Skriv ut  

- SAAB 340 är helt rätt flygplan för oss

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 26 maj 2014
Korta matarlinjer i Skottland eller FN-flygningar till sandiga banor i Afrika. Förutsättningarna för flygproduktionen hos världens SAAB-ägare skiljer sig helt från operatör till operatör.

SAAB 340
SAAB 340

– SAAB 340 är det mest moderna flygplan i kategorin 30 stolar som finns i världen. Det är helt enkelt ett skitbra flygplan.

Det säger Niklas Lund, vd på svenska leasingföretaget Rockton som i nuläget har 36 SAAB-maskiner ute hos olika flygbolag. En flotta som skulle kunna vara betydligt större, om det bara fanns fler flygplan att tillgå.

– Vi har flera kunder som gärna vill ha SAAB 2000 men det finns helt enkelt inga att placera just nu. Alla är upptagna. De få 340 som är tillgängliga är också de på väg att ta slut. Allt beror på att flygbolagen ser fördelarna på turboprop, både vad gäller bränsleekonomi och teknisk livslängd. Värdet på en turboprop sjunker helt enkelt inte.
SAAB 340 cockpit
SAAB 2000 cockpit

Skotska Logan Air är största SAAB-operatören i Europa med 16 SAAB 340 varav två i fraktversion och tre SAAB 2000, som nyligen introducerades i flottan. Flygbolaget flyger regional trafik i Skottland, Irland och i England, bland annat på uppdrag av Flybe. Att gå upp till 2000-modellen innebär en betydande kapacitetsökning på de linjer där den sätts in.

– Vi flyger den mycket i norra Skottland och på Shetlandsöarna där oljeindustrin håller till. Eftersom vi har lång erfarenhet av 340, som är helt rätt flygplan för vår produktion, var det ingen diskussion om att välja 2000 när vi behövde större flygplan. Det enda problemet är att de är så svåra att få tag i. Synd att de inte tillverkas längre.

Air Urga, baserade i Ukraina flyger charter och linjetrafik med ”bekväma svenska SAAB 340” som det står att läsa på bolagets hemsida. Dessutom är bolaget numera certifierat av FN och flyger uppdrag åt organisationen, främst i Afrika. I första hand är det frakt och persontransporter av FN-personal som ska ut till områden där flyg är enda möjligheten att ta sig fram.

– Det innebär mycket grusbanor och primitiva förutsättningar men 340 är så robust att den klarar sånt också. Dessutom gillar FN-folket maskinen, säger Hryhoriy Shcherbayev, vd på Air Urga. I dagsläget är sex av de nio SAAB 340 som ingår i flottan stationerade i Kongo och Mali. 



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

SF340
Skrivet av thomas, 2014-05-30 15:13:42
Flög Crossairs 340 mellan ZRH- BSL för ett antal år sedan, fantastiskt plan att flyga med i alperna, fräscht med blå läderstolar gratis champagne satt i cockpit under landningen storslagen panoramavy över bergsmassiven
Tyst trots turboprop, denna maskin var långt före sin tid, varför inte upgrada och starta om produktionen, som med JAS
Anmäl inlägget
Öppna dörrarna!
Skrivet av Långbänken, 2014-05-29 08:24:12
Öppna dörrarna och ta fram verktygen till 2000 ur bergrummen. Det finns ju helt klart en marknad för detta fantastiska flygplan. Tyst och bekväm för passagerarna - lättarbetad och kul i cockpit. M .62 på FL 310 till en bränslekostnad som är en bråkdel av en jämförbar jet. Sätt igång och bygg igen!
Anmäl inlägget
Fel cockpit
Skrivet av John Joseph, 2014-05-26 12:38:59
Bilden visar en SAAB 2000 cockpit! Skäms redaktörn!!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev