Skriv ut  

Fortsatt uppförsbacke för Norwegian

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 5 februari 2014
Ännu inget klartecken från de irländska myndigheterna om ett AOC, amerikanska pilotfack som skapar opinion och fortsatt osäkerhet om de amerikanska myndigheterna tillåter Norwegian att flyga med irländsk registrering. Det är fortsatt motigt för Norwegians långlinjesatsning.

Norwegian 787
Norwegian Boeing 787

Norwegian fortsätter att bygga upp långlinjeverksamheten, Norwegian Long Haul, i Dublin. Där ska huvudkontoret för dotterbolaget Norwegian Air International ligga och där ska flygplanen vara registrerade och baserade och bolaget har hittills investerat cirka 350 miljoner, alla problem med flygplanen oräknat.

Men det är en framtidsverksamhet som fortfarande har en lång uppförsbacke. I dagarna har representanter för ett flertal europeiska och amerikanska pilotfack, bland annat Air Line Pilot Association, den största sammanslutningen av piloter i världen, träffats i Oslo. Mötet ska först och främst diskutera Norwegians irländska lösning och de fackliga organisationerna har bjudit in norska flygmyndigheter och politiker.

De starka reaktionerna från pilotfacken i USA handlar främst om att de ser en irländska registrering och möjligheterna att använda lokala löne- och anställningsvillkor, som ett hot mot de amerikanska flygbolagen och ett sätt för Norwegian att kringå det luftfartsavtal som finns mellan USA och EU. Att frågan är känslig visar det faktum att de irländska myndigheterna ännu inte tilldelat Norwegian ett AOC, något som enligt planerna skulle varit klart redan under hösten förra året.

Det uteblivna AOC:et har i sin tur pressat de norska flygmyndigheterna att utfärda en dispens för flygningarna eftersom de sker med icke-norska besättningar, vilket inte är tillåtet enligt norsk lag. Dispenserna löper på sex månader och Luftfartstillsynet har meddelat att någon förlängning inte är aktuell. Dispenserna är kopplade till varje flygplan så två av bolagets Boeing 787 kan flyga vidare till i slutet av maj medan ett av dem, det andra i ordningen, riskerar att stå utan tillstånd i slutet av februari.

Ett klartecken från Irland och ett utfärdat AOC är alltså förutsättningen för fortsatt långlinjeverksamhet. Enligt uppgift kan det vara på väg någon gång under det första kvartalet i år. Men även om det till slut kommer, tänker inte de amerikanska pilotfacken ge upp kampen. Redan nu har de vänt sig till de irländska myndigheterna med en begäran att det inte ska utfärdas något AOC. Samtidigt driver man frågan hos de amerikanska transportmyndigheterna och vill att de inte ska godkänna att ett norskt flygbolag med irländsk registrering tillåts flyga på USA.



Kommentera artikeln
Det finns 30 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Til Janne
Skrivet av Erik, 2014-02-08 00:52:02
No, the customers are NOT raging. Just pathetic SAS employees!! At least do Your homework, and bring facts to the tablet before your absurd statements.
Anmäl inlägget
Till Erik - Spydiga norrman
Skrivet av Janne, 2014-02-07 21:12:37
Det hjälper inte att vara spydig min käre norrman! Det kan möjligen vara en fördel om man vill bli flygbolagsdirektör. Du fattar inte alls vad jag menar!!! Hela branschen rasar och du med den! Har du sovit de senast tio femton åren eller för att ha missat vart det barkar hän? Men visst vik ut dig bara och låt dom ta för sig av resten, det lilla du har kvar!

Sorgligt mannen!!

Anmäl inlägget
Til Janne
Skrivet av Erik, 2014-02-07 02:44:56
Ok, Let's try in English, since Your head is too thick to understand Norwegian. what's Your point??? Norwegian pilots are paid equally, or better as SAS'. Norwegians cabin crew in Norway have higher salaries than SAS. NAS Thai crew, are paid equal to the US crew. Why not celebrate a Scandinavian airline who Can compete without harrassing the tax payers?
Anmäl inlägget
Till "Nok en idiotisk kommentar"
Skrivet av Janne, 2014-02-07 00:11:51
Läs ordentligt nästa gång så ser du att mitt uttalande är generellt! Citat "Alla dessa flygbolag som försöker komma undan". Du fattar tydligen inte min mening men det kanske är språksvårigheter?? Och i övrigt är det väl inte SAS som tagit ledningen i dumpningen av piloters arbetsförhållanden! NAS däremot är en bra följare av bolag som Ryan m.fl. Fattar du vad jag menar nu????
Anmäl inlägget
@Mange
Skrivet av Peter, 2014-02-06 15:58:26
Thai är ett thailändskt bolag som följer thailändska regler och har thailändsk personal. Vem som sålt biljetten är oväsentligt, eftersom Thai får pengarna.

Norwegian är INTE ett thailändskt bolag och thaipersonalen har inte arbetstillstånd i Europa, där flygmaskinerna är registrerade. En enorm skillnad! Flygtrafiken är internationell, så då gäller INGA lagar?
Anmäl inlägget
AOC
Skrivet av Linkan, 2014-02-06 15:38:19
Vad var det jag sa igår...
Bra med nytt AOC. Nästa match mot DOT och FAA, där ingen troligen kan säga nej då NAI uppfyller alla krav enligt open skies.
Anmäl inlägget
Dumsnålt
Skrivet av Anders, 2014-02-06 12:50:56
Kjos och ni som hyllar honom kanske får anledning att ångra er dumsnålhet. Trixandet kostar i längden. Grattis när flygen står still för att personalen inte har utbildning, initiativförmåga eller resurser att lösa problemen. Jag gissar också att ni som vill resa o shoppa till fuskpriser skriker högt för att ni måste skatta, men skola, vård och omsorg inte levereras enligt era förväntningar. Grattis igen, det blir effekten när inga skatter betalas av företagen.
Anmäl inlägget
Vilka skriver här?
Skrivet av /jes, 2014-02-06 12:34:54
Branschen som sådan måste sysselsätta betydligt större antal flygande människor än någonsin tidigare. De negativa skribenterna här är för detta flygbolagsadministratörer vilka däremot har blivit betydligt färre till antalet?
För 15 år sedan kostade det 5000 kronor att flyga över dagen Stockholm-Oslo/Köpenhamn, 7500 i dagens penningvärde.
Anmäl inlägget
Codeshare
Skrivet av Mange, 2014-02-06 11:19:51
Vad är skillnaden att åka på en SAS biljett på en Thai flygning och Norwegian longhaul? Är ju knappast så att Thais personal har ett SAS kontrakt.

Lägg ner allt gnäll på DY! Flyget liksom båttrafiken är global, inse det eller byt bransch!
Anmäl inlägget
Hi-Fly tar nog över...
Skrivet av Viking, 2014-02-06 09:57:49
NAI-sagan kommer att sluta med att Hi-Fly tar över trafiken...
Anmäl inlägget
Förhandstips?
Skrivet av J.B., 2014-02-06 09:24:27
Det verkar som någon här "sålt pälsen innan de skjutit björnen"
Men ett är klart, norwegian har lagt ner mycket möda och pengar på sin ansökan om irländskt AOC. Vore väl otroligt klantigt om de inte får det godkänt?
Anmäl inlägget
Bra
Skrivet av Leif Bodström, 2014-02-06 08:59:06
Bra att NAI nu får sitt AOC. De lär nog också få alla tillstånd av DOT och FAA då NAI uppfyller alla krav enligt open skies-avtalet.

Sedan ser det nog inte bra ut om USA säger nej till ett bolag som anställer hundratals amerikaner i USA ;) En win-win situation för alla (utom SAS)!
Anmäl inlägget
@ M
Skrivet av Linkan, 2014-02-06 04:43:22
Vänta några dagar så får du se.
Anmäl inlägget
@Linkan
Skrivet av M, 2014-02-06 00:57:15
Jag kan inte hitta någon info om att Norwegian Air International har AOC på Irland?

https://www.iaa.ie/aoc-holders
Anmäl inlägget
Nok en idiotisk kommentar
Skrivet av Lars, 2014-02-05 23:44:00
Til Trixbolag. Med " Traeskbolag", bør du rette din kritikk mot SAS, dømt til å betale millioner for industrispionasje mot Norwegian. Bruker skattebetalernes penger i en unfair konkurranse mot samme bolag. Og de idiotiske amerikanske fagforeningene, som ikke tåler konkurranse, er vel "Traesk" bare i seg selv!
Anmäl inlägget
Trixbolag
Skrivet av JAnne, 2014-02-05 23:37:01
Slut på detta snart hoppas man! Alla dessa flygbolag som försöker komma undan det en och det andra och inte vill göra rätt för sig. Varken mot anställda eller stater! Suck! Så misslyckas denna satsning är det bra! Branchen måste upp ur träsket den går ner sig i allt djupare.
Anmäl inlägget
Facklobbyn
Skrivet av Kurtan, 2014-02-05 23:25:02
Vad uppmuntrande det är att se SAS-kramarna och facklobbyn uttala sig om saker de inte har en susning om. Vänta och se ;-)
Anmäl inlägget
AOC:t
Skrivet av Linkan, 2014-02-05 18:50:25
...är klart.
Anmäl inlägget
Varför inte skapa ett Amerekanskt bolag
Skrivet av Linkan, 2014-02-05 16:18:59
Om nu Norwegian önskar flyga från USA till Europa varför inte starta ett amerikanskat bolag??

Vill man flyga från Asien kan man starta ett Asiatiskt bolag.

Nej, Kojs vill triax för att slippa betala samma ersättningar som andra flygbolag.

Jag tror inte att Norwegian får något Irländskt AOC.
Anmäl inlägget
Bandit
Skrivet av Pappan, 2014-02-05 15:40:55
Bandit, vägrar åka med dem bärplockar löner till arbetare
Anmäl inlägget
Håpløse kommentarer
Skrivet av Lars, 2014-02-05 14:59:37
Dags å være sannferdig. Norwegian har over 80 fly registrert i Norge! 3 i Irland. Norwegian har flere TUSEN skandinavisk ansatte! Hvorfor dette gnålet om Thaier? Den AMERIKANSKE basen har rundt 300 ansatte og Bangkok rundt 200 (!). De ansatte i Thailand tjener LIKE mye som de i USA. Norwegian betaler kabinbestningen i Norge BEDRE enn SAS betaler sin. -At noen fagforeningspamper fra USA driver usmakelig lobby, er fordi de ikke vil ha konkurranse. That's the facts!
Anmäl inlägget
DY
Skrivet av Money Walks, 2014-02-05 14:38:09
Money Talks, vet inte vad du jobbar med, men jag hoppas verkligen att ert företag gör som DY, d.v.s. sparkar ut dig och anställer någon från ett annat land med lägre lön, så att vi andra slipper betala dyrt för det ditt företag säljer!
Anmäl inlägget
Apan
Skrivet av USA också, 2014-02-05 13:56:22
Dessutom är ca 170 personer anställda lokalt i New York och snart även ett gäng lokalt i Florida.
Norwegian måste anses vara ett globalt företag där man anställer personer på flera platser runtom i världen.
Anmäl inlägget
Money talks
Skrivet av Stune, 2014-02-05 12:54:16
För min del får besättningen komma från vilket land som helst. Handlar ju mera om säkerheten ombord. Inte om taskigt kaffe och micromat serveras av människor från flagga X på Tellus. Money talks.
Ägarna/aktiefolket vill se en vinst på investerat kaptial. Välkomna till 2000 talet....
Anmäl inlägget
@BS
Skrivet av Linkan, 2014-02-05 12:46:12
Norwegian Long Haul flyger på Norskt AOC. Enligt Norsk lag kan besättningen vara Norsk. För tillfället har man fått dispens.
Det är tveksamt om man får ett Irländskt AOC när man inte avser flyga från Irland. Utan från Norge, Sverige, Danmark och England.
Det är väl om något att försöka rundra gällande regler.
Anmäl inlägget
Tveksamt upplägg helt enkelt......
Skrivet av Dingo, 2014-02-05 11:59:31
Självklart skall det vara lite uppförsbacke. Klart att amerikanarna reagerar när kärran landar: Cockpit anställda av bemanningsbolag i Singapore. De flesta i kabinen anställda i Thailand, och ett par i kabinen anställda av polskt/svenskt (?) bemanningsbolag. Bör granskas mycket noga tycker jag. Just ja, men det är ju redan nämnt, maskinen registrerad i Irland. Granska på ni - det önskar nog de flesta av oss........
Anmäl inlägget
BS
Skrivet av Ruben, 2014-02-05 11:36:38
NAI är ett irlänsk registrerat bolag, med huvudkontor i Dublin - so what's the problem?
Harry kan du utveckla det där med att kring gå lagen - hur då och på vilket sätt???
Anmäl inlägget
Att kringgå lagen för att skaffa konkurrensfördel.
Skrivet av Harry, 2014-02-05 11:16:08
Kjos är girig och vill inte ha eller klarar inte konkurrens på lika villkor. Är det "kreativt" att kringgå lagen?
Anmäl inlägget
Verkligen dags för Norwegian att tänka om!
Skrivet av J.B., 2014-02-05 11:12:15
Kjos bör nog lyssna väldigt noga på vad ALPA har att säga. ALPA en rätt tung remissinstans när det kommer till trafikrättinheter.
Och sedan tycker man ju att Norwegian efter några hundra miljoner i onödiga extrakostnader borde ha lärt sig att "köpa billigt ÄR att köpa dyrt"
Anmäl inlägget
Dags för Norwegian att tänka om
Skrivet av Linkan, 2014-02-05 10:46:57
Norwegian bör tänka om och placera sina flygplan i Norge och följa Norska lagar.

Kojs trixande gagnar ingen i slutändan.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev