd med skattemedel.
Anmäl inlägget
Jo tjena
Skrivet av Daniel, 2014-01-31 14:40:10
Klas Nilsson skriver att det finns ett stort stöd för Bromma Flygplats. Vilken planet lever han på? Med den inriktning swedavia valt för bromma så börjar opinonen vända och kommer leda till att bromma avvecklas i närtid. Det stöd som bromma har det är från statshus moderaterna och stockholms handelskammare.
Anmäl inlägget
Varför finns Swedavia?
Skrivet av Bulten i Bo, 2014-01-31 12:13:38
Nu när staten har gjort sej av med alla småflygplatser så är det bara att sälja av resten. Swedavia har inget existensberättigande.
Anmäl inlägget
Lägg ner BMA!
Skrivet av Kenth, 2014-01-31 11:30:18
Flytta hela trafiken till Arlanda i syfte att förstärka ARN.s navfunktion. Anledningen till att CPH är så stark borde vara frånvaron av starka mindre flygplatser, även om kanske MMX kan kvalificera sig som en sådan.
Anmäl inlägget
Allmänflyg inte ett grunduppdrag?
Skrivet av Jens, 2014-01-31 11:22:54
Vad hindrar att Swedavia även ställer upp på allmänflygets intressen? Platsbrist är ingen giltig anledning. Man bör i ett statligt bolag förväntas förstå hur flygbranschen fungerar, och då kan inte allmänflyget viftas bort som något slags särintresse. Alla aktörer måste ta ansvar för hela systemet, och där ingår allmänflyget. Precis som att privatbilismen är en självklar del i vårt vägsystem.
Anmäl inlägget
Bromma
Skrivet av Torbjörn, 2014-01-31 10:08:03
Bra skrivet Klas. Bromma flygplats är viktigt för Sverige!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev