Skriv ut   Tipsa en vän  

Ny flyglinje från Göteborg till Bromma

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 18 juli 2014
Sparrow Aviation tar ytterligare ett steg in på den svenska inrikesmarknaden och återuppväcker flygtrafiken mellan Göteborg City Airport och Bromma.

Sträckan mellan Stockholm och Göteborg är en av de tunga inrikeslinjerna i landet. Hittills har det varit Landvetter som varit destination för den trafiken men nu får även Göteborg City Airport en förbindelse till Stockholm och Bromma. Den 18 augusti startar Sparrow Aviation trafik sex dagar i veckan med upp till sex dagliga avgångar och sammanlagt 32 avgångar i veckan.

Bakom namnet Sparrow Aviation döljer sig Flyglinjen.

– Ja, vi re-brandar oss nu till Sparrow eftersom det dels speglar vår nuvarande verksamhet bättre, dels är ett steg vidare från det tidigare namnet och bolaget, säger vd Philip Löfgren till Flygtorget på telefon från England.

Att valet föll på en linje från Göteborg City Airport beror på en stark efterfrågan från näringslivet på Hisingen utanför Göteborg, där flygplatsen ligger.

– Vi har Volvo och en stor mängd underleverantörer och andra företag. De får nu tio minuters resa efter landning, betydligt kortare än att åka från Landvetter norr om Göteborg. Även företagen i Stockholm har varit positiva till våra planer. VI ser också området upp mot Kungälv som en del av vårt upptagningsområde.

Liksom på Sträckan mellan Kristianstad och Stockholm, är det engelska BMI som flyger trafiken och baserar en Embraer 145 med 49 stolar ombord i Göteborg. Sparrow använder svensk kabinbesättning och svenska och engelska piloter.

Den nya linjen blir Sparrows andra linje i Sverige men Philip Löfgren vill inte sia om flygbolaget skall växa ytterligare.

– Det är för tidigt att säga. Vi ser på möjligheterna till ytterligare expansion men flygbranschen kräver stark disciplin och försiktighet.

Malmö Aviation flög för många år sedan och under en kortare period mellan Göteborg City och Bromma men den trafiken lades ner efter en tid.





Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Vågad satsning
Skrivet av Kurt, 2014-07-23 07:57:29
Jaja prova och se om det funkar. Ingen har ju testat.
Anmäl inlägget
Över 30...
Skrivet av BA, 2014-07-21 20:15:47
Över 30 avgångar mellan Stockholm-Göteborg per dag. Inrikesflyget dödar sig självt. Ingen kommer tjäna pengar.
Anmäl inlägget
KID
Skrivet av Nordöstskåning, 2014-07-20 13:28:34
Tyvärr kommer det aldrig fungera för dessa lycksökare som försäker tjäna stålar på små lokala flygplatser med hjälp av kommunala subventioner. Fokus flyttas vidare och KID ligger riktigt risigt till!
Anmäl inlägget
@Svullo
Skrivet av Skatteverket, 2014-07-20 12:26:37
Avdragsgill betyder inte att det är gratis!
Anmäl inlägget
Flygplanstyp inte optimal
Skrivet av Hoppsan, 2014-07-19 09:44:58
Embraer 145 på BMA låter intressant. När bromsverkan kryper neråt i vinter lär det bli problem. Jungeljeten är inte direkt lämpad för kortare banor.
Anmäl inlägget
BMA-GSE
Skrivet av GSEspotter, 2014-07-19 00:03:53
Självklart bra nyheter för GSE som får nytt flygbolag och ny linje, men vet själv inte om detta blir något långvarigt. Återstå att se.
Anmäl inlägget
@Uno
Skrivet av Svullo, 2014-07-18 21:23:10
I England är alla sådana kostnader till 100% avdragsgilla = i princip "NOLL" kostnad för flygbolagen.
Anmäl inlägget
Engelska Piloter?
Skrivet av Uno, 2014-07-18 20:29:35
Kan någon förklara för mig hur det kan vara billigare att ha engelska piloter med traktamente, hotell, taxi och positioneringsresor m,m jämfört med att ha lokala piloter?
Anmäl inlägget
Havossar&Wiklund - Part II
Skrivet av Kent, 2014-07-18 17:18:08
Det som är extra märkligt är att det är Havossar&Wiklund, som borde känna till hur branschen fungerar, som står bakom denna nya galenskap. Flygmaskinen är för törstig, stolarna för få per rotation och sträckan för kort för att fullt ut kunna nyttja farten i jet. Dessutom verkar man inte koppla förhållandet mellan kapacitet och antal rot.

Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Air BP
BAM
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev