Skriv ut  

Nationell svensk flygpolitik på väg

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 6 februari 2014
Sverige behöver mer flyg, inte mindre. Därför behövs också en gemensam flygpolitik som ger flyget möjlighet att utvecklas. Det var ett av budskapen när flygbranschen träffades i Stockholm i går.

- Flyget måste visa lite självförtroende, inte hunsas med som idag.

Hur Sverige och i första hand Arlanda ska få fler direktlinjer, både till Europa och interkontinentalt, har diskuterats flitigt den senaste tiden. Det var också ett bärande tema när svenskt Flyg genomförde den årliga stora konferensen om flyget i går: Sverige inom räckhåll.

– Antalet direktlinjer och därmed tillgängligheten till Sverige har minskat med 12 procent de senaste åren. Idag kan 16 procent av dem som åker interkontinentalt flyga direkt från Sverige, övriga 84 procent måste flyga via någon hub. Våra flygförbindelser har helt enkelt inte utvecklats i takt med näringslivet och samhället, sa Jacob Wallenberg som fått kritik för att han både är vice ordförande i SAS och ledare för Connect Sweden, en organisation med målsättning att öka flygtrafiken på Arlanda.

Det är danska politiker som ifrågasatt vad de ser som dubbla roller, att locka fler direktlinjer till Stockholm samtidigt som han ska värna om SAS och huben på Kastrup.

– Men du ser man ju antalet långlinjer till Skandinavien och Norden som ett nollsummespel, att om Stockholm får en ny linje så sker det på bekostnad av Köpenhamn eller Oslo och så fungerar det ju inte. Fler långlinjer till Norden gynnar hela Norden. Men faktum är att Arlanda är en av de mest underinvesterade flygplatserna i Europa.

Arlandas framtid är bara en av de faktorer som gör att det krävs en nationell svensk flygpolitisk strategi som stärker svenska flygbolag, svensk flygindustri och den svenska flygbranschen. Det var en åsikt som de allra flesta av de politiker, branschföreträdare och debattörer som medverkade på seminariet hade gemensamt.

– Världen får inte flyga förbi oss, Sverige måste vara inom räckhåll och då behövs en gemensam politik för den fortsatta utvecklingen, sa infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

En nationell strategi för flyget i Sverige skulle också ge flygbranschen bättre självkänsla, menade Nicklas Nordström, ordförande i föreningen Svenskt flyg.

– Vi måste sätta branschen på kartan, räta på ryggen och inte vara så defensiva som vi är, till exempel i miljöfrågan.

Svenskt Flyg har sedan en tid arbetat på att ta fram en nationell strategi för den svenska flygbranschen och den är i princip färdig. Just nu sker de sista justeringarna och sedan ska den användas i arbetet på att utveckla flygbranschens förutsättningar och över huvud taget tjäna som argument och underlag för en satsning på luftfartspolitiken.

– Det är bra. Varje gång jag hör en politiker säga att vi måste flyga mindre, då vill jag höra alla andra politiker säga ”Nej, vi ska flyga mer!” Vi måste sluta hymla om att flyget är viktigt och ska utvecklas ännu mer, sa Markus Uvell, vd på Timbro.



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Hmm
Skrivet av Peter, 2014-02-07 15:08:08
I så fall kanske man inte ska hugga av benen på flygföretag som man gör idag....
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev