Skriv ut  

- Norwegian är vår främsta konkurrent

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 28 mars 2014
Med rakbladstunna marginaler och en konkurrens från övriga flygbolag som växer för var dag, har SAS långsamt börjat klättra upp från det svarta hål som öppnade sig i slutet av 2012. En nära-döden-upplevelse som vd Rickard Gustafson inte vill uppleva igen.

SAS Norwegian
SAS och Norwegian

Den långvariga konkurrensen från Braathens, främst på inrikes i Norge, tog slut när SAS köpte det norska flygbolaget 2001. Men glädjen blev kortvarig, snart fanns en ny norsk konkurrent med betydligt mer storstilade expansionsplaner, Norwegian Air Shuttle och med dem också en hel flygbransch i förändring.

Sextio år i branschen betyder inget när nya aktörer står på kö och hela flygbranschen förändras och det snabbt. För SAS har det inneburit att släppa av så mycket som möjligt av det traditionella och idag mångt och mycket föråldrade flygbolagstänkandet och fokusera på kärnverksamheten: driva flygbolag och transportera passagerare. Men att gå samma väg som en del av de stora europeiska flygbolagen, bland andra Lufthansa och Air France och lägga över kort- och medeldistanstrafiken på ett annat bolag, det är inte aktuellt.

SAS VD
SAS VD Rickard Gustafson

– Vi har sett andra aktörer outsourca eller skapa egna lågkostnadsflygbolag. Vi har sagt att det är väg som vi inte ska gå. Men Norwegian är vår största konkurrent och vi tar dem på stort allvar. Det säger Rickard Gustafson, SAS vd och koncernchef i en stort uppslagen intervju på sajten Flightglobal.

Istället är det en stark fokusering på kärnverksamheten, på de resenärer som reser ofta, vare sig de gör det i jobbet eller privat. Det är dessutom ett resande som lånar en del från lågkostnadsbolagen framför allt på kort- och medeldistans: enkla regler, två klasser, GO och Plus och att över huvud taget erbjuda en snabb och smidig, men ändå pålitlig flygresa. När allt fler resenärer sätter priset på flygbiljetten främst, blir sådana traditionella värden som ett stabilt nätverk av den typ som SAS representerar, mindre betydelsefullt. Å andra sidan, på långlinjesidan kan det visa sig ligga ett värde i att ha just ett sådant, det visar de inkörningsproblem som Norwegian haft med strandsatta passagerare och försenade flighter.

– Då börjar människor inse vad de faktiskt innebär att ha en nätverksbaserad verksamhet, säger han i intervjun.

En viktig del i den framtida planering av SAS är hur de tre huvudägarna, den svenska, norska och danska staten ska hantera sitt aktieinnehav. Alla tre regeringarna har meddelat att de är intresserade av att sälja sitt ägande, bara inte nu utan när tidpunkten är den rätta.

– Jag tror inte att det är bra för något företag när aktieägarna vill göra en exit.

Å andra sidan tycker Rickard Gustafson inte att den nuvarande ägarstrukturen med tre regeringar involverade, är något hinder för att driva flygbolaget vidare. Däremot måste arbetet fortsätta på att strömlinjeforma verksamheten inom SAS. Den nuvarande rekonstruktionen inom sparprogrammet 4XNG, som ska spara ytterligare 15 procent kostnader innan 2015, är inte slutet på moderniseringen av flygbolaget, det finns fortfarande ett flertal områden som måste förädlas.

Bokslutet för 2012/2013 visade en vinstmarginal på 3,3 procent, positiva siffror men långt från de 8 procent som Rickard Gustafson anser krävs för att driva ett flygbolag. Ett ambitiöst men inte orealistiskt mål även om det knappast kommer att kunna uppnås förrän 2016, ett år senare än planerat.

- Vi har en lång väg att gå innan samarbetet mellan olika funktioner inom företaget fungerar, vi är långt ifrån bäst i klassen, säger Rickard Gustafson till Flightglobal.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Några betalar, men inte många andra.
Skrivet av Persson, 2014-03-30 17:51:39
Den skandinav som jobbat på Norwegian i en massa år, betalar skatt. Men definitivt inte thailändsk billigcrew eller spansk kabinbesättning.

Man får tre spanska flygvärdinnor till priset av en norsk, så det är inte konstigt att "kreative" Kjos helst anställer sådana. Inget hindrar sedan att de flyger runt lite i Norge.
Anmäl inlägget
Fo
Skrivet av Patrik, 2014-03-30 15:52:33
En ny styrman på SAS har 148kr/h så sluta skyll på oss och börja betala skatt istället. Det för jag!
Anmäl inlägget
Skatt
Skrivet av Undrande, 2014-03-30 13:15:44
Om du betalar en månadslön i skatt varje månad, vad lever du då på?
Anmäl inlägget
Skatta mer
Skrivet av Perssons pack, 2014-03-30 12:37:42
Till alla som säkert vet.

Under alla år jag arbetat åt Norwegian kan jag intyga att jag betalar, och har betalt, ca en månadslön i skatt varje månad.

Är det för att finansiera SAS omstrukturering och betala konsulter och direktörer fina pengar som man kan trolla bort genom lite bolag i Luxemburg?
Anmäl inlägget
Okunskapen och avundsjukan har talat...
Skrivet av Nja, 2014-03-29 17:04:29
Pilotlönerna står för 5% av SAS kostnader. Ingen pilot på SAS tjänar 100 tkr i månaden. Så var det möjligen under glansdagarna för 20 år sedan, definitivt inte nu.
SAS anställda är skattebetalarna för Er som inte tänker hela vägen.
Vill man istället sponsra flygföretag som konkurrerar genom social dumpning skall man åka med Ryanair och Norwegian.
Anmäl inlägget
Okunskapen och avundsjukan har talat...
Skrivet av Nja, 2014-03-29 17:04:25
Pilotlönerna står för 5% av SAS kostnader. Ingen pilot på SAS tjänar 100 tkr i månaden. Så var det möjligen under glansdagarna för 20 år sedan, definitivt inte nu.
SAS anställda är skattebetalarna för Er som inte tänker hela vägen.
Vill man istället sponsra flygföretag som konkurrerar genom social dumpning skall man åka med Ryanair och Norwegian.
Anmäl inlägget
Lönsamhet hur enkelst som helst
Skrivet av 2000 talet, 2014-03-29 00:30:03
Avskeda alla och återanställ dom med 60% av lönen, som andra bolag bla Austrian gjort, usch så obehagligt, nej vi låter skattebetalarna betala istället! Tillbaka med Champagnen ombord, det tar vi också på skatten!
Anmäl inlägget
Alitalia 2
Skrivet av Skattebetalare, 2014-03-28 22:56:51
Norwegian är ingen konkurrent till SAS dom betalar vi inte på skatten, SAS har inga konkurrenter mer än Alitalia! Eftersom vi betalar skatt till SAS har dom inga andra konkurrenter, vi betalar till "deras" nya flygplan sägs det men det går till pilotlönerna. Så i konkurrens med sjukvård, skola, invandring betalar låginkomsttagare skatt till ett bolag även kallat "konsum" där piloterna har mer än 100000 per mån, det kallas för demokrati!
Anmäl inlägget
Skylla på DY?
Skrivet av Frippe, 2014-03-28 09:13:39
Bulten i bo pratar om att skylla ifrån sig vad det gäller att "försämra" servicen. Vad menar han då? Är det en försämring att ta betalt för tjänster/varor?
Då är ju DY absolut det sämsta då man måste betala för allt där!
Anmäl inlägget
Ägare
Skrivet av Jan C, 2014-03-28 08:58:38
Självklart tycker Rikard att ha 3 stater som ägare inte är något problem. Det är bara att mjölka skattepengar för nyemissioner eller att vara garant för nya lånelöften. Skulle dessa 3 länder tveka att sätta in mer pengar så får man hota om nedläggning och arbetslöshet mm
Anmäl inlägget
Skyll inte på Norwegian.
Skrivet av Bulten i Bo, 2014-03-28 08:48:27
Det är klart att man försöker att skylla på Norwegian så att man kan försämra servicen. SAS anser sej tydligen besegrade av Lufthansa och KLM. Man blir inte långlivade om man ska leka i samma division som Norwegian och Ryanair.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev