Skriv ut  

Statliga och militära flygplatser ska ledas av LFV

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 31 mars 2014
De statliga flygplatserna och de flygplatser där flygvapnet verkar, de ska i fortsättningen vara förbehållna statlig flygledning.
Det är innehållet i det lagförslag som oppositionen just nu arbetar fram.
- Jag räknar med grönt ljus för förslaget innan sommaren, säger initiativtagaren Anders Ygeman.

Avregleringen förutsåg inte behovet av integration mellan den civila och militära flygtrafiken. Därför måste avregleringen av marknaden för flygledning i Sverige förändras.
           
Det menar Trafikutskottet i riksdagen som just nu håller på att ta fram ett eget lagförslag där de tio statliga flygplatserna inom Swedavia, och flygvapnets flottiljer ska undantas från konkurrensutsättningen av flygledning som infördes 2010. De öppnade för andra än LFV att sköta flygledningen i Sverige och hittills har tio flygplatser i landet valt en annan leverantör än LFV. Nio flygplatser sköts av svenska ACR: Kalmar, Jönköping, Norrköping, Karlstad, Skellefteå, Västerås, Växjö, Örebro och Trollhättan-Vänersborg medan Arvidsjaur har helt egen flygledning.
           
Men det är en marknad som varit på väg att växa ytterligare när de kontrakt som Swedavia har med LFV går ut och nya upphandlingar ska genomföras. Det hade av allt att döma lockat också utländska företag att konkurrera om de stora volymerna på de största flygplatserna i landet.
           
Men det är en utveckling som trafikutskottet nu vill stoppa.

- När avregleringen genomfördes uppstod farhågor kring bland annat säkerheten och miljöfrågorna, alla partierna såg det men regeringen valde att inte agera. Därför utarbetar vi nu ett förslag som ökar säkerheten och tar till vara försvarets intressen, säger Anders Ygeman, ordförande i riksdagens Trafikutskott till Flygtorget. Han pekar på att framför allt försvarsmakten har invändningar mot att utländska företag arbetar med den militära flygtrafiken.
           
Det resonemanget har anammats av de övriga oppositionspartierna, Miljöpartiet, Vänstern och Sverigedemokraterna som tillsammans har majoritet i utskottet och därför kan driva frågan. I det nya förslaget finns en liten förändring: Tidigare skulle återregleringen också gällt samfällda terminalområden men det är nu borta. Det hade annars inneburit att bland andra flygplatserna i Norrköping och Västerås skulle blivit tvungna att säga upp avtalen med ACR i förtid.
           
Anders Ygeman räknar med att det nya förslaget, som redan den 10 april ska finnas som en lagrådsremiss, ”får grönt ljus innan sommaren”. Peter Larsson, vd för Sveriges Regionala flygplatser är oroad över konsekvenserna av det nya lagförslaget.

- Jag har inte läst det och kan inte kommentera detaljer. Men det skulle alltså innebära att den svenska marknaden för konkurrensutsatt flygledning stannar på cirka 30 flygplatser och i princip att de tio största inte längre går att lägga anbud på. Det kommer i sig att effektivt stoppa utländska aktörer från att närma sig Sverige. Nu kan man hävda att konkurrensutsättningen finns kvar samtidigt som den inte fungerar fullt ut.
           
Anders Ygeman ser inte det som något större problem.
- Det innebär att den svenska marknaden består av 30 flygplatser och så ser den ut.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Medborgarskap
Skrivet av L, 2014-04-01 20:41:40
Såvitt jag vet måste man vara svensk medborgare för att arberta som FL i Sverige, åtminstone var det så på min tid.

Det kanske även fungerar bra med FL som är medborgare i annat land men kanske kan det bli litet komplicerat med en FL som arbetar med svensk militär trafik och som själv kommer från det landet som vi ligger i konflikt med.

Att ha ett utländskt företag som leder svensk militär trafik är kanske av samma skäl inte heller helt okomplicerat.
Anmäl inlägget
Re: Berit
Skrivet av Kjell, 2014-04-01 18:15:50
Du ser inte en skillnad i att ha individer som är utländska och företag med, inte helt otänkbart, oklara ägareförhållanden?!
Anmäl inlägget
SD politik
Skrivet av Berit, 2014-04-01 14:08:25
Hur många utländska flygledare arbetar i LFV idag och har de fått militär utbildning? Försvarsmakten med hjälp av S, SD, MP och V vill inte har några utländska flygledare i Sverige. Hur går det ihop med LFV idag och den integrerade flygtrafiktjänsten? Seriöst!
Anmäl inlägget
Tänk till lite!
Skrivet av Sam, 2014-04-01 11:38:42
Vem äger ACR idag... Vem äger ACR imorgon...? Det duger inte att vara beroende av utländskt riskkapital med oöverskådlig ägarstruktur! Glädjande är att det finns färre och färre naiva nyliberaler!
Anmäl inlägget
Trafikutskottet är påverkat av lobbykrafter
Skrivet av Bertil, 2014-04-01 11:13:08
Varför kan inte ACR skulle kunna bedriva flygledning på en statlig eller militär flygplats? Att säkerheten förbättras om LFV bedriver verksamheten är ett befängt uttalande. Det finns ingen anledning att ge LFV monopol på militära flygplatser. Det är inte den som bedriver flygledning i militära torn som anskaffar flygledningssystemet. Denna utrustning anskaffar ägaren av flygplatsen, i detta fall Försvarsmakten.
Anmäl inlägget
Fördel för de som nu har valt ACR
Skrivet av Stor FL, 2014-04-01 10:16:19
Detta förslag, om det tas, kommer innebära en fördel för de flygplatser som nu har valt ACR. Vid nästa upphandling kan de få möjlighet att välja det nya flygledningssystem som LFV erbjuder. ACR, som inte lägger en spänn på att utveckla sin produkt , kommer då vara ifrånsprunget med råge.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev