Skriv ut  

Brist på flygplan bromsar Ryanairs långlinjeplaner

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 28 februari 2014
En flygbiljett från Europa till USA för 10 kronor. Det är fullt möjligt, menar Ryanair. Men satsningen på långlinjer till lågpris dröjer eftersom det just nu inte går att få tag i passande flygplan, menar vd Michael O’Leary.

Det är inte så många år sedan som Ryanair kategoriskt avvisade alla planer på att flyga långlinjer. Men nu kommer andra signaler och på en hotellkonferens i veckan upprepade Michael O’Leary att Ryanair inom ett par år ska flyga från Europa till USA. Biljettpriserna ska då landa på 10 Euro på flygningarna till exempelvis Boston och bara 7,50 till New York. Men sedan tillkommer i vanlig ordning kostnader för allt, från bokning och betalning till bagage och mat ombord.

- Men naturligtvis kostar inte alla stolar tio euro, det kommer att behövas ett stort antal business- och premiumstolar också, meddelade Michael O’Leary.

Linjenätet ska bli tämligen omfattande, ett tiotal destinationer på båda sidor Atlanten, dock ej Ryanairs hemmahamn Dublin.

Att det finns ett stort intresse för billiga långlinjebiljetter är ingen hemlighet. Sajten Skyscanner gjorde för ett par år sedan en undersökning som visade att 74 procent av de tillfrågade var villiga att flyga långt till en billig penning, även om det innebar trångt ombord och kostnader för allt utöver biljetten.

Trots de tydliga uttalandena från Ryanairs ledning lär en satsning på långlinjer, som ska ligga i ett eget bolag för att inte störa den befintliga kortlinjetrafiken, dröja en fyra-fem år. Det beror, enligt Michael O’Leary, på att det idag inte finns passande flygplan att tillgå eftersom ”de statliga flygbolagen i Mellanöstern köper upp alla widebody som finns”. Men när det väl finns flygplan att tillgå, så ska Ryanairs långlinjetrafik vara igång inom sex månader.

Allt, som sagt, enligt Michael O’Leary.



Kommentera artikeln
Det finns 26 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Vad är skillnaden?
Skrivet av Alexander, 2014-03-04 09:17:38
Alla ni som vet allt.

Vad är skillnaden på ex. en 737-800 från 2008 och en från 2013? Det framställs som att man är bäst om man har nyast flotta. Är det verkligen så? Om man jämför med ex. bilar och båtar för privat bruk anses det ju närmast korkat att ta den initiala värdeminskningen osv.
Anmäl inlägget
Om det funkar för DU så kommer det funka för FR
Skrivet av Lågprisprofilen, 2014-03-03 20:14:12
Om Norwegian lyckas få ekonomi i sin satsning så kommer nog Ryanair att följa efter.

En av Ryanairs framgångsfaktorer är ju att personalen alltid återvänder till bas efter skiftets slut. Man slipper alla kostnader för traktamenten, hotell etc.

Hur skulle Ryanair kunna lösa detta på ett kreativt sätt om man flyger över Atlanten?

Vore det lagligt att ha med två besättningar på varje flygning, där den ena flyger aktiv/passiv och den andra flyger passiv/aktiv?
Anmäl inlägget
SD
Skrivet av Saltkammargutten, 2014-03-03 16:52:21
If you buy quality, you only cry once!
Anmäl inlägget
Sv Janne
Skrivet av Lars, 2014-03-03 02:30:32
Vær forsiktig når du går ut og er besserwisser, og kommer med feil informasjon. Easyjets flåte er 5.4 år. Tallene er hentet fra samme kilde: Airline Fleets, Planespotters.net. Easyjet har altså, omtrent like gamle fly som Ryanair, og begge eldre enn Norwegians
Anmäl inlägget
Till Fel Lars ang average fleet age
Skrivet av Janne, 2014-03-02 18:52:31
Saxat ut ett pressinfokit från easyJet
"fleet of 214 aircraft
with an average
fleet age of
4.4 years"
Gällde för easyJet i augusti 2013. När är dina siffror från! Var försiktig när du påstår saker och ting!
Anmäl inlägget
MOL igen....
Skrivet av F undersam, 2014-03-02 14:53:34
För vilken gång i ordningen hör vi O'Leary upprepa att ''långlinjesatsningen kommer inom något år''?
Och varje gång nappar journalisterna på uttalandet samt ger Ryanair gratisreklam.
Konstigt att andra aktörer såsom Norwegian med flera lyckas med konststycket att få tag på flygplan...
Anmäl inlägget
Dåligt
Skrivet av Släng in handduken, 2014-03-01 22:37:45
Flygtorgets journalistik brister totalt i analys och kunskap. Nu har man ju hållit på i några år och borde lärt sig något mer än att skriva av pressmeddelande. Har ni teflonminne. ingen kunskap verkar fastna. Lägg ner skiten.
Anmäl inlägget
Sv Linkan
Skrivet av Vaken, 2014-03-01 21:47:31
Tipsa SAS om dom billiga 787:orna så behöver vi inte betala så mycket skatt till er! Men efter att ha bytt inredningar kör väl SAS på 12 år till med dom gamla 340:orna om ni finns då……………..
Anmäl inlägget
Man tror att lågprisbolagen ger lika mycket
Skrivet av Lotta, 2014-03-01 12:00:22
Om det bara var priset som betydde något så skulle alla i Sverige köra DACIA Sandero 78.900:- (Sveriges billigaste bil att köpa, dessutom miljöbil). Men Svenskar köper en gamla BMW för det dubbla beloppet utan att blinka. Svenskarna köper märkeskläder (extra dyrt). Min uppfattning är att de flesta köper det de tror är bra eller ger status.
Man tror att lågprisbolagen ger lika mycket för en billigare penning.
Anmäl inlägget
@Saltkammargutten
Skrivet av Sardinen, 2014-02-28 22:18:53
Tror faktiskt inte att du har helt rätt. Komfort säkert viktigt för många. Men för en hel del av oss är priset viktigare. Jag är ingen affärsresenär som har 150 flygdagar per år. Jag gör 1 - 2 long haul flygningar t/r per år och har absolut inget emot att sitta packad som en sardin 10 timmar 4 gånger om året om jag kan komma till Indien, Kina eller Sydamerika för en billig penning. Klarar mig till och med utan käk ombord.
Anmäl inlägget
Feil! Ryanair har ikke nyest flåte
Skrivet av Lars, 2014-02-28 17:51:20
Det er ikke Ryanair,men Norwegian som har Europas nyeste flåte, gjennomsnittsalder:

Norwegian 4,9 år
Ryanair 5,5 år
SAS 11 år
Anmäl inlägget
Nya men dåligt utrustade
Skrivet av Linkan, 2014-02-28 17:20:18
Ja han köper nya flygplan. Men han bestyckar dem med minimal utrustning för att spara pengar.
Vill han köpa long haul flygplan har Boeing 11 B787 man hittills inte lyckats sälja han borde kunna få dem billigt.
Anmäl inlägget
Bra med konkurrens
Skrivet av Härligt, 2014-02-28 16:49:25
Ryan köper bara nya flygplan, dom har pengar SAS köper också nya flygplan, men har inga pengar
Anmäl inlägget
O Learys daftest quotes
Skrivet av Jaques Delorsrapport, 2014-02-28 15:55:35
Lite rolig läsning. Tyck vad man vill om Mr O Leary men han är färgstark.
http://www.theguardian.com/business/shortcuts/2013/nov/08/michael-o-leary-33-daftest-quotes
Anmäl inlägget
Svar till BSR
Skrivet av Elle, 2014-02-28 13:57:50
Jag vet att dom har europas nyaste flygflotta, vill bara röra om i gryttan jag är sjäv välldit flygntreserad så jag har myckt kött på benen, han hoppas på att få köppa upp irlands andra flygbolag men han har fått nej av eu flera gåner.
Anmäl inlägget
Svar till Elle
Skrivet av BSR, 2014-02-28 13:45:57
Elle lille,du har FEL.Trots att jag själv inte gillar Ryanair och deras affärsmetoder måste jag beundra bolaget som har de modernaste och nyaste plan
i Europa.Så ta reda på fakta innan du skriver.
Anmäl inlägget
Nya plan
Skrivet av DC-10, 2014-02-28 13:11:58
Ryanair köper bara nya plan. Han har precis skrivit på en jätteorder hos Boeing med en blandning av 737NG och MAX
Anmäl inlägget
Ordning på finanserna!
Skrivet av Statisten, 2014-02-28 12:29:09
@Ryan! Det finns redan exempel på länder som styrs på samma sätt som Michael Oleary styr Ryanair.
Nordkorea är ett fint exempel. Kim Jung Un har full koll på SINA finanser. Vet inte om hans folk är så himla imponerade dock?
Anmäl inlägget
sörru
Skrivet av Jodå, 2014-02-28 12:12:07
Nya flygplan, bland de yngsta flottorna i Europa!
Anmäl inlägget
Fiket på vingen
Skrivet av Saltkammargutten, 2014-02-28 11:37:07
Flygplanen är dock splitternya numera. De kör dem ett par år och köper sedan nya. Det är vad jag har hört. Vet inte om det är sant men tror som sagt inte på att han köper gamla plan.
Någon som vet?
Anmäl inlägget
I love Ryan!
Skrivet av Ryan!, 2014-02-28 11:30:43
Jag älskar Michael. Tänk om han fick styra ett land, då skulle det bli ordning på finanserna....
Michael for president!
Anmäl inlägget
flygplan
Skrivet av Elle, 2014-02-28 11:13:42
Det märks att vd för Ryanair är en riktig spellevink, han vill bara köppa begangade flygplan som har många år på naken och han vill inte köppa ny plan från airbus eller Boeing. Han letar nog i afrika effter begangnade flygplan för att det ska bli bilgt at flyga till Usa, Han har inte råd att köppa nya flygplan effter som kassan är tom.
Anmäl inlägget
Mer konkurrens är bra
Skrivet av LOL, 2014-02-28 10:52:44
Är det DY-kramare som är rädda att "lågpris"-monopolet på långlinjer är hotat.
Anmäl inlägget
Lockpriser förbjudet i USA
Skrivet av Petter, 2014-02-28 10:43:21
Det borde det vara i Europa också. Ryanair och Norwegian är självklart motståndare till detta.
Anmäl inlägget
Narr
Skrivet av J.B., 2014-02-28 09:57:48
Ett nytt utspel av Ryanairs hovnarr ;-) Har det kommit ett sant ord ur den där munnen de senaste 10 åren?
Anmäl inlägget
Legoflyg
Skrivet av Saltkammargutten, 2014-02-28 09:44:13
Tror inte det kan vara hållbart. Lockpriser tror jag inte är så iögonfallande för de flesta längre. Ska man resa långt så måste det vara komfortabelt. Även i ekonomiklass. Och en biljett kommer aldrig att kosta 10 EUR för att alltid finns det sätt att mjölka resenärer på pengar.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev