Skriv ut  

Nedläggning av Bromma hotar regionala flygplatser

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 24 juni 2014
Brommas framtid är inte enbart en fråga för Stockholm. Ett stort antal flygplatser runt om i landet drabbas om Bromma läggs ner, det menar både politiker och näringsliv.

Malmö Aviation Bromma
Bromma flygplats

Bromma har gång på gång varit nedläggningshotat och även i årets valrörelse har flygplatsen blivit ett slagträ, trots ett avtal som sägs garantera verksamheten fram till 2038. Just nu är det Miljöpartiet som utlovar en nedläggning inom tre år och 50 000 nya bostäder på flygplatsområdet – om partiet kommer till makten efter valet i höst.
Bromma ankomsthall

– Men Bromma är inte enbart en angelägenhet för Stockholm. En hel rad av de regionala flygplatserna ute i landet drabbas om flygtrafiken, i den mån det över huvud taget är möjligt, flyttas över till Arlanda, säger Peter Larsson, vd för Sveriges Regionala Flygplatser och räknar snabbt upp Ängelholm, Halmstad, Växjö, Kalmar, Trollhättan och Sundsvall som alla har sina primära flyglinjer till Bromma.

– Sedan har du några av de statliga flygplatserna som också, bland andra Östersund, Ronneby, Visby, Landvetter, Malmö och Umeå som också har linjer till Bromma. Sammanlagt skulle jag säga att ett dussin regionala flygplatser drabbas om Bromma läggs ner.

Det är ett faktum som gjort att frågan om flygplatsens framtid snabbt vuxit till att bli en angelägenhet också för andra än stockholmarna. Samtidigt skär frågan igenom partigränserna. I en debattartikel som publicerades i dagarna medverkar såväl allianspartier som (s)-märkta politiker ute i landet som ser både kommunikationer och framtida utvecklingsmöjligheter på hemorten hotade om Miljöpartiet får sin vilja igenom.

– Det blir omvänd regionalpolitik. Om Bromma lades ner skulle nog många företag överväga att flytta till Stockholm istället. Får flygplatsen vara kvar så främjar det också övriga landet. Därför är jag jätteorolig om Bromma skulle läggas ner, säger Lennart Holmlund, kommunalråd (s) i Umeå i en intervju med SVT.

Även de regionala flygplatser som i dagsläget enbart har linjer till Arlanda, bland andra Gällivare, Arvidsjaur, Sveg, Mora och Hagfors ser mer oro på hotet mot Bromma. I kalkylen ingår att all trafik på Bromma ska flyttas till Arlanda, något som Swedavia redan protesterat mot och menar att det inte finns plats, framför allt inte vid högtrafiken på morgnar och kvällar. Bromma är en utpräglad peak-flygplats med resenärer som reser fram och tillbaka över dagen. Att bara flytta över de närmare 2,5 miljoner passagerare och drygt 47 000 starter och landningar som görs varje år är knappast möjligt. Lägg därtill den miljöutredning som pågår och som kan komma att inskränka 25 procent av trafikmöjligheterna, så blir en sammanslagning i princip omöjlig att genomföra.  

– Blir det trångt på Arlanda och kamp om slotarna kommer även det att gå ut över de regionala flygplatserna efter som de mindre flygbolagen inte kan konkurrera med de stora om tildelningen. Det kommer att på sikt att slå ut några av våra mindre flygbolag, så återigen, med en nedläggning av Bromma är vi de stora förlorarna. Vi kan inte nog värdera allvaret i det här, säger Peter Larsson.



Kommentera artikeln
Det finns 33 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Här är svaret på din fråga Flyg
Skrivet av Rurik, 2014-06-28 10:25:50
Jo det är för att det är en massa svenskar som komenterar allt på denna sida herr Flyg, och de är alla experter på allt och är snabba på att tala om alla nackdelar och baksidor med allt! De älskar att vara negativa! Allt är bara skit!!

Mvh Rurik
Anmäl inlägget
Linjeflyg
Skrivet av Bulten i Bo, 2014-06-27 22:54:22
Den bästa inrikestrafik Sverige har haft är när Linjeflyg flyttade från Bromma till Arlanda. Nu håller man på med kannibalism på svenska inrikesflyget. Dom flesta flygplatser som har trafik till BMA har också till ARN. Det är bara Trollhättan som inte har trafik till ARN. Rätta mej om jag har fel.
Anmäl inlägget
Svar till FlygExpert
Skrivet av Niklas, 2014-06-27 13:02:21
Fel man skiter helt i underhållet, man följer inte det vårdprogram som togs fram för det k-märkta byggnaderna 2002
Anmäl inlägget
Driv o utveckla BMA enligt vad avtalet stipulerar
Skrivet av Lae, 2014-06-27 11:25:31
Hade Swedavia brutit mot avtalet av år 2007 som sträcker sig till 2038 hade heller inte detta blivit en valfråga. Om Bromma nu läggs ner beror det snarare på girighet än omtanke om miljön. Driv o utveckla BMA enligt vad avtalet stipulerar - enda chansen
Anmäl inlägget
Svar till Nicklas
Skrivet av FlygExpert, 2014-06-26 17:33:19
Anledningen till att man inte gjort någonting åt dessa byggnader är just att de är K-märkta och inte får röras, det är för faan till och med svårt att få tilstånd att laga vissa saker på BMA.
Anmäl inlägget
PS
Skrivet av 787, 2014-06-26 17:30:53
PS, om BMA läggs ned får hela turist näringen i Stockholm lida av att förlora någon miljon Turister per år
Anmäl inlägget
När de får någonting bra tycker alla det är dåligt
Skrivet av 787, 2014-06-26 17:29:46
Bra sktivet flyg, Det är verkligen synd att när BMA nu fått nya tilstånd och dessutom ska enligt ett kontrakt få finnas kvar åtmindstånde till 2038 att så många personer som utrycker sig för att vara flyg interiserade egntligen inte vill någonting hällre än att BMA ska läggas ned samma dag.
Bra skriver Flyg
Anmäl inlägget
Många går i konkurs?
Skrivet av olle, 2014-06-26 17:27:47
Om bolagen tvingas flytta till ARN så går de i konkurs? Vad tror ni SK.DY.LH. och Finair gör snart? Det skulle däremot göra skillnad!
Anmäl inlägget
jag är med
Skrivet av KA, 2014-06-26 17:23:45
Jag är helt med på din sida Flyg
Anmäl inlägget
Håller med
Skrivet av FlygExpert, 2014-06-26 17:22:20
Du har helt rätt Flyg, Har mång gånger tänkt samma sak.
Anmäl inlägget
Är inte alls ett problem regionalt
Skrivet av olle, 2014-06-26 17:15:49
Nästan alla orter som räknas upp ovan. kan man flyga till utan Bromma. 9 av 12. Sedan vad är det som hindra en flytt till ARN för de 3 som är kvar? Bor själv regionalt långt från Stockholm
Anmäl inlägget
Märkligt
Skrivet av Cpt, 2014-06-26 13:15:31
Varför skulle det inte gå att flytta över Brommas trafik till Arlanda? 2,5 milj fler pax motsvarar ungefär vad Arlanda vuxit med sedan 2011. Mindre ombyggnader i befintliga T2 och T3 så är detta inget problem!
47000 fler rörelser per år sägs inte heller gå...tja då skulle Arlanda komma upp i ca 270 000 rörelser per år, vilket man hade redan 1990 då inrikestrafiken peakade. Och detta utan bana 3. Så det går alldeles utmärkt!

Anmäl inlägget
Miljöpartiet bygger klassamhälle
Skrivet av Niklas, 2014-06-26 09:52:26
David skriver att MP bortser från att vissa byggnader är K-märkta. Vad tror du Swedavia gör, man har inte underhållit dessa byggnader överhuvudtaget i förhoppning att dom tillslut inte ska gå att reparera, så man kan riva dessa för nya terminalbyggnader. Kistamatte skriver att MP och V inte kommer få majoritet, nä det är sant men S behöver deras stöd för att regera och då måste man förhandla
Anmäl inlägget
Inga personer som ser någon framtid med flyget
Skrivet av Flyg, 2014-06-25 22:58:15
Jag fattar inte varför folk egentligen kommenterar dessa nyheters hella tiden eller varför ni egentligen ägnar tid åt att skriva saker eller bry er. I stort sätt alla som skriver kommentarer här på Flygtorget värkar tycka det är bra att t.ex. BMA ska läggas ned eller att SK har problem, alla kommentarer som skrivs är endast negativa, inte en jävel kan skriva någonting posetivt.
Anmäl inlägget
Bravo Miljöpartister!
Skrivet av Birkabo, 2014-06-25 22:02:18
Det är det bästa förslag som Miljöpartiet har tagit ställning till inför valet 2014! Bromma flygpalts BEHÖVS INTE ALLS! Man ska istället satsa på att UTVECKLA Arlanda som har bättre och större föruttsäningar för att öka och ta emot allt Stockholms flygtrafiken. Läggned Broma! Självklart Miljöpartiet får min röst!
Anmäl inlägget
Socialdemokraterna
Skrivet av Svenne, 2014-06-25 20:41:16
S i Stockholm har dessutom klargjort att man vill ha kvar flygplatsen, men motsätter sig den kraftiga expansionen som Swedavia försöker sig på.
Anmäl inlägget
Miljöpartiet bygger klassamhälle
Skrivet av David, 2014-06-25 19:33:14
Vad miljöpartiet bortser ifrån (bland mycket annat) är att många av byggnaderna är k-märkta så bostäderna kommer bara kunna byggas på banområdena.

En annan tanke som åter kommer till mig är hur miljöpartiet skapar klasskillnader. Mindre flygkapacitet till Stockholm driver upp flygpriserna (inte bara på inrikesflyget) och därmed blir flygning något förunnat de rikare. Precis som trängselskatter torde glädja de rikaste som slipper trängas med "pöbeln".
Anmäl inlägget
Miljöpartiet
Skrivet av Kistamatte, 2014-06-25 18:39:23
Nu kan vi nog vara lugna. Miljöpartiet och Vänstern kommer inte att få majoritet.
Socialdemokraterna har visserligen på kommunal nivå glunkat om att de kanske skall stöda förslaget men på riksnivå är det ganska tydligt att Bromma blir kvar.
Anmäl inlägget
VARSÅGOD OCH SLÄNG MILJARDERNA I HAVET!!!!!
Skrivet av Anders, 2014-06-25 08:13:40
Till Spiken - Du skriver om alla kostnader som en ev nedläggning och bostadsbyggande kommer kosta på Bromma. 1. Marken är lågt värderad till 15-20 miljarder kr (intäkt till Stockholm vid försäljning av marken till byggföretag) 2. Dom som flyttar in till området kommer generera skatte intäkter. 3. Sankmark? det är lera som det är i stora delar av västerort, inga värre markförhållanden än någon annanstans, man markförstärker helt enkelt ingen rocket science direkt.
Anmäl inlägget
Swedavia
Skrivet av hasse, 2014-06-25 08:05:52
Ligger det i Swedavias ägar direktiv att ta ställning i en politisk fråga, det är tydligt att Swedavia är en del i den kampanj som Handelskammaren startar nu. Vad händer vid ett regeringsskifte? Kommer den nya regeringen ha förtroende för Swedavias ledning som tagit politisk ställning mot dom innan valet. Swedavia är på mycket hal is nu
Anmäl inlägget
bma
Skrivet av thomas, 2014-06-25 06:30:19
Braathens fam klara sig, de lyckades sälja sitt konkursmässiga bolag till SAS för 500 miljoner
BMA är inte nära stan ur tidsaspekt, hur många ggr har man inte suttit på tranebergsbron åkt i snigelfart,
Från ARN finns snabbtåget rakt in till centralen på 18 min.
Dessutom är Sto i akut behov av bostäder + risken med en olycka, skulle inte förvåna mig om Avies ramlar ner på kungsholmen med många döda på marken
Anmäl inlägget
Bromma till privatflyg och affärsflyg.
Skrivet av Bulten i Bo, 2014-06-24 22:27:54
Behåll gärna Bromma, men endast för allmänflyg och affärsflyg. Flytta allt reguljärflyg till Arlanda. Det skulle dom regionala flygplatser som har trafik till båda flygplatserna tjäna på. Dom skulle få större flygplan och bättre tidtabell. Det finns bara 2 förlorare på en flyttning från Bromma, Swedavia och familjen Braaten.
Anmäl inlägget
Ja...
Skrivet av BA, 2014-06-24 22:07:50
...tänk om folk bara kunde inse att Swedavia är det största hotet mot Bromma Flygplats.

Tyvärr så har vi ett par kubikmeter av "svågerpolitik" inblandat här.

Det är inga miljösossar som stänger flygplatsen. Det är Swedavia.
Anmäl inlägget
VARSÅGOD OCH SLÄNG MILJARDERNA I HAVET!!!!! fort.
Skrivet av Spiken, 2014-06-24 17:57:12
Så med andra ord,
VARSÅGOD OCH SLÄNG MILJARDERNA I HAVET!!!!!
Anmäl inlägget
VARSÅGOD OCH SLÄNG MILJARDERNA I HAVET!!!!! fort.
Skrivet av Spiken, 2014-06-24 17:56:10
Och dessa nedläggnings kostnader gör att priset för att lägga ned flygplatsen blir ännu högre och dessutom kväver man även företag baserade i dessa respektive städerna då man inte längre kan pendla lika lätt till Stockholm längre och i samband med det går passagerarsiffrorna ned från många av småflygplatserna och man förlorar mängder av jobb samt att man får nedläggnings kostnader från alla dessa små flygplatser.
Anmäl inlägget
VARSÅGOD OCH SLÄNG MILJARDERNA I HAVET!!!!! fort.
Skrivet av Spiken, 2014-06-24 17:55:52
Sedan har man detta med att flytta trafik till ARN, varför säger man inte bara till dessa bolag att gå i konkurs? För vad som egentligen håller många av dessa bolag vid liv är att de kan erbjuda närheten till Stockholm C från BMA med konkurrensen från SK och DY på ARN kväver man snabbt dessa bolag som idag trafikerar linjer till RNB, VBY, KLR, AGH, GOT, MMX, UME, OSD och SDL.
Anmäl inlägget
VARSÅGOD OCH SLÄNG MILJARDERNA I HAVET!!!!! fort.
Skrivet av Spiken, 2014-06-24 17:55:33
Plus att bygga ut lokal trafiken kostar ännu mer pengar och vad är det som garanterar att tågen/bussarna sedan går både på sommarn men speciellt på vintern?
Anmäl inlägget
VARSÅGOD OCH SLÄNG MILJARDERNA I HAVET!!!!! fort.
Skrivet av Spiken, 2014-06-24 17:55:14
Men det förstås eftersom att det är miljönissarna som driver det hela så vill de säkert att man ska bygga ut lokal trafiken, men hur ska det egentligen fungera om den lokal trafik Stockholm har i nu lägget inte håller?
Anmäl inlägget
VARSÅGOD OCH SLÄNG MILJARDERNA I HAVET!!!!! fort.
Skrivet av Spiken, 2014-06-24 17:54:52
Och när det gäller att bygga bostäder så kostar detta också pengar och om man bygger 50 000 nya bostäder behövs en mängd andra saker som sjukhus, affärer och kommunikationer, och om man tittar på kommunikations medel som finns där idag kan man lätt klar lägga att det aldrig kommer att fungera för vem vill bo precis bredvid en sex filig motorväg.
Anmäl inlägget
VARSÅGOD OCH SLÄNG MILJARDERNA I HAVET!!!!!
Skrivet av Spiken, 2014-06-24 17:53:15
Det ingen verkar fatta är att det endast kostar pengar att lägga ned Bromma, ARN är redan fullt så att flytta trafiken från BMA till ARN skulle bara betyda att man skulle behöva bygga ut flygplatsen och lägga ned ett antal miljoner på detta, sedan att riva BMA kostar ännu mer pengar och på tal om marken där BMA ligger är hela området inget annat än sankmark, jag har inte de mest uppdaterade siffrorna men för fem år sedan var det TRETTÅN meter asfalt rakt ned i marken på några ställen på banan.
Anmäl inlägget
Konstig logik
Skrivet av MaxPax, 2014-06-24 16:26:10
"Drabbas" egentligen någon annan än Braatens och deras bolag?

Bygg ut T3 på ARN och "problemet" är löst.
Anmäl inlägget
..
Skrivet av Sven, 2014-06-24 16:05:22
Detta är så mycket ljug så man skäms när man läser det.
Anmäl inlägget
Peter Larsson :-(
Skrivet av Conny, 2014-06-24 14:21:25
Peter Larsson borde bannlysas från den svenska flygmarknaden! Har han inte förstört tillräckligt mycket?! Det finns bara en lösning enligt honom, allt ska vara billigare. Billigare än vad? Det finns inget vett i hans resonemang. Sluta nu innan du förstör hela branschen! :-(
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev