Skriv ut  

Vem försvarar svensk flygindustri?

Flygnyheter, Krönika: Lars Brynielsson, den 15 maj 2014
Om vi ska bevara den svenska flygindustrin bör intressenterna myndigheter, facken och ägarna samarbeta. Och varför inte börja med den upphandlade trafiken, där går det att ställa krav på kvalitet och säkerhet, menar Lars Brynielsson i en krönika.

Priset för Sverige att vara med i EU är att anpassa sig till den fria rörligheten för varor, tjänster, personer och kapital. Inhemska yrkesgrupper och företag tvingas konkurrera med motsvarande från andra EU länder. Den fria rörligheten är en av EUs grundbultar för att skapa en inre marknad och ett jämnare Europa. Den snabba expansionen i Östeuropa och olika länders ekonomiska problem har medfört flera övergångsbestämmelser och begränsningar.

Företagens affärsmodeller syftar till att maximera lönsamheten för ägarna. Lagar och regler ska naturligtvis följas. Utländska flygbolag, som estländska Avies AS, är som produktionsapparat kostnadseffektivare än svenska Direktflyg och ger högre lönsamhet till ägaren svenska staten. SPF pekar på att de som vill fortsätta arbeta på berörda linjer tvingas anpassa sig till Avies’ sämre anställningsvillkor för samma jobb som tidigare utfördes i Direktflyg. En hårdhänt försämring av arbetsvillkor och löner skedde i SAS under november 2012, då drivet av lånegivarna som hotade med konkurs om inte kostnadsnivåerna sänktes, allt under de tre staternas passiva stöd. Andra impopulära metoder att sänka kostnaderna är ”kreativa” finansieringslösningar med bolag i lågskatteländer för att undvika skatt och deltidspersonal från uthyrningsfirmor för att slippa egna heltidsanställda.

Den fria marknaden är god i den bemärkelsen att den driver utveckling och skapar handel över gränserna. Den är ond i den bemärkelsen att ägarna/kapitalet/vinstintresset agerar utan hänsyn till kultur och traditioner. Den svenska sammarbetskulturen, som bl a bygger på Saltsjöbadsavtalet från 1938 och lagen om medbestämmande MBL från 1976, verkar mer som en nackdel än som en fördel när vi möter internationell konkurrens. Volkswagens pågående övertagande av Scania föregicks av de la ner valberedningen, som visserligen inte är tvingande enligt ABL, men väl inarbetad i den svenska kulturen genom Svensk kod för bolagsstyrning.

Det finns åtminstone tre intressentgrupper som måste samverka om vi ska bevara svensk flygindustri: myndigheter, facken och ägarna.

Svenska myndigheter följer lydigt EUs och de internationella regelverken vilket är ett måste då exporten av varor och tjänster motsvarar nästan halva BNP. Den andra sidan av myntet blir att inhemsk industri utsätts för internationell konkurrens. Tidigare har hela näringsgrenar inom den tillverkande industrin försvunnit till andra länder. Idag aktualiseras utflaggningen för transportnäringen som bl a drabbar sjöfarten, marktransporter och flyget.

För några år sedan debatterades facken som krisbransch i sig då man försvarade arbetsvillkoren för nuvarande medlemmar med begränsad hänsyn till företagens konkurrensförmåga och utveckling av verksamheten för att skapa arbetstillfällen för kommande generationer. På konferensen om flyg, konkurrenskraft och tillgänglighet den 5 februari sa LO:s ordförande Karl Petter Thorvaldsson att LO är varma frihandelsvänner och bejakar den fria rörligheten. Restriktioner för att skydda inhemsk industri kommer att slå tillbaka på vår export.

Svenskt flyg blir alltmer norskt. Transportstyrelsen har licensierat 11 svenska flygbolag för reguljär trafik med flygplan över 20 säten eller 10 ton, kategori A. Halvstatliga SAS är störst följt av Malmö Aviation med dotterbolaget Braathens Regional som har norska ägare. De dominerar på Bromma och flyger åt Sverigeflyg. Norwegian som är näst störst på Arlanda har norsk licens och är inte med på listan. De största ”svenskägda” flygbolagen tycks vara Nextjet för passagerare samt Amapola och West Air Sweden för frakt.

Vem ska försvara den svenska flygindustrin om inte myndigheterna, facken och ägarna tillsammans lyckas med det?

Flygindustrin har standardiserats och det som levereras från olika flygbolag blir alltmer likt. Flygbolagen utvecklas mot en internationell komponentindustri där delarna, såsom biljettförsäljning, leasing av flygplan, inhyrning av flygande personal, avtal om stationshantering och avtal för flygplanunderhåll sätts ihop anpassat till den aktuella affärssituationen. Varje del blir ständigt konkurrensutsatt. Tittar man på vad som levereras kommer lägst kostnad i fokus. Tittar man i stället på hur det levereras hamnar fokus på personalens arbetsvillkor, flygsäkerhet och kvalitet.

Om vi måste acceptera de ekonomiska villkoren i den internationella flygindustrin behöver vi inte acceptera sämre kvalitet. SPF lyfter fram flygsäkerheten som en aspekt. En god säkerhetsnivå bygger bl a på en seriös företagskultur och välskötta rapporteringssystem som används för att analysera och förbättra verksamheten. Det tar lång tid att utveckla ett lands och en organisations kultur och system och det krävs regelbundna oberoende revisioner för att säkra att de är effektiva. Om man bygger upp ett flygbolag med komponenter från olika företag behövs en övergripande kvalitetssäkring så att helheten fungerar.

Europeiska byrån för luftfartssäkerhet, EASA, är grundbulten i EU för luftfartssäkerhet. Byrån utformar gemensamma europeiska säkerhetsföreskrifter och kontrollerar att medlemsstaterna följer direktiven. Medlemsstaterna utfärdar drifttillstånd och licenser för de lokala bolagen och kontrollerar att verksamheten utförs enligt regelverken. Bolag, flygplan och personal godkända i en medlemsstat kan utnyttja den fria rörligheten inom EU.

Om vi ska bevara den svenska flygindustrin bör intressenterna myndigheter, facken och ägarna samarbeta. Vi kan starta med glesbygdsflyget som vart tredje år upphandlas av Trafikverket till ministandard efter lägsta kostnad. Detta leder inte till långsiktig stabila flygbolag och flyglinjer som är en förutsättning för att kunna bo och verka regionalt. Ett minikrav är att flygbolaget ska kunna redovisa hur man upprätthåller god säkerhet och regularitet även under vintern. Då duger inte oerfaren personal från andra länder som halkar av banan även om de uppfyller EUs minikrav. Vad är det för fel att försöka skapa ett svenskt regionalt kvalitetsbolag typ Widerø?

SAS vinstvarnar och Norwegian rapporterar sin största kvartalsförlust någonsin. Facken prioriterar rättvisa löner enligt det nuvarande regelverket och samarbetar tom med de amerikanska facken för att stoppa Norwegians planer på att bilda ett europeiskt lågkostnadsbolag med interkontinentala linjer. SAS skyller på överkapacitet och lägre intäkter, vilket ju är hela iden bakom fri konkurrens, och kungör nya sparåtgärder. Finnair har problem med lönsamheten.

Om inte de tre intressenterna myndigheter, ägare och facken samarbetar med målet att stödja den inhemska flygindustrin finns risken att flygbolagen förtvinar eller får huvudägare av något utrikes bolag såsom de finansiellt starka Emirates, Etihad eller Qatar. Då blir det helt andra villkor för de som arbetar inom flyget om de överhuvudtaget får något jobb. Varför tycker facken att det är fel med Norwegians affärside om ett europeiskt lågkostnadsbolag baserat i Norge? Varför fortsätter inte ägarna att driva på kostnadsrationaliseringen i SAS för att behålla och vidarutveckla ett skandinaviskt baserat nätverksbolag? Varför negligeras affären = lönsamheten som är grunden för att utvecklas i förhandlingarna?

Det kanske är bättre att den svenska flygindustrin drivs av utländska bolag. Och då räknar jag ej med Norge som jag tycker uppträder ganska svenskt. Stockholms Tunnelbana drivs ju av det Hongkong baserade företaget MTR. Men det känns som att ge upp!

Lars Brynielsson
Aviation Management



Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

TS snart arbetslösa...
Skrivet av Anders, 2014-05-17 10:41:26
TS gör sig själva arbetslösa eftersom de vill straffa bort alla svenska bolag med höjda avgifter.

Det jag undrar över är om de är själva medvetna över vad de gör…

Titta på danskarna, de vill främja den egna industrin, flyg eller grisuppfödning spelar ingen roll, de ser till att ha de lägsta avgifterna och de lättaste kraven så det blir billigare att producera.
Anmäl inlägget
TS och näringsdepartementet/regeringen
Skrivet av Alias, 2014-05-17 01:27:05
De jobbar mot Svenskt flygindustri.
Passageraravgiften på 9kr/pax har sänkts (målet är att ta bort den helt) och istället har man höjt avgifter för tillståndshavare i Sverige. Generaldirektören på TS har varit drivande ivrigt påhejad av alliansregeringen.
Anmäl inlägget
Astra Zeneca
Skrivet av Dr.Watson, 2014-05-16 11:30:26
Skulle vara fantastiskt om Svenska regeringen kunde stötta svensk flygindustri precis som man gör med läkemedelsindustrin, men av det ser vi intet!
Anmäl inlägget
Muppar/TS
Skrivet av SAFA, 2014-05-16 09:27:00
Nej. Man koncentrerar sig på att kontrollera de Svenska bolagen i detalj. I sak är det bra men där finns mer att hitta hos en del av de gästande bolagen.
Anmäl inlägget
SAFA
Skrivet av Anders, 2014-05-16 08:34:27
En av uppgifterna TS har är att göra SAFA inspektioner av utländska flygplan i Sverige.
Jag är tekniker och jobbar med ej svensk reggade kärror i Sverige, har aldrig sett eller hört talas om någon som har varit med när TS har gjort en SAFA.

Skulle TS göra en SAFA inspektion varje dag på Avies och tvinga dem till förbättringar så skulle snart Svenska flygbolag kunna konkurrera med dem!
Anmäl inlägget
Leva i Europa
Skrivet av Naboo, 2014-05-15 22:38:50
I motsats till folktron i Sverige så har Transportstyrelsen inget ansvar för de utländska AOC:er som opererar Sverige typ Ryan Norwegian etc. Missköter sig utländska AOC:er får man kontakta respektive lands myndighet.
Anmäl inlägget
TS tandlöst
Skrivet av Kjell, 2014-05-15 20:11:54
Ni som tror att TS klarar av att styra upp hur det ser ut på den svenska flygmarkaden; Tänkt om! Dom har inga möjligheter och är helt tandlösa. Våra myndigheter är inte anpassade för girig råkapitalism där man inte följer regler eller drar sig för att skarva med sanningen.
Anmäl inlägget
Marknaden
Skrivet av Passagerarna, 2014-05-15 19:59:26
Oj vilket SAS färgat inlägg... Tänk lite på marknaden. Så länge svenska intressen styrde gick flyget via CPH. Nu går det nonstop.
Anmäl inlägget
Gammal skåpmat
Skrivet av Avreglerat, 2014-05-15 19:56:40
Inriktningen bör vara vad som är bra för passagerarna och inte vad som är bra för svensk flygindustri. SAS har i alla år misshandlat det svenska flyget genom feed till CPH. Nu har vi mindre svensk än någonsin men mer nonstopflyg än någonsin från Sverige. Slutsatsen är att det inte spelar någon roll om flyget är svenskt så länge det tillgodoser svensk flygmarknad.

Och visst förbjud Avies eftersom de är osäkra. Men det är Transportstyrelsens uppgift,
Anmäl inlägget
Ägaren?
Skrivet av Calle, 2014-05-15 16:39:13
Hur menar du? Ägs Avies av svenska staten???
Anmäl inlägget
Feg moderator eller är det du Lars B?
Skrivet av A321, 2014-05-15 13:07:15
Det är ju förvisso en arbetstagaresajt men är du så feg Lars B att du måste ta bort inlägg när man har en annan åsikt! Patetiskt!
Jag tror säkert att du moderator tror att det är bra att kväsa allt motstånd mot giriga flygbolag men det får motsatt verkan, tro mig!
Lars B är en populistisk nyliberal som har svårt att dölja sitt förakt för arbetstagarna tycker du man ska lyssna till...?! Nej tack!
Anmäl inlägget
Klokt skrivet!
Skrivet av CH, 2014-05-15 12:53:40
Synd bara att Lars utmärkta analys inte når ut till dem som är måltavlan. Försök att få den publicerad i t ex DN som ett debattinlägg.
Anmäl inlägget
Det är dags!
Skrivet av Anders, 2014-05-15 09:33:15
Mycket bra skrivet!!!
Det är dags att alla får upp ögonen för svensk inrikes flyg.
Sänk AOC och Part 145 avgifterna eller varför inte ta bort dem och lägga det på passagerar avgifterna som i Danmark?

Flygbolagen i Danmark är konkurrens kraftiga på grund av detta.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev