Det finns 6 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Medborgarskap
Skrivet av L, 2014-04-01 20:41:40
Såvitt jag vet måste man vara svensk medborgare för att arberta som FL i Sverige, åtminstone var det så på min tid.
Det kanske även fungerar bra med FL som är medborgare i annat land men kanske kan det bli litet komplicerat med en FL som arbetar med svensk militär trafik och som själv kommer från det landet som vi ligger i konflikt med.
Att ha ett utländskt företag som leder svensk militär trafik är kanske av samma skäl inte heller helt okomplicerat.
|
|
Re: Berit
Skrivet av Kjell, 2014-04-01 18:15:50
Du ser inte en skillnad i att ha individer som är utländska och företag med, inte helt otänkbart, oklara ägareförhållanden?!
|
|
SD politik
Skrivet av Berit, 2014-04-01 14:08:25
Hur många utländska flygledare arbetar i LFV idag och har de fått militär utbildning? Försvarsmakten med hjälp av S, SD, MP och V vill inte har några utländska flygledare i Sverige. Hur går det ihop med LFV idag och den integrerade flygtrafiktjänsten? Seriöst!
|
|
Tänk till lite!
Skrivet av Sam, 2014-04-01 11:38:42
Vem äger ACR idag... Vem äger ACR imorgon...? Det duger inte att vara beroende av utländskt riskkapital med oöverskådlig ägarstruktur! Glädjande är att det finns färre och färre naiva nyliberaler!
|
|
Trafikutskottet är påverkat av lobbykrafter
Skrivet av Bertil, 2014-04-01 11:13:08
Varför kan inte ACR skulle kunna bedriva flygledning på en statlig eller militär flygplats? Att säkerheten förbättras om LFV bedriver verksamheten är ett befängt uttalande. Det finns ingen anledning att ge LFV monopol på militära flygplatser. Det är inte den som bedriver flygledning i militära torn som anskaffar flygledningssystemet. Denna utrustning anskaffar ägaren av flygplatsen, i detta fall Försvarsmakten.
|
|
Fördel för de som nu har valt ACR
Skrivet av Stor FL, 2014-04-01 10:16:19
Detta förslag, om det tas, kommer innebära en fördel för de flygplatser som nu har valt ACR. Vid nästa upphandling kan de få möjlighet att välja det nya flygledningssystem som LFV erbjuder. ACR, som inte lägger en spänn på att utveckla sin produkt , kommer då vara ifrånsprunget med råge.
|
|