Skriv ut  

Lufthansa och SAS: Utred om Norwegian bryter mot Open Skies

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 26 februari 2014
SAS och Lufthansa vill att de amerikanska myndigheterna ska avslå Norwegians ansökan om att flyga på USA. I ett gemensamt brev vill de två flygbolagen att en noggrann utredning görs om hur Norwegians planer stämmer överens med lagarna kring Open Skies.
- Det här är inte en kamp mellan SAS och Norwegian utan en viktig fråga för hela flygbranschen, säger SAS norske informationschef.

SAS Norwegian

Den sista mars går de norska flygmyndigheternas dispens ut, som ger Norwegian möjlighet att flyga på USA. En förutsättning för fortsatt trafik över Atlanten är att de amerikanska myndigheterna ger Norwegian, med ett nytt irländska AOC, tillstånd att landa i USA.
         
Norwegians upplägg, med långlinjebolaget placerat på Irland och besättningsbas i Thailand, har dock fått fackföreningar, flygmyndigheter och ett flertal flygbolag att reagera. De senaste i raden är SAS och Lufthansa som i ett gemensamt brev till det amerikanska transportdepartementet vill att Norwegians ansökan ska avslås.

- Vi vill att Norwegians upplägg ska analysera noga för att se om det strider mot de lagar som finns inom Open Skies. Det här handlar inte om att vi vill sparka undan benen för Norwegian eller att vi är rädda för konkurrensen. Det är en viktig principiell fråga som gäller hela flygbranschens framtid, säger Knut Morten Johansen, SAS informationschef i Norge till Flygtorget.
         
I brevet menar SAS och Lufthansa att Norwegian visserligen inte gör något olagligt men genom en ”value-shopping” som Knut Morten Johansen uttrycker det, väljer att hämta sina medarbetare i det land där lagstiftningen är mest bekväm. Det innebär att konkurrensen snedvrids och det är något som på sikt utarmar hela flygbranschen.

- I Norge har vi en utlänningslag som säger att det inte är tillåtet med utländska besättningar på norska flygplan. När den förra regeringen inte ville ändra den, meddelade Norwegian att de flaggar ut långlinjeverksamheten. Det innebär att de utmanar den ordning som gällt när flygbolagen hade all verksamhet under samma tak och som lagstiftningen hittills vilat på. Att ensidigt bryta det, är inte att konkurrera på lika villkor.
         
Björn Kjos och Norwegian har ofta hävdat att utflaggningen inte är mer dramatisk än vad sjöfarten genomfört för lång tid sedan, men det är en jämförelse som Knut Martin Johansen inte ger mycket för:

- Den visar bara hur dåligt det kan bli om det drivs för långt. Därför vill vi att det här ska utredas av myndigheterna i både USA och Europa om en verksamhet med europeiskt AOC men med besättningar från tredje land inte strider mot paragraf 17 bis i Open Skies-avtalet som reglerar trafiken över Atlanten.



Kommentera artikeln
Det finns 31 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Sv Förvånad
Skrivet av Vaken, 2014-03-01 21:54:51
Tänker du på när SAS "landade" i Stilla Havet"?
Anmäl inlägget
Förvånad
Skrivet av CRM/TEM, 2014-02-27 18:50:25
Väldigt intressanta inlägg. Alla diskuterar kostnad. Ingen diskuterar säkerhet………… Kanske inte politiskt korrekt.
En incident i San Francisco för inte så länge sen kommer till minnet. Men vad vet jag, jag har bara arbetat i branschen i 30 år. Som en liten reflektion vill jag tillägga att så länge en kulturell bakgrund får dominera arbetet i cockpit kan det bli problem.
Anmäl inlägget
vilken blir nästa bransch??
Skrivet av GUte, 2014-02-27 16:04:07
Ska vi bara ha asiater som jobbar i skandinavien?? Så att vi kan resa och handla billigt?? Och va fan sk då VI jobba med?? Inget jobb, ingen lön... TÄNK innan ni yttrar er!! Bolag som Norwegian borde bannlysas!
Anmäl inlägget
@ Linux
Skrivet av Olof, 2014-02-27 14:32:55
"Självklart måste SAS lobba för sitt bästa, det är ju våra pengar det gäller. Vinner SAS vinner vi alla medborgare i Danmark, Norge och Sverige. Vi är delägare."

Fel Linux, det är dansken som vinner på att det går åt helsike med Norwegians långlinjesatsning!!! Vi svenskar förlorar genom färre långlinjer vilket leder till färre företagsetableringar och färre svenska jobb.
Anmäl inlägget
forts HA HA HA!!!
Skrivet av CG, 2014-02-27 14:29:52
Tack snälla Norwegian att ni är ett bolag som anser att Stockholm har tillräckligt kundunderlag för långflygningar, SAS är ju som bekant av en annan åsikt. Låt mig gissa att det är dansken som ligger bakom "anmälan"?
Anmäl inlägget
HA HA HA!!!
Skrivet av CG, 2014-02-27 14:29:30
Såklart de är rädda för konkurrensen men det kan de ju inte säga högt! LH och SK hade givetvis själva gjort som Norwegian om de hade kommit på det först. Om SAS hade bemödat sig att flyga long-haul från ARN hade de inte ställts inför detta problem. Det är väl inte så konstigt att ett företag som arbetar globalt även anställer globalt?

Anmäl inlägget
Sjöfarten
Skrivet av atpl, 2014-02-27 13:36:58
Att Kjos jämför Norwigean med hur bra det gått för sjöfarten att flagga ut är väl årets självmål.
Finns det någon mer rutten arbetssituation
med underbetalda asiater som inte enns har råd att lämna fartyget och som är fullständgt handlingförlamade när det väl händer något.
Anmäl inlägget
Utländska besättningar?
Skrivet av /jes, 2014-02-27 12:23:41
"I Norge har vi en utlänningslag som säger att det inte är tillåtet med utländska besättningar på norska flygplan".

Inga svenskar/danskar får bemanna LN-registrerade flygplan??
Anmäl inlägget
bra eller skadlig konkurrens ?
Skrivet av Joakim, 2014-02-27 10:21:00
många som applåderar Norwegian ser bara fram till egna nästippen ! Vart leder denna konkurrens om inte mindre antal arbetstillfällen och lägre löner ? Skall vi i Nordeuropa klara våra liv på en intäktsnivå som motsvarar Thailands löner ? Tänk efter !!!!
Detta är ingen bra utveckling ens för dem som betalar mindre för sina flygbiljetter - om det nu är en lägre kostnad i slutänden
Anmäl inlägget
Avundsjuka konkurenter
Skrivet av olleli, 2014-02-27 09:57:51
Som vanligt är s-t sas avundsjuk på andras framgångar korumperat samhallföretag! Norvegian har troligtvis blivit lovad linjer fr am myndigheter, myndigheterna i usa stödjer Boeing company där norvegian numera är storkund,
Ryan och Norvegian borde sälja kurser till sas pm hur man sköter flygföretag. Inget företag i världen har fått så mycket egentligen ilegal skatte sponsring som sas, ändå lyckas dom inte.
Anmäl inlägget
flyga direkt
Skrivet av pm, 2014-02-27 09:53:42
Nej det är ingen mänsklig rättighet att flyga billigt men det är ta mig fan en mänsklig rättighet att kunna flyga så direkt som möjligt o slippa Kastrup. DY erbjuder en tjänst vi svenskar bara kunnat drömma om tidigare. Det är dessutom bättre för svensk ekonomi att ha långlinjer baserade här än om de fåtal som flyger planet skattar i Thailand eller var det nu är.
Anmäl inlägget
Lågpris
Skrivet av Fattig, 2014-02-27 09:28:00
Hela idén med EU är att löner o priser ska bli lika över EU. Tills dess målet uppnås kommer billig arbetskraft till Sverige från andra EU-länder//svensk tillverknng flyttas ut//alla kläder tillverkas i U-länder osv. Varför tro att flyget ska undantas från denna utveckling? Stort problem är Norska skyddstullar mot både arbetskraft och produkter, vilket jagade ut Norwegian. Flyger själv Norwegian då jag inte har råd med SAS och Lufthansas fantasipriser.
Anmäl inlägget
Lag och ordning
Skrivet av Stefan, 2014-02-27 09:13:27
Det är väl självklart att Norwegian kommer att följa gängse lagar. Om Norwegian kan registrera sig i ett tredje land och hyra in sin personal från ett fjärde land lagligt, så är det väl fritt fram för andra bolag att göra lika. Norwegian röjer här vägen för ett nytänkande inom flygbusinessen som alltför länge - på prisernas bekostnad - varit bunden till stora tungrodda, dyra ofta statliga bolag som SAS och Finnair.
Anmäl inlägget
Det märks klart...
Skrivet av Montnoveau, 2014-02-27 09:06:24
...och tydligt att de flesta som kommenterar tillhör gratisgenerationen och röstar blått. Allt ska vara i princip gratis. Jag tycker väldigt synd om dessa ungdomar som nu ska fejsa dagens arbetsmarknad. Det är skrämmande hur man accepterar att alla arbetsuppgifter i västvärlden ska föras över till lågprisländer. Hur ska man då kunna köpa sina billiga biljetter när alla jobb försvinner? Tänk efter innan ni svarar.

Det är för övrigt ingen mänsklig rättighet att få flyga billigt.
Anmäl inlägget
Var bor alla?
Skrivet av Gurra, 2014-02-26 23:41:32
Kul och bra att Norwegian börjat flyga långt. Gynnar nog alla i det långa loppet. Däremot tycker jag man ska skatta och betala för sig där använder sin personal. Vet inte men kan tänka mig att åtminstone merparten av piloterna bor i EU.. Ironiskt nog:
Köp en SASbiljett och lite skatt går till biljetten
Köp en norwegianbiljett och lite skatt uteblir
Anmäl inlägget
?
Skrivet av Rune, 2014-02-26 22:17:46
Nu har ju inte SAS speciellt bra villkor längre för de anställda…
Dags att revidera fakta...
Anmäl inlägget
Marknadsmässiga löner
Skrivet av Betalar själv=inte SAS, 2014-02-26 21:00:11
Du SAS are som svarade, anpassa era löner eller försvinn, tycker du det är ok att en SAS kapten har högre lön än en hjärnkirurg?
Eller sjelvklart Sickan, SAS tar vi på skatten!
Anmäl inlägget
@Betalar själv
Skrivet av Dole, 2014-02-26 20:15:39
Beklämmande än en gång att se en kommentar som din. Valfriheten är lysande, men inte på peronalens bekostnad.
Anmäl inlägget
Beklämmande
Skrivet av Betalar själv= inte SAS, 2014-02-26 18:29:14
I stort sett allt negativt som skrivs om Norwegian och Ryan är onyanserad kritik från människor som älskar SAS, mao handlar allt om SAS som är på final på sin existens pga konkurrens, som inte fixar det ens med skattesubventioner!
Leve konkurrensen och möjligheten för folk att få välja vilka de flyger med!
Anmäl inlägget
@Dole
Skrivet av TM, 2014-02-26 18:14:12
Det är inte jag som sätter priserna. Det gör säljaren av flygbiljetterna eller mjölken på ICA.

Det är inte priskonkurrensen jag hyllar, det är utbudet av direktlinjer från Stockholm som jag vill stötta.
Anmäl inlägget
@TM
Skrivet av Dole, 2014-02-26 17:04:20
Beklämmande att du inte vill betala för vad en vara eller tjänst egenligen kostar. Kör samma taktik på ICA eller vart någonstans du nu handlar och se hur det går.
Anmäl inlägget
Dinosauriernas sista kamp
Skrivet av TM, 2014-02-26 14:52:07
Flygbranschen, som näringslivet i övrigt förändras. Baltiska byggjobbare på svenska byggen, polska tandläkare i Sverige pressar priserna etc etc etc. De gamla, som inte orkar med den den nya verkligheten kämpar mot att jag som svensk ges möjligheten att flyga direkt och bekvämt till platser som Los Angeles och San Francisco. SAS vill att jag som resekonsument skall fortsätta att spendera tid på flygbyten och längre restid för att detta passar deras strategi. Beklämmande.
Anmäl inlägget
Norwegian är ett norskt bolag.
Skrivet av Kalle, 2014-02-26 14:36:43
Den störste ägaren är en norsk miljardär. Om det är ok att hämta låglönebrsättningar till att jobba på europeiskt registrerade flygmaskiner, då är det ok att hämta asiater till europeiska fabriker. Till de som är emot detta kan man säga att "de är rädda för konkurrens".

Norwegian är INTE en "asiatisk fabrik". De skall flyga mellan Europa och USA, med Bangkokbaserade piloter som har kontrakt i Singapore.
Anmäl inlägget
Förbjud
Skrivet av Asiatiska bolag, 2014-02-26 12:33:55
Eftersom asiatiska bolag har så låga löner jämfört med amerikanska och europeiska så borde självklart alla asiatiska flygbolag förbjudas flyga till USA.
Anmäl inlägget
Klart
Skrivet av !?, 2014-02-26 11:36:35
Dock blir det synd om alla nya i landet när det inte finns pengar till varken bidrag eller skola/sjukvård som dom vant sig vid
Anmäl inlägget
Lönekostnader
Skrivet av Dr.Watson, 2014-02-26 10:35:30
De rumäner som nu tigger på våra gator och torg. Skulle vi acceptera att åka buss tåg och tunnelbana till halva priset, med dessa människor, om de fick samma summa i lön, som de nu samlar ihop i sina pappmuggar?
Anmäl inlägget
Lika villkor
Skrivet av Lars-Göran, 2014-02-26 10:29:41
Självklart vill andra flygbolag veta om detta är OK ! Om svaret är ja kan vi nog räkna med att SAS, Lufthansa och andra bolag kommer att göra samma sak för att kunna konkurrera. Då kan en besättning från t.ex. Bangladesh på inrikes Sverige bli verklighet !
Anmäl inlägget
@Christoffer
Skrivet av Putte, 2014-02-26 10:15:21
Men skärp dig, har du inte förstått någonting? Det handlar inte om att vara rädd för konkurensen, det handlar om att sätta stopp och belysa något som förstör branchen. Bra SAS och Lufthansa! Vilken branch jobbar du i? Eller den kanske redan är utflaggad så du struntar i vilket?
Anmäl inlägget
Det är inte alltid bästa pris produkt vinner
Skrivet av Linux, 2014-02-26 10:09:10
Det är långt ifrån alltid bästa pris produkt vinner. Det är mer vanligt att mördande reklam ger vinster.

Självklart måste SAS lobba för sitt bästa, det är ju våra pengar det gäller. Vinner SAS vinner vi alla medborgare i Danmark, Norge och Sverige. Vi är delägare.
Anmäl inlägget
Kan SAS...
Skrivet av Cristoffer. , 2014-02-26 09:28:42
...sluta leka storebror och börja acceptera konkurrensen och verkligheten. De som erbjuder bäst service till lägsta pris kommer vinna.
Anmäl inlägget
Klart det är en kamp
Skrivet av WAS, 2014-02-26 09:19:55
Även om det är en viktig principiell fråga (och jag välkomnar verkligen en utredning) så blir det fånigt av SAS att det inte handlar om att sko sig själva. Man är sig själv närmst i alla lägen. Klart att de gynnas om Norwegians bolagstaktik missgynnas.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev