Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Nationell svensk flygpolitik på väg
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 6 februari 2014
Sverige behöver mer flyg, inte mindre. Därför behövs också en gemensam flygpolitik som ger flyget möjlighet att utvecklas. Det var ett av budskapen när flygbranschen träffades i Stockholm i går.
- Flyget måste visa lite självförtroende, inte hunsas med som idag.
Hur Sverige och i första hand Arlanda ska få fler direktlinjer, både till Europa och interkontinentalt, har diskuterats flitigt den senaste tiden. Det var också ett bärande tema när svenskt Flyg genomförde den årliga stora konferensen om flyget i går: Sverige inom räckhåll.
– Antalet direktlinjer och därmed tillgängligheten till Sverige har minskat med 12 procent de senaste åren. Idag kan 16 procent av dem som åker interkontinentalt flyga direkt från Sverige, övriga 84 procent måste flyga via någon hub. Våra flygförbindelser har helt enkelt inte utvecklats i takt med näringslivet och samhället, sa Jacob Wallenberg som fått kritik för att han både är vice ordförande i SAS och ledare för Connect Sweden, en organisation med målsättning att öka flygtrafiken på Arlanda.
Det är danska politiker som ifrågasatt vad de ser som dubbla roller, att locka fler direktlinjer till Stockholm samtidigt som han ska värna om SAS och huben på Kastrup.
– Men du ser man ju antalet långlinjer till Skandinavien och Norden som ett nollsummespel, att om Stockholm får en ny linje så sker det på bekostnad av Köpenhamn eller Oslo och så fungerar det ju inte. Fler långlinjer till Norden gynnar hela Norden. Men faktum är att Arlanda är en av de mest underinvesterade flygplatserna i Europa.
Arlandas framtid är bara en av de faktorer som gör att det krävs en nationell svensk flygpolitisk strategi som stärker svenska flygbolag, svensk flygindustri och den svenska flygbranschen. Det var en åsikt som de allra flesta av de politiker, branschföreträdare och debattörer som medverkade på seminariet hade gemensamt.
– Världen får inte flyga förbi oss, Sverige måste vara inom räckhåll och då behövs en gemensam politik för den fortsatta utvecklingen, sa infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
En nationell strategi för flyget i Sverige skulle också ge flygbranschen bättre självkänsla, menade Nicklas Nordström, ordförande i föreningen Svenskt flyg.
– Vi måste sätta branschen på kartan, räta på ryggen och inte vara så defensiva som vi är, till exempel i miljöfrågan.
Svenskt Flyg har sedan en tid arbetat på att ta fram en nationell strategi för den svenska flygbranschen och den är i princip färdig. Just nu sker de sista justeringarna och sedan ska den användas i arbetet på att utveckla flygbranschens förutsättningar och över huvud taget tjäna som argument och underlag för en satsning på luftfartspolitiken.
– Det är bra. Varje gång jag hör en politiker säga att vi måste flyga mindre, då vill jag höra alla andra politiker säga ”Nej, vi ska flyga mer!” Vi måste sluta hymla om att flyget är viktigt och ska utvecklas ännu mer, sa Markus Uvell, vd på Timbro.
Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Hmm
Skrivet av Peter, 2014-02-07 15:08:08
I så fall kanske man inte ska hugga av benen på flygföretag som man gör idag....
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Flyglärare inom obemannade flygsystem (UAS, drönare)
Lunds universitet, LTH, Trafikflyghögskolan
BRA CAMO Tech services is looking for a new employee
Braathens Regional Airlines AB
Systemsäkerhetsingenjör till enhet Flygsäkerhet
LFV
Besiktningsingenjör inom Lyft till Stockholm-Uppsala
Kiwa Sweden AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Regeringen överväger sänkt skatt på flyg
Norse Atlantic startar trafik till Kapstaden
Piloter på BRA tar strid
Fler artiklar
Nyheter från andra media
15:19 Mycket helikopterflygande under stor Nato-övning i Östergötland - SVT Nyheter
10:30 Debatt: Avskaffa flygskatten
11:16 Elva miljoner i värdeföremål beslagtagna på Arlanda – med nya lagens hjälp - SVT Nyheter
09:59 Isstorm på Helsingfors flygplats – försenar planen | Varlden - Expressen
09:13 Bröt sig in på militär flygplats – skyllde på kriget i Gaza - P4 Väst - Sveriges Radio
08:17 SAS fördubblar trafiken mellan Vasa och Stockholm – ”Positivt för regionen”
Fler artiklar
Flygforum
Per:
SV: Regeringen vill halvera flygskatten
SAS:
Vilka flygbolag flyger för SAS?
Columbia:
SV: Anko Van Der Werff på routes
Erik:
SV: Flygledare lämnar Sverige
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap