Skriv ut  

Kastrup bygger ut långlinjekapaciteten

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 16 juli 2014
En kvarts miljard, det satsar Kastrup för att göra finger C mer anpassat för de allt större flöden som långlinjetrafiken medför. Investeringen är en del i den framtida strategi som siktar på 40 miljoner passagerare.

Kastrup har idag 27 interkontinentala flyglinjer, betydligt fler än bara för ett par år sedan. Samtidigt är det på långlinjesidan som flygplatsledningen ser tillväxt också kommande år. Därför satsas nu 250 miljoner danska kronor på att göra finger C mer passagerarvänligt.

– För passagerarna ska den nya delen av finger C vara en vänlig, ljus och avstressande miljö att uppehålla sig i, medan man väntar på att gå ombord på flyget, säger Christian Poulsen, teknisk direktör på Kastrup.

Satsningen innebär en tillbyggnad på 2 900 kvadratmeter, tre nya passagerarbryggor och parkeringsplatser för flygplan i storleksordningen upp till A380. Den nya fjärilsformade utbyggnaden ska enligt planerna stå klar att tas i bruk i slutet av 2015 och hantera i första hand resenärer på väg till icke-Schengenländer och till Asien och Nordamerika.

Tillbyggnaden av finger C och andra investeringar, bland annat renoveringen av området kring gaterna C34 och C37, görs inom ramen för flygplatsens strategi World Class Hub. Den presenterades i januari i år och siktar på att Kastrup inom 30 år ska ha kapacitet att ta emot 40 miljoner passagerare, nästan en fördubbling mot dagens cirka 24 miljoner.

– Att ha en strategi är en sak, att leva efter den är något helt annat. Utbyggnaden av finger C är ett tydligt exempel på att vi genomför arbetet inom ramen för World Class Hub, säger Thomas Woldbye, vd på Kastrup.

När flygplatsledningen i Köpenhamn räknar långlinjedestinationerna ingår Grönland och Nordafrika. I dagsläget är det 27 intercontdestinationerna:

1. San Francisco

2. Los Angeles

3. Chicago

4. Fort Lauderdale

5. Washington DC

6. Toronto

7. New York, Newark

8. New York, JFK

9. Søndre Strømfjord

10. Narsarsuaq

11. Agadir

12. Marrakech

13. Casablanca

14. Kairo

15. Tel Aviv

16. Beirut

17. Bagdad

18. Erbil

19. Doha

20. Dubai

21. Lahore

22. Phuket

23. Bangkok

24. Singapore

25. Beijing

26. Shanghai

27. Tokyo



Kommentera artikeln
Det finns 16 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

1stor vs fler mindre
Skrivet av Kurt, 2014-07-18 08:56:29
Ganska intressant det där med att sprida ut en stads flygtrafik på fler flygplatser. Jag tror att Cph tjänar på att bara ha en storflygplats. Det blir effektivare lättare att byta flyg och det ger mer transfer pax och i slutändan intressantare för flygbolagen att starta nya linjer. Göteborg har samma problem som Stockholm i detta fallet.
Anmäl inlägget
Miljön
Skrivet av Hepp, 2014-07-17 09:54:48
Enda fördelen är väl att vi slipper buller och utsläpp här uppe om flyget koncentreras till Cph.
Anmäl inlägget
Re: Bulten i Bo
Skrivet av Kolja, 2014-07-17 09:26:33
Rätt ska vara rätt. "Stockholm" gör ingenting åt detta. Västerås och Nyköpings kommuner äger varsin flygplats som konkurrerar med Arlanda. Swedavia konkurrerar med sig själv i och med att de låter Bromma bli ett inrikesnav och konkurrera med Arlanda.
Arlanda kämpar alltså på flera fronter.
Mot de nordiska hubbarna
Mot lokala "Stockholmsflygplatser"
Mot bullermaffian i U Väsby
Anmäl inlägget
Stockholm är hopplöst efter.
Skrivet av Bulten i Bo, 2014-07-17 02:00:31
Precis som Kolja skriver så gör Stockholm allt för att sprida ut trafiken så mycket som möjligt. Sen väl på Arlanda så gör man allt för att sprida ut trafiken på så många terminaler som möjligt som det är ett elände att ta sej i mellan. Heja Stockholm!
Anmäl inlägget
Heja Sverige
Skrivet av Kolja, 2014-07-16 23:28:00
Här i Stockholmsområdet gör vi allt för att sprida ut trafiken på så många flygplatser som möjligt.
Arlanda, Bromma, Västerås och Skavsta. Nu hoppas vi verkligen att Uppsala kommer igång också så att vi kan sprida ut trafiken på en flygplats till. Då kommer alla bolag stå på kö snart nog.
Anmäl inlägget
Aldrig CPH!!
Skrivet av Klas Knas, 2014-07-16 22:38:11
CPH kan bygga ut så mycket de vill. Varför ska jag byta ner mig från AMS? Vore kanske bättre att CPH satsar på få ner antalet strejker istället?
Anmäl inlägget
Och....
Skrivet av B, 2014-07-16 21:34:49
....I Stockholm ska Swedavia attrahera långlinjer igenom att bygga fastigheter och butiker. Det kommer nog gå....sådär.....
Anmäl inlägget
Nordens största flygplats
Skrivet av Mycket långlinjer, 2014-07-16 19:38:56
Klart det ska skrivas om Kastrup alla andra flygplatser i norden är komplexfyllda wannabies!
Anmäl inlägget
Pressrelease
Skrivet av Skriv något eget Anders, 2014-07-16 18:05:46
Är det inte lite töntigt att bara skriva så fort CPH och andra ger pressreleaser. Och förresten varför skriva om Kastrup. Är inte det lite passé?? Gardermoen är det mer drag i. Eller varför inte Sverige?? Anders??
Anmäl inlägget
OK
Skrivet av Saltkammargutten, 2014-07-16 15:23:49
OK Tack för klargörande Kbh. Flög över Grönland för två veckor sedan. Precis halvvägs mellan Los Angeles och London. Och visst gick SAS CPH-LAX maskin ner i Söndre Strömfjord för tekniskt stopp på vägen? martin - vi har ca 22-23 reguljära interkont destinationer till ARN om jag räknar rätt. Fyra av dessa till det som internationellt är Irak.
Anmäl inlägget
Heja Israel!
Skrivet av Läraren, 2014-07-16 12:03:36
Nu såg jag att Tel Aviv var med. Missade det förut...
Anmäl inlägget
Kontinentala vanor
Skrivet av Läraren, 2014-07-16 12:01:47
Grönland är Amerika. Men ej med i EU-därför ej dansk inrikeslinje. Går från utrikes på Kastrup.
Kanarieöarna tillhör Afrika även om de är spanska och ligger längre bort än Agadir etc - ändå ej intercont?
Beirut är intercont men går det ingen linje till Tel Aviv och Cypern? Båda tillhör Asien (oavsett Cyperns EU-medl.skap).
Hur gör man med Istanbul? IST (THY) ligger i Europa (THY) och SAW i Asien (Norwegian).
Anmäl inlägget
Wow!
Skrivet av Veto, 2014-07-16 10:41:17
Coolt! Direkt från CPH till Grönland. Måste testa!
Anmäl inlägget
de övriga
Skrivet av martin, 2014-07-16 10:40:03
Hur många intercont har Arlanda, Oslo, Helsingfors?
Anmäl inlägget
Grønland er interkontinental og ikke international
Skrivet av Kbh, 2014-07-16 10:01:45
Grønland er en del af det danske rige. Men det ændrer jo ikke ved det faktum, at det ligger i Nordamerika, og dermed på et andet kontinent end Københavns lufthavn. Listen viser jo ikke internationale ruter, men interkontinentale ruter.
Anmäl inlägget
Sondre Stromfjord
Skrivet av Saltkammargutten, 2014-07-16 08:52:37
Intekont till Grönland? Är inte det klassat som en inrikes Danmark?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev