Skriv ut  

Göteborg ska ha direktflyg till New York inom två år

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 21 februari 2014
Göteborg står fortfarande utan en direktlinje till New York. Förhoppningarna är dock att en sådan ska vara på plats senast 2015. I väntan på den tar bland andra Brussels Airlines en del av den marknad som finns.

Brussels Airlines

New York står högst på önskelistan när Landvetter Airport sätter samman tio-i-topp-listan på de destinationer som borde ha en direktförbindelse. Det har gjorts försök, bland annat slingade SAS en Boeing 747 från Köpenhamn, via Göteborg till New York och för ett par år sedan var både Delta och United snubblande nära, men i sista stund avblåstes allt när askmoln och lågkonjunktur hämmade resandet.

- Det finns ett underlag, det vet vi och målsättningen är en linje ska finnas på plats senast 2015, säger Fredrik Olsson, kommunikationschef på Landvetter Airport till Flygtorget.
   
Bakom arbetet på en direktlinje till finns siffror som visar att totalt reser cirka 62 000 personer till New York varje år. Av dessa har ca 46 000 New York som slutdestination. Resten transfererar vidare via New York till någon annan slutdestination. Totalt reser 220 000 passagerare till och från Nordamerika per år från Göteborg och i avsaknad av en nonstoplinje flyger de i första hand via Amsterdam, London, Frankfurt eller Stockholm.

- Ytterligare ett argument för en direktlinje är att vi vet att resenärerna som ska vidare från New York till någon annan destination i USA, hellre byter i New York än i någon Europeisk hub.
   
Lufthansa, KLM och British Airways är några av de flygbolag som drar nytta av att Göteborg inte har en egen USA-linje och kan flyga in passagerare till sina egna långlinjer. Ett annat flygbolag som växer på Göteborg är Brussels Airlines som idag har tre dagliga rotationer till Bryssel varav en är direkt anpassad till de egna flygningarna till New York och Washington. I de flesta fall innebär det en Avro RJ100 eller en Airbus A319 från Göteborg och en Airbus A330 visare till USA.

- Flygplatsen i Bryssel medger dessutom snabb transit så faktum är att vi är näst snabbast tidsmässigt. Den enda som slår oss är SAS på sträckan Göteborg-Oslo-New York, säger Mattias Nilsson, Sverigechef för Brussels Airlines.
   
Det har gjort att Brussels Airlines nu kommit upp i cirka tio procent av USA-marknaden från Landvetter, vilket i sin tur gör att flygbolaget ser Göteborg som den viktigaste destinationen i Sverige, bland annat för att flygplatsen fortfarande saknar många direktlinjer.

- Vi har trafik på Bromma och den fungerar bra men det finns inga planer på att börja flyga på Arlanda också, bättre då att bygga vidare i Göteborg.
   
Skulle en direktlinje till New York bli av kommer det naturligtvis att påverka transittrafiken, men Mattias Nilsson tror att den ska finnas kvar som viktiga komplement.

- En direktlinje behöver inte ens vara en konkurrent till en snabb transit. Dessutom är vi en del i Lufthansagruppen och det ger ytterligare fördelar för resenärerna.



Kommentera artikeln
Det finns 45 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Götet är bäst
Skrivet av Lennart, 2014-02-25 14:18:10
Kjell-Åke du har helt rätt. Sedan är Landvetter en jäkligt trevlig flygplats att resa från också. Liten och smidig, trevlig personal och bra mycket snyggare nu än förr.
Anmäl inlägget
GOT
Skrivet av Kjell-Åke, 2014-02-25 13:05:28
Jag kollade just avgångarna från Landvetter (GOT) idag tis. Ca 53 int. avg. och 27 inrikes, tot ca 80 avg. Finns det nån annan regional flygplats som har över 50 int. avg. per dag i Sverige??
Se bara på långtidsparkeringarna, massor med norska bilar, vad gör dom där om inte Landvetter är en internationell flygplats! Det finns en värld utanför Stockholm och Köpenhamn!
Anmäl inlägget
Gött
Skrivet av Perspektiv, 2014-02-25 08:21:25
Ni måste ha lite perspektiv på Göteborgs möjligheter till långlinjer. Göteborg har inte utvecklats alls lika starkt som Malmö eller Stockholmsregionerna. Göteborg har lite grann hamnat i bakvattnet. Underlaget för långlinjer finns helt enkelt inte. De charterserier som finns på långdistans är det som regionen bär. resten går med fördel via Amsterdam västerut eller Stockholm/Helsingfors österut.
Anmäl inlägget
Volvoflyg
Skrivet av Erik, 2014-02-25 08:19:09
Varför inte en linje från Göteborg till Chongqing och Chengdu i Kina där Volvofabrikerna är. Det är många Kinesiska Volvoarbetare som är på besök i Göteborg. På Landvetter och på stan ser man många kineser.

1 gång i veckan till Chongqing och Chengdu skulle säkert löna sig. Dessutom så är Chongqing större än New York till folkmängden så man kan flyga vidare ut till Asien och Australien därifrån.
Anmäl inlägget
Go GOT!!
Skrivet av Fritz Klyka, 2014-02-25 07:09:24
En linje till NYC finns det underlag för. Annars hade de väl knappast jobbat för att få en sådan linje, eller hur? En Asienlinje tror jag också det finns underlag för. Dock är jag osäker på vilken destination i Asien hade passat bäst och frekvensen. Kanske 5 avg/veckan till båda världsdelarna?
Anmäl inlägget
Finns verkligen underlaget?
Skrivet av Lågprisprofilen, 2014-02-24 20:33:37
Om det fanns ett sånt bra underlag för resor mellan Göteborg och nordamerika, varför flyger Icelandair bara till Göteborg på sommaren?
Anmäl inlägget
Got international airport
Skrivet av Kurt, 2014-02-24 20:20:52
Du är ute och cyklar fullständigt. Sök på Wikipedia så får du svaret. Men du vill antagligen inte inse fakta.
Anmäl inlägget
Göttis
Skrivet av GOT, 2014-02-24 19:57:24
En regional flygplats kan visst ha internationell trafik. Kännetecknet är att det saknar ett nätverk och föder in till andra större flygplatser. En regional flygplats betjänar också en region med begränsat trafikunderlag eller en internationallt sett mindre stad. Göteborg Landvetter är en typisk regionalflygplats.
Anmäl inlägget
TYp 75% är internationell trafik på Landvetter....
Skrivet av Utlandet, 2014-02-24 18:49:18
....så då är man väl en internationell flygplats, eller?
Anmäl inlägget
Got internationell flygplats
Skrivet av Kurt, 2014-02-24 17:52:54
En regional flygplats är flygplatser som Trollhättan Halmstad mfl. Landvetter är definitivt ingen regional flygplats klart slut.
Anmäl inlägget
GOT
Skrivet av Göteborgare, 2014-02-24 13:34:20
Är Landvetter en regional flygplats? En regional flygplats betyder: en flygplats som betjänar trafiken inom ett relativt litet eller glest befolkat geografiskt område. En regional flygplats har vanligtvis inte någon fast tullstation eller immigrationsenhet stationerade vid flygplatsen.
Så det stämmer inte alls!
Anmäl inlägget
GOT
Skrivet av Liten stad och litet underlag, 2014-02-24 11:00:58
GOT är en regional flygplats. Underlaget för interkontinentala linjer är mycket begränsat. Det är tveksamt om en linje nonstop till New York blir lönsam.
Anmäl inlägget
Kina
Skrivet av Saltkammargutten, 2014-02-24 09:45:43
Dessutom borde Göteborg ha en direktlinje till Beijing eller Shanghai. Det finns underlag från de som genererar pengar dvs affärsresenärerna. Och skulle en direktlinje komma, oavsett riktining, så kommer de stora företagen att stödja dessa.
Anmäl inlägget
Najs
Skrivet av Gh, 2014-02-23 19:04:00
Landvetter har fått pris. Måste medge att renoveringen av utrikes transit är riktigt najs. Kan också hålla med om att säkerhetskontrollen är en av de bättre jag har sett. Den sämsta jag varit på är Palma och Geneva.
Anmäl inlägget
Gött att höra
Skrivet av C, 2014-02-23 14:57:32
B. läste fel, läste stadsförvaltningen och det lät kommunalt för mig :) Gött att höra att du gillar landvetter. Flyger flera gånger i veckan och det funkar riktigt bra, speciellt i säkerhetskontrollen. På Arlanda kan man stå i trappan hur länge som helst på inrikes och det rör inte ens på sig.
Anmäl inlägget
I toppen...
Skrivet av B, 2014-02-23 14:33:00
Pratar om chefskan i toppen på Swedavia......och Swedavia som ett korthus. Landvetter är det inget fel på alls, tvärt om....
Anmäl inlägget
Skruvat...
Skrivet av C, 2014-02-23 14:10:26
B, var får du dina skruvade idéer från? Senast jag reste från Landvetter såg det inte ut som ett korthus, det såg jävligt najs ut. Sedan när är en kommunal post något man skulle vilja byta till?
Anmäl inlägget
lägre avgifter
Skrivet av B, 2014-02-23 12:01:29
Att affärslokaler på Swedavias flygplatser skulle göra att avgifterna blir lägre har vi inte sett än. Och vi lär knappast göra det. Den nuvarande strategin är till för att chefskan ska få ett nytt jobb inom statsförvaltningen. Hon hoppas nog på att få det så fort det bara går, innan korthuset rasar.
Anmäl inlägget
Näringslivet behöver snabba förbindelser
Skrivet av Pelle Andersson, 2014-02-23 11:47:52
Volvo cars, AB Volvo, SKF, Astra Zeneca är några tunga spelare i svenskt näringsliv som är beroende av snabba direktförbindelser. New York är naturligtvis mycket intressant, även om det finns andra destinationer som också är viktiga. Självklart skall Göteborg har en förbindelse till New York redan i år.
Anmäl inlägget
Hönan eller ägget
Skrivet av Josef, 2014-02-23 11:37:28
Fördelen med att bygga fastigheter på Swedavias mark är att man kan ta in kapital så att övriga avgifter för flygbolagen kan sänkas. Visst Got har nackdelar och det är avsaknaden av snabbtåg och ett matarflygbolag. Nu tror jag iofs att linje till Äpplet kan gå runt ändå. Man måste börja någonstans det ena kan ge det andra matarbolag eller IK linjer ngn måste vara först.
Anmäl inlägget
Ja, men hur?
Skrivet av B, 2014-02-23 06:36:22
Swedavia i ett nötskal. Man konstaterar att man "vill", men man har ingen aning om hur man ska komma dit. Posta sin önskelista på nätet hjälper liksom inte.

Och det hjälper inte att bygga nya fastigheter på flygplatsområdet heller - det är inte det som gör det attraktivt för ett flygbolag att trafikera en flygplats.
Anmäl inlägget
Koder
Skrivet av pf, 2014-02-22 18:46:03
Per N, GEN var Oslo-Gardermoen, FBU var Oslo-Fornebo
Anmäl inlägget
-
Skrivet av 018, 2014-02-22 15:33:17
Det är knappast 08 eller 018 som skriver negativt. Vi är vana att måsta mellanlanda en extra gång i CPH och unnar alla inkl. 031 att få flyga så direkt som möjligt.

Angående underlag eller ej. Det intressanta för ett flygbolag är om de kan få ihop över 250 resenärer per dag året om och inte bara under lovtider. Hoppas Gbg grejar det!
Anmäl inlägget
Underlag finns läs fakta
Skrivet av Hopp, 2014-02-22 13:33:14
Men snälla kan ni inte läsa rapporten säger ju att dr finns underlag. Sluta vara så förbannat pessimistiska . Tiderna har ändrats folk flyger mer än för 30 år sedan. Jag kan garatera att underlag finns. Problemet är att Arlanda tappar pax och det svider hos 08:orna.
Anmäl inlägget
Köpt artikel
Skrivet av J.B., 2014-02-22 10:42:31
Låter som en betald artikel för Brussels Airlines.
Är helt OK, någonstans måste man ju få inkomster för att kunna driva Flygtorget vidare.
Men, det vore klädsamt/ärligare om man kunde ange det någonstans. Annars en viss risk för att man lurar sina läsare och att de tappar förtroendet för Flygtorget när de upptäcker det själva.
Anmäl inlägget
Sluta
Skrivet av Göteborgare, 2014-02-22 09:28:43
Kan inte alla 08:or sluta kommentera och komma med negativa ord, håll er till er själva, när ni får nya linjer till Arlanda så hör ni väl inte oss klaga och gnälla? Men så fort det ryktas om en ny linje till GOT, nej då ska det klankas ner på oss.
Anmäl inlägget
GOT
Skrivet av Inget underlag, 2014-02-22 09:15:00
Got har inte något särskilt stort passagerarunderlag för atlantflygningar. Man har heller inte någon som helst hubstatus som gör att man kan få transittrafik. SAS 747:or landade i GOT för att plocka frakt. Enkelt beskrivet kom passagerarna från Stockholm respektive Köpenhamn och en del frakt lastades på i GOT. Tyvärr ledde lastningen ofta till förseningar i GOT. GOT har i sammanhanget ett litet underlag. Bergen och Stavanger har förmodligen större passagerarunderlag till USA numera.
Anmäl inlägget
Nostalgi
Skrivet av Rune, 2014-02-21 21:33:58
Flög faktist på upper deck från JFK-GOT med familj 1980. Flög även en näst intill tom SAS 747 CPH-JFK då vi missade den tidiga flygningen ut. Lite nostalig är det.
Anmäl inlägget
SAS GOT-JFK
Skrivet av Per N, 2014-02-21 20:25:09
Det är riktigt att from det Landvetter öppnades tills dess SAS 747/DC10 ersattes med 767 (1986?) så fanns det förbindelse med JFK. Oftast ARN-GOT-JFK men i slutet i regel CPH-GOT-"GMN" (OSL)-JFK 1-3 dagar i veckan. Men det var frakten som lär ha varit moroten inte passagerarna. Vanligast var 747Combi.
Per N
Anmäl inlägget
Till Cristoffer
Skrivet av Ulla-Britta, 2014-02-21 19:22:42
Du är så duktig min kära Cristoffer på flygplanstyper.
Vill du gifta dig med mig?
Anmäl inlägget
Äntligen!
Skrivet av Karl Nilsson, 2014-02-21 19:15:39
Vi hr väntat så länge så ett år till kan vi nog vänta. Helt sjukt att man skall behöva ta en omväg via en annan flygplats för att komma till NewYork
Anmäl inlägget
Hört det förr...
Skrivet av Rune, 2014-02-21 19:07:56
Hur många gånger har vi inte hört detta?
GOT är för litet upptagningsområde…
Anmäl inlägget
Nas problemen måste lösas
Skrivet av Joppe, 2014-02-21 18:38:11
Om nu det blir Norwegian så måste man lösa problemen med 787 först.
Anmäl inlägget
Korrekturläs
Skrivet av Cristoffer, 2014-02-21 17:19:57
A300-300 finns inte, det är en A330
Anmäl inlägget
Smidigast
Skrivet av Smiskus, 2014-02-21 14:22:38
Smidigast är väl att sitta hemma i Pustervik och skita i att resa till USA.
Anmäl inlägget
Norwegian
Skrivet av Spåtanten, 2014-02-21 13:28:20
Det kommer bli med Norwegian.
Anmäl inlägget
Ett byte
Skrivet av Kurtan, 2014-02-21 13:17:36
Kom ihåg att de mindre/medelstora städerna i Usa inte har direktlinjer från Europa
Anmäl inlägget
Hoppas
Skrivet av Göteborgare, 2014-02-21 12:54:23
Hoppas det blir av äntligen!
Anmäl inlägget
Byter helst i Europa.
Skrivet av Bulten i Bo, 2014-02-21 11:44:20
Jag tycker det är smidigast att byta i Europa och landa på sin slutdestination i USA. Det är många missade anslutningar tack vare långa köer i immigration.
Anmäl inlägget
Omöjligt tjäna pengar till NYC
Skrivet av Heisenberg, 2014-02-21 11:21:15
Det går inte att tjäna några pengar på en nonstoplinje mellan GOT och NYC. Skatten är 3 564 SEK och biljetten på 1293 SEK. Totalt 4 857 SEK om du reser ut i februari en vecka.
Anmäl inlägget
Byter helst i NYC eller ORD
Skrivet av Ivar, 2014-02-21 11:16:09
Åker regelbundet till USA. Jag föredrar att byta i NYC eller ORD framför någon europeisk stad. Utbudet av destinationer från NYC och ORD är utomordentligt bar.
Anmäl inlägget
Norwegian
Skrivet av Kenth, 2014-02-21 11:01:15
Konstigt att inte herr Kjos sett även rutten GOT-JFK som "lågt hängande frukt? Lär nog dock ske inom en snar framtid då DY fått tillräckligt med långdistansflyg till sin flotta.
Anmäl inlägget
GOTJFK
Skrivet av Hessa, 2014-02-21 10:23:25
Jag tippar på att det blir Norwegian som öppnar linje till JFK från GOT!
Anmäl inlägget
Amerikanska flygplatser är skit
Skrivet av Saltkammargutten, 2014-02-21 08:53:47
Att byta i US gateway är skitkasst. Flyg via London och man kommer direkt till nära 25 destinationer nonstop från Heathrow. London är oslagbart på det. Amsterdam är också riktigt bra. Dublin hade varit nästan bäst för där går man genom tull och allt redan på deras flygplats. Något för Landvetter att ha?
Anmäl inlägget
Amerikanska flygplatser är skräp
Skrivet av Bullshit, 2014-02-21 08:04:42

Den här kommentaren är ren bullshit:
"Ytterligare ett argument för en direktlinje är att vi vet att resenärerna som ska vidare från New York till någon annan destination i USA, hellre byter i New York än i någon Europeisk hub. " Sanningen är att t.ex. Amsterdam och Köpenhamn är helt överlägsna transitflygplatser!!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev