Skriv ut  

Lufthansa stärker konkurrensen mot SAS

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 27 mars 2014
Något uppköp är inte aktuellt, istället ökat Lufthansa trycket på SAS med fler flygningar mellan Skandinavien och Tyskland. Bland annat får Stockholm ytterligare en frekvens till München.

Lufthansa Boeing 747-8
Lufthansa 747-8

Lufthansa ska köpa SAS. Det har varit ett återkommande diskussionsämne i många år och 2008 var en affär i princip klar men finanskrisen kom emellan och nu har Lufthansa satt ner foten och meddelat att det inte är aktuellt. Istället ska det tyska flygbolaget fortsätta att se om sitt eget hus.

SAS och Lufthansa har traditionellt haft ett väl utvecklat samarbete men idag inskränker det sig till att båda är med i Star Alliance, sedan både codeshare och det planerade Atlantic++ gått SAS förbi. Fokus ligger istället på att få ordning på verksamheten inom den egna Lufthansa Airline Group. Där ingår Austrian Airlines, Brussels Airlines, Germanwings och Swiss. Att ytterligare utvidga den gruppen med ett förvärv av SAS är helt uteslutet, meddelade flygbolaget på en presskonferens i Köpenhamn i början av vecka och det är ett ställningstagande som av allt att döma upprepas när Lufthansa i dag möter den svenska pressen.

SAS har därmed en kraftfull konkurrent att möte när det gäller trafiken mellan Sverige och Tyskland. Nu till sommartidtabellen startar Lufthansa ytterligare en frekvens mellan Stockholm och München, vilket utökar antalet flygningar till 33 i veckan. Lufthansa flyger själva rutterna till de egna hubbarna i Frankfurt och München men räknas också de fyra övriga i flygbolagsgruppen in, täcks tio destinationer från Stockholm och fem från Göteborg.

Stockholm – Lufthansa till Frankfurt och München. Germanwings, Austrian, Swiss och Brussels Airlines till Berlin, Bryssel och Köln, Düsseldorf, Geneve och Hamburg, Wien och Zürich

Göteborg – Lufthansa till Frankfurt och München. Germanwings, Swiss och Brussels Airlines till Bryssel, Düsseldorf och Geneve.

SAS å sin sida flyger från Stockholm till Berlin, Frankfurt, Hamburg, München och Düsseldorf. Från Göteborg finns en förbindelse till Berlin.

Lufthansa ambition att öka närvaron i Sverige hänger också samman med viljan att feeda in passagerare till de egna långlinjehubbarna Frankfurt och München. Sex nya långdistansmaskiner, två Airbus A380 och fyra Boeing 747-8 tillförs flottan och ger möjlighet att öppna nya intercontlinjer, bland annat från München till Toronto och Mexico City. Sammanlagt flyger Lufthansa och Germanwings till 235 destinationer i 78 länder under sommaren.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ryktet säger
Skrivet av Air Express, 2014-03-28 21:31:13
BER kommer aldrig att öppna!
Anmäl inlägget
@Fredde
Skrivet av Berlinerluft, 2014-03-28 06:51:02
Kan bero på att Berlin länge var delat och majoriteten av staden låg i forna DDR. Fokus har legat på att lägga ner THF, SXF och TXL till förmån för BER, expansionsviljan hos flygbolagen finns väl inte förrän det blir klart hur det blir med flygplatserna . Lufthansa har traditionellt sina nav i FRA och MUC som har stora upptagningsområden. Tyskar kanske har en högre smärttröskel än bortskämda sura svenskar som hänger på flygtorget. En transit kanske inte är en big deal efter två världskrig...
Anmäl inlägget
Allt från FRA/MUC?
Skrivet av Fredde, 2014-03-27 19:26:32
Tyskland och Lufthansa är ganska intressant... Alla långlinjer från två flygplatser som ligger 50-60 mil från huvudstaden. En huvudstad med nästan 4,5 miljoner invånare i storstadsområdet och knappt någon/någon alls (?) långlinje från sin flygplats. Det är väl bara AirBerlin som har några långlinjer från Tegel? Vad har Lufthansa, inget alls?
Anmäl inlägget
Lufthansa el SAS
Skrivet av Kjell-Åke, 2014-03-27 15:10:50
Artikeln handlar om Lufthansas linjer till och från Sverige.
Det hindrar inte kommentatorerna från att spå SAS snara sorti, varför denna trista inställning?
Visst, SAS har en pressad situation, som dom flesta stora bolagen, även Lufthansa och t. ex. Finnair.
Till slut, nej, Lufthansa har ingen linje Göteborg- Berlin, däremot flyger Air Berlin tre-fyra ggr om dan den sträckan!
Anmäl inlägget
En liten spik i SAS kistan.
Skrivet av Bengt i Onsala, 2014-03-27 12:32:10
SAS boxas in mer och mer av konkurrenterna. Lufthansa var för bara 5 år sedan en bra partner och LH/SK hade mycked code share

Lufthansa är smarta. Som en varg vädrar blod.
Anmäl inlägget
Stämmer verkligen det
Skrivet av linden, 2014-03-27 10:39:08
LH mellan Göteborg till Berlin. Finns denna direktlinje?
Anmäl inlägget
Var det ikke i Brasil
Skrivet av pf, 2014-03-27 10:02:59
oppstikkeren GOL kjøpte den etablerte...(Varig)

Hva kan Norwegian gjøre med SAS ?
Anmäl inlägget
NotSAS
Skrivet av Kalle, 2014-03-27 09:20:12
Lufthansa har nu slutligen släckt alla fantasier att SAS ska ingå i nått större! SAS RIP
Anmäl inlägget
Ingen anledning att köpa.
Skrivet av Bulten i Bo, 2014-03-27 08:53:43
Lufthansa behöver inte köpa SAS. Lufthansa och KLM kommer att ta över SAS långlinjekunder nu när SAS har försämrat servicen där.
Anmäl inlägget
köpa SAS?
Skrivet av insatt, 2014-03-27 08:01:07
Att Lufthansa ska köpa SAS tror bara die dumme Schweden, däremot har jag hört från säker källa att Victor Müller ska köpa SAS!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev