Skriv ut  

Norwegian flyttar hem långlinjerna

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 30 april 2014
Norwegian flyttar hela långlinjeverksamheten från Irland till Norge. Det kan bli verklighet om problemen med att få tillstånd att opererar från Irland till USA försenas ytterligare. Det menar Björn Kjos i ett brev till irländska myndigheter.

Norwegian Air International Ltd är Norwegians irländska bas för långlinjeverksamheten, men är en verksamhet som fortfarande flyger på dispens. Tillståndet att flyga mer och utökad trafik till USA, bland annat från Gatwick, har låtits vänta på sig i flera månader. Senast för en vecka sedan stötte de irländska myndigheterna på kollegorna i Department of Transportation i USA, men utan att få något svar.

Samtidigt håller tålamodet hos Norwegian på att ta slut och ett av de alternativ som diskuteras är att helt enkelt flytta tillbaka långlinjeverksamheten till Norge. Det menar i alla fall vd Björn Kjos som i ett brev till den Irländske transportministern varnade för att det kan komma att ske. Det var troligtvis inte meningen att brevet skulle offentliggöras men eftersom de irländska myndigheterna skickade det vidare till USA, har det blivit offentligt, rapporterar irländska medier.

Att flytta tillbaka långlinjeverksamheten till Norge, som står utanför EU, skulle i så fall vara ett bakslag för Norwegians hela satsning på interconttrafik. Inte sagt att den läggs på is men att den utförs på bolagets norska AOC och de problem som det medför att stå utanför avtalet om Open Skies mellan EU och USA. Men skulle det gå så långt som att Department of Tranpsortation avslår Norwegians ansökan om trafik med Irland som bas, finns knappast någon anledning att över huvud taget ha kvar någon verksamhet där, trots de stora investeringar som gjorts för att bygga upp en bas för långlinjerna.

– Jag kan egentligen inte kommentera saken och det finns inga detaljer att redovisa. Vi räknar naturligtvis med att de nödvändiga tillstånden ska komma men ingenting är uteslutet och vi måste söka alternativ när vi stöter på motstånd efter motstånd, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson på Norwegian till Flygtorget.

I brevet avslutar Björn Kjos med en vädjan om att den irländska regeringen ska hjälpa till med att lotsa trafiktillståndet genom de amerikanska myndigheterna.



Kommentera artikeln
Det finns 20 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Fel hänvisning
Skrivet av @ pf, 2014-05-03 10:29:32
Det är Tokyokonventionen som är den konvention ni letar efter.
Anmäl inlägget
@pf
Skrivet av ABC, 2014-05-03 00:20:29
Vänligen ange lagrum.
Anmäl inlägget
ABC, tror denne dekker;
Skrivet av pf, 2014-05-01 14:11:13
"Generally speeking, on board of an aircraft, the law of the country of registration applies whenever a plane is in flight, even if it is overflying other countries territories. In flight, is to be read as from the moment the doors close for the purpose of departing, till the reopening of the doors at the gate after arrival."
Anmäl inlägget
ABC, både Warszawa-pakten og ikke minst Waraszawa-
Skrivet av pf, 2014-05-01 14:07:28
konvensjonen er oppløst. Den siste gjaldt for regler for transport av passasjerer, og neppe nasjonal jurisdiksjon for hvor luftfartøy er registrert. W-konvensjonen ble forresten erstattet år 1999 i den mer oppdaterte Montreal-konvensjonen.
Anmäl inlägget
??
Skrivet av ??, 2014-05-01 12:16:44
Så iränsk lag gäller inte under taxi? Byter man lagbok i cockpit då eller hur gör man rent praktiskt?
Anmäl inlägget
En liten rättning:
Skrivet av ABC, 2014-04-30 20:44:37
Irsk lag gäller endast från det att piloterna applicerat take off power tills dess att de saktat ned efter landning. Däremellan gäller nationell lag i det traffikerade landet.
Warsawakonventionen.
Anmäl inlägget
Beklager,
Skrivet av pf, 2014-04-30 19:04:11
dette siste er skrevet av pf, IKKE ABC, men var ment som en kommentar til ABC.
Anmäl inlägget
Ryanairs personell er i Irland
Skrivet av ABC,, 2014-04-30 19:03:06
på den måte at irske registrerte luftfartøy er irsk territorium.
Anmäl inlägget
Varför ska de hjälpa till?
Skrivet av ABC, 2014-04-30 18:28:56
Varför i hela världen skulle de vilja hjälpa Norwegian? Det finns ingen anledning alls för irländska myndigheter att hjälpa till då norwegian aldrig kommer att ge några inkomster till Irland på det sätt Ryanair gör vars personal i hela Europa betalar skatt på Irland trots att de kanske aldrig varit där. Jag börjar allvarligt undra om Björn Kjos lever i något slags paralelluniversum till oss andra eller om han bara omger sig med en hög ja-sägare?
Anmäl inlägget
till baka till 2000talet.
Skrivet av Lottis, 2014-04-30 16:56:35
Jag undrar varför så många vill att fyg personal ska till baks till 2000talets villkor. Och hur kan man klanka på de bolag som betalar en lön som det går att leva på.
Anmäl inlägget
till baka till 2000talet.
Skrivet av Lottis, 2014-04-30 16:56:27
Jag undrar varför så många vill att fyg personal ska till baks till 2000talets villkor. Och hur kan man klanka på de bolag som betalar en lön som det går att leva på.
Anmäl inlägget
Den som tycker att andra skall bytas ut......
Skrivet av Peter, 2014-04-30 16:36:15
mot thailändsk "billigpersonal" för 3000kr i månaden, kan byta ut sig själv först.

Nej det är skillnad det!
Anmäl inlägget
Anpassa till 1850-talet, skattebetalaren?
Skrivet av Kalle, 2014-04-30 16:33:44
Där en girig gammal plantage eller fabriksägare dikterade villkoren som arbetarna fick tacka och ta emot.

Norwegian fick statlig hjälp med bonusförbud och får skattebidrag för sina lärlingar. Det har gjorts nyemission på Norwegian också, där ägarna satsade pengar.

Vilket hot Kjos kommer med, att flytta till Norge! Ja det är ju helt förfärligt, hahaha!
Anmäl inlägget
Utflaggning
Skrivet av Bengt, 2014-04-30 14:54:41
@Ior
"Normal lön/villkor" är enligt din mening alltså asiatiska?
Svenskar som jobbar inom flyget skall inte ha samma rättigheter som alla andra svenskar anser som självklara?
Anmäl inlägget
Konkurrens
Skrivet av skattebetalare, 2014-04-30 12:14:11
Norwegian är ett bolag som de flesta andra som är utsatta för konkurrens och anpassar sina löner till 2000 talet, till skillnad från SAS som överlever enbart på skattepengar.
Anmäl inlägget
Golfbollen, representanter for
Skrivet av pf, 2014-04-30 11:16:45
partiene i den nye norske regjering, sa i valgkampen at de ville godkjenne Norwegians Thai og USA-crew.

Det kan være at Kjos nå har fått politisk løfte dersom han flytter NAI "hjem".
Anmäl inlägget
Det går nog bra från Norge också.
Skrivet av Ior, 2014-04-30 11:14:05
SAS, Lufthansa mfl bolag gör största delen av sin vinst från långlinjerna. Konkursens är aldrig fel och ekonomiskt utrymme med besättningar med normal län/villkor bör kunna gå bra.
Anmäl inlägget
Ekonomiskt utrymme?
Skrivet av Golfbollen, 2014-04-30 10:25:24
Är det här början på slutet för Norwegians långlinjesatsning eller finns det ekonomiskt utrymme att bedriva den verksamheten från Norge med allt vad det innebär?

Anmäl inlägget
Att skaffa en konkurrensfördel över andra bolag.
Skrivet av Harry, 2014-04-30 09:35:59
Ett bolag i Norge kan flyga till precis samma destinationer som ett bolag på Irland. Kjos problem är bara att thailändsk "billigcrew" inte är tillåtet i Norge. Helt vansinnigt att EU tillåter Irland ha dessa regler och samtidigt betalar stöd till Irland.

Kjos säger helt öppet att shippingmodellen skall till flygbranschen. Det innebär att nästan varenda europe och amerikan skall bytas ut mot "billigcrew".
Anmäl inlägget
Bra där USA!
Skrivet av Ior, 2014-04-30 07:35:51
Säg nej till den dumping som Herr Kjols vill börja med.
Även om deras besättning (kabin) tjänar mer än i sina respektive hemland är det fortfarande med skandinaviska samt EU mått en låg lön. Vad hindrar våra andra bolag att följa i Norwegians fotsteg om det går igenom? Ska alla EU personal komma från låglöneländer år 2020?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev