Skriv ut  

Ökad konkurrens tränger ut SAS från Bangkok?

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 25 februari 2014
Norwegian flyger direkt till Bangkok från Skandinavien, det gör Thai Airways också och Finnair ökar kapaciteten dit från Helsingfors kommande vinter. Det är en konkurrenssituation som kan komma att tränga ut SAS som gått ner på säsongstrafik till Thailand.

År 2012 firade SAS linje mellan Köpenhamn och Bangkok 63-årsjubileum. Det blev också sista året som den flögs på helårsbasis och just nu är SK 973/972 en säsongslinje mellan november och april. Frågan är vad som händer efter den 28 mars när linjen stängs för den här säsongen, ännu finns den inte med i nästa vinterprogram.

- Vi utvärderar linjen just nu, inga beslut är fattade. Det handlar inte om att vi är trötta på destinationen utan om hur vi maximalt ska utnyttja långlinjeflottan, säger Henrik Edström på SAS pressavdelning till Flygtorget.

De elva Airbus A330 och A340 som SAS idag disponerar, ytterligare en A340, inhyrd från Lan Chile kommer in i trafik senare i vår, är hårt utnyttjad. Framför allt var det den nya linjen till San Fransisco som tvingade fram inskränkningen i trafiken till Bangkok. Samtidigt är det hård konkurrens om passagerarna på rutten till Thailand. I dagarna meddelade Finnair att de ökar antalet frekvenser mellan Helsingfors och Bangkok kommande vintersäsong. Dagens 14 avgångar ökas till 17 i veckan vilket innebär att det på onsdagar, fredagar och söndagar finns tre dagliga förbindelser från Helsinki-Vantaa till Suvarnabhumi Airport i Bangkok. Lägg till att Thai Airways flyger från de tre skandinaviska huvudstäderna och att Norwegian numera flyger från både Oslo och Stockholm och bilden av en allt hårdare konkurrens blir tydlig. Dessutom har både Qatar och Emirates etablerat sig i Skandinavien och lockar till sig passagerare på väg till Thailand. Samtliga bolag flyger också med betydligt moderna flygplan än vad SAS erbjuder på linjen.

Några beslut är alltså inte fattade och en möjlig utväg är att låta linjen ta time-out i väntan på de nya långlinjeflygplan som är på väg in, i första hand de fyra nya Airbus A330. De börjar levereras i början av nästa år och de första ska vara i trafik till nästa sommar. Samtidigt ska dagens maskiner genomgå en total renovering invändigt och förses med helt ny kabininredning. Det påverkar dock inte tillgången på flygplan.

– Nej, de nya kabinerna installeras när de olika flygplanen är inne på planerad service, säger Henrik Edström.

De innebär alltså att SAS från sommaren 2015, trots en väntad utfasning av de befintliga Airbus A340, får en långsamt växande långlinjeflotta, först med nya A330 och ytterligare ett par år senare med helt nya A350XWB. Det ger möjlighet att utveckla också intercont-destinationerna.



Kommentera artikeln
Det finns 30 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Får lägga ner mer.
Skrivet av Bulten i Bo, 2014-03-01 11:46:32
SAS kommer att få lägga ner fler långlinjer nu när man har försämrat servicen. SAS har haft en bra produkt i ekonomi klass. Varför ska man välja SAS nu? Det borde vara kriminellt att förstöra ett varumärke på det här viset.
Anmäl inlägget
Aldrig söderut
Skrivet av Ali, 2014-02-27 08:52:39
Om snart alla SAS långlinjer flygs norrut från CPH finns det ingen anledning att använda den sydligaste huudstaden i SAS´ nät för dessa flygningar.
Anmäl inlägget
Förstår nedgången
Skrivet av Kalle Viking, 2014-02-26 22:40:51
Självklart är det nu ett tapp av pass på flighterna från CPH, nu när norska och svenska
passagerare nu kan flyga direkt från OSL och STO och inte den krystade omvägen via CPH.
Sunt förnuft.
Anmäl inlägget
Skattepengar
Skrivet av Rune, 2014-02-26 10:37:19
Varför ska skattepengar gå till att subventionera flyg till Thailand? Låt de som kan bedriva trafik bedriva det…
Anmäl inlägget
Ja du långbänken
Skrivet av EBG, 2014-02-25 23:57:15
Ett flygbolag flyger där efterfrågan är störst. Enkelt.

Det finns inga skattepengar som matas till Danmark, tvärtom. Är det Gustaf Vasa och Stockholms blodbad som spökar i ditt danskhat?

Vilka är passagerarna? De flesta passagerare på SAS långlinjer är ickeskandinaver. 80% av Finnairs passagerare på japanlinjerna är just japaner, enligt Finnair själva. Verkligen inte finnar! Då hjälper det inte att Sverige är "större" än Danmark i den "landskampen".
Anmäl inlägget
Hur tänker ni?
Skrivet av Långbänken, 2014-02-25 22:58:52
Jag blir så trött på alla som tjatar på trafiken från andra lander. Varför diskuterar ni inte den uteblivna trafiken från Sverige i stället? Förstår inte politiker och näringsliv att det finns ett grundläggande fel när vår "flag carrier" inte alls flyger den tyngsta trafiken från det största landet - befolkningsmässigt, teknologiskt, och industriellt. Men....Vi fortsätter väl att mata in svenska skattepengar till Danmark.
Anmäl inlägget
ID pax
Skrivet av Kalle, 2014-02-25 22:28:36
SAS får väl ingen lönsamhet på BKK linjen då ? 25% av alla pax är väl ID resenärer.
Smart drag av SAS att dra ner på sin egen personals nöjesresor...
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av 031, 2014-02-25 21:54:58
Så SAS lyckas alltså inte fylla linjen till BKK från sin så kallade "super" hub CPH. Konstigt, och ändå fortsätter dom envisas med att flyga longhaul från CPH, men att börja tjäna pengar är inget SAS vill utan bara danskarna är nöjda och att svenskar och norrmän betalar när dom behöver mer pengar.
Anmäl inlägget
Det har byggts en bro.
Skrivet av EBG, 2014-02-25 21:14:47
Långbänken, det är bara för vissa det betyder något att det är ett "helt annat land". För andra som tex bor i Malmö, betyder det bara att ta tåget i 20 minuter till Kastrup.
Anmäl inlägget
Vänta någon månad så skall du få se Maggan.
Skrivet av EBG, 2014-02-25 21:11:14
Alla bolag måste se över kostnaderna. SAS gjorde det för lite och för sent och höll därför på att gå omkull. Nu ser det helt annorlunda ut. SAS har 4st A330 på väg och 8 plus ev 6st A350xwb. Innan dess händer det annat.
Anmäl inlägget
långlinjer
Skrivet av cavok, 2014-02-25 18:27:52
Kolla upp hur mycket långlinje plan som flyger över scandinavien direkt från stora hubbarna i Europa till Asien. Plantypen är ofta en stor A380 från LH, AF, BA Emirates m.fl.
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av Maggan, 2014-02-25 17:40:48
Hos SAS har man aldrig riktigt brytt sig om långlinjerna då man hela tiden kapat kostnader och försämrat servicen ombord. Den dag dom erbjuder service och bättre mat samt fler långlinjer så kommer paxen tillbaka men det gäller att ligga steget före. Inte som nu flera år efter konkurrenterna....
Anmäl inlägget
Helt ointressant
Skrivet av Långbänken, 2014-02-25 15:15:41
För oss svenskar är frågan betydelselös. Det handlar om trafik från ett helt annat land. Den stora frågan - som snart måste aktualiseras - är varför inte Sverige har något nationellt flygbolag. Att behöva åka till ett annat land för att flyga med "vårt eget" bolag liknar ju mer och mer ett skämt. När lägger dansken ner Chicago och New York från Stockholm?
Anmäl inlägget
Många hubbar i Europa Flesh Gordon.
Skrivet av EBG, 2014-02-25 14:43:23
CPH är en av dem. Skandinaviens största, dessutom. Knappast bara för de som bor nära Kastrup. Lika smart som att säga att HEL är för de som bor nära Helsingfors.
Anmäl inlägget
Byta inredning
Skrivet av Bil, 2014-02-25 14:08:33
I bilar byter man sällan inredning. Men i flygplan är det mycket vanligt. Flygplan värderas på annat sätt än bilar. Flygplan byter också motorer i bilar byter man sällan motor.
Anmäl inlägget
Varför gå över ån efter vatten
Skrivet av Direkt, 2014-02-25 14:03:34
Även ThaiAirways har minskat ARN - BKK man flög tidigare med B747 nu flyger man med B777. SAS har codeshare med Thai SK8631, SK8630. Till Thailand flyger också många charterbolag. Att flyga med Emirates&Qatar är inget bra alternativ. Det finns direktflyg och flyg via våra nordiska huvudstäder. Varför gå över ån efter vatten.
Anmäl inlägget
Bokade med KLM
Skrivet av Kurtan, 2014-02-25 13:43:41
Bokade med KLM CPH-BKK-CPH med bagage o inkl. mat, 6200 sek 14-15 tim restid.
Ett säkert bolag som inte går i KK i första taget!
Amsterdam är en mycket trevlig flygplats att vänta/byta på.
Anmäl inlägget
Nattsudd på Amager
Skrivet av Flesh Gordon, 2014-02-25 13:29:45
Köpenhamn har ingen särställning med SK eftersom det numera finns bra med anslutningar från Oslo, Helsingfors och Stockholm. Från Göteborg reser man bekvämt med t.ex. Turkish eller Finnair via deras nav. SK´s linje är endast för de som bor i närhenten av Kastrup samt möjligtvis viss matartrafik från norra central Europa. Men är inte denna CPH-BKK linjen redan nedlagd?
Anmäl inlägget
byta inredning
Skrivet av vaken, 2014-02-25 13:27:07
Min bil är 12 år gammal, byter inredning, en toppenaffär, ser fint ut, den drar säkert mkt mindre bränsle sen också!? Sen blir den snart så gammal att det blir skroten, har vi hört den förut?

Anmäl inlägget
Grejor på gång!!
Skrivet av aviation , 2014-02-25 13:17:33
Det kommer en sammanslagning/fusion SAS/Finnair. Finnair tar över Asien trafiken och SAS USA/Nordamerika.
Det har knåpat och knotats en hel del med detta på HK senaste tiden......tillkännages snart....blir bra detta!
Anmäl inlägget
SAS och nya plan
Skrivet av claes, 2014-02-25 12:17:27
Det är förvånande att SAS inte bytt ut A340-300 tidigare, nu är det få bolag som kan flyga de med vinst. De nya A330 är lika stora samt A350XWB-900 marginellt större. Med SAS enhetskostnader borde de skaffat 777-300ER för 5 år sedan och tagit upp till 100pax mera per flygning samt kanske då tagit mera lönsamma rutter än Newark då de får tillräcklig räckvidd med dfull last. Till Newark kommer man snart från Bodö med A321 neo?
Anmäl inlägget
Bara början
Skrivet av Sten B, 2014-02-25 11:51:20
Det här är nog bara början för SAS tynande tillvaro. Sakta men säkert blir de utkonkurrerade på linje efter linje. Man kan även skönja en bitterhet med all rätta bland de anställda hos SAS.

Som sagt det här är bara början, "get used to it...."
Anmäl inlägget
Business only?
Skrivet av ABC, 2014-02-25 11:38:36
Problemet är väll att Thailand är hopplöst ute som semesterdestination. Är det inte enklare om SAS har codeshare med Thai för sina affärsresenärer?
Anmäl inlägget
Helsingfors-Vanda
Skrivet av Finlandssvensken, 2014-02-25 11:32:21
Helsingfors-Vanda, och inget annat! Märkligt att Anders Carlsson envisas med att använda den finskspråkiga/engelska benämningen.
Anmäl inlägget
SAS hänger inte med
Skrivet av Senator, 2014-02-25 10:56:44
Det är bara att inse SAS hänger inte med idagens konkurrens. Går det inte direkt flyg från Oslo och Stockholm så väljer allt fler att göra mellanlandningen någon annanstans än på CPH. (nyare flyg, bättre service och priser).
tråkig utveckling svar ja, men SAS har enbart sig själva att skylla.
Anmäl inlägget
$$$$
Skrivet av padijon, 2014-02-25 10:34:16
Man skall aldrig flyga på en dest. av nostalgiska själ.Bara om det finns pengar.Finnair tjänar inga pengar för närvarande, om Thai tjänar pengar vet väl ingen men dom pumpar i turister till sitt land så thailänska staten är en vinnare i vilket fall.Om Norwegian tjänar pengar på Bkk....tveksamt förnärvarande.Emirates&Qatar är för svåra konkurrenter på Bkk så är det bara.
Anmäl inlägget
Linkan, du är klok du.
Skrivet av EBG, 2014-02-25 10:05:00
Så klart skaffar flygbolag långlinjeflygplan för att "piloterna vill flyga stort". Tack för att du tipsar oss, hahaha!

SAS ökar säkert till EWR för att piloterna vill flyga dit! :-D

Och Npan har helt rätt i att det är större upptagningsområde runt Stockholm (2,6 miljoner) jämfört med öresundsregionen (3,7 miljoner). Men det är större till ytan!
Anmäl inlägget
Haha
Skrivet av Hank, 2014-02-25 09:15:26
Jaa det låter högst troligt att SAS beställer flygplan för miljarder för att "deras piloter vill flyga stort". Haha
Anmäl inlägget
SAS klarar inte konkurrensen
Skrivet av Linkan, 2014-02-25 09:05:12
Det är så tydligt. Tror SAS på sikt också tvingas att dra ner på EWR och SFO. Vad de ska ha fler långlinjeplygplan till är oklart. Låter mest dyrt för skattebetalarna, för att deras piloter vill flyga stort.
Anmäl inlägget
Sassa
Skrivet av SAS, 2014-02-25 08:41:33
SAS flyger inte från Sverige till Bangkok. Eftersom det här är Flygtorget och inte Inside SAS så borde nyhetsvärdet vara begränsat. Det handlar om en Köpenhamnslinje.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev