Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Premiär för SAS linje till Houston
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 21 augusti 2014
Igår klockan fyra på eftermiddagen gick premiärflygningen på SAS nya långlinje mellan Stavanger och Houston. Den inhyrda Boeing 737-700 har 44 stolar ombord och rutten är i första hand avsedd för oljeindustrin i de två regionerna.
SAS kabin
Det är en av de mer uppseendeväckande nya linjerna i SAS linjenät: Stavanger – Houston är en rutt som kommit till som service i första hand till den norska oljeindustrin och som har enbart businessclass ombord.
– Den nya linjen är en skräddarsydd produkt för en väl definierad marknad med särskilda resebehov, sa SAS sälj- och marknadschef Eivind Roald när det igår var tal, bandklippning och firande på Sola, flygplatsen i Stavanger, när premiärflygningen skedde.
Tidtabellen för den nya linjen SK 951/952, som flygs dagligen utom tisdag, är avgång 16.00 från Stavanger med ankomst 19.40 lokal tid i Houston efter 10 timmar och 40 minuter. Två timmars turnaround och avgång Houston 21.35 med ankomst i Stavanger 14.20 nästa dag, efter nio timmar och 35 minuters flygtid. Det är i princip en halvering av resetiden jämfört med idag och en flygning som kräver minst ett byte på någon större hub i Europa.
Flygningen genomförs med en Boeing 737-700, inhyrd från Private Air i Schweiz som tidigare använt maskinen i ett liknande upplägg för KLM. Då flög den mellan Amsterdam och Houston. Maskinen är målad i SAS färger och businesskabinen är inredd i traditionella SAS-blå färger med 44 stolar i elva rader. Flightdeck och kabinpersonal, fyra personer som alltså har 11 resenärer var att ta hand om, kommer från Private Air men SAS meddelar att det alltid ska finnas minst en skandinavisktalande person ombord.
På premiärflygningen var 34 av de 44 stolarna bokade.
Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Avgick på tid!
Skrivet av Fredde, 2014-08-21 21:08:50
HB-JJA kom iväg precis på utsatt tid! Bild på kärran i sin SAS-kostym (klipp ut och klistra in): http://bonusfeber.no/wp-content/uploads/2014/08/SAS-HB-JJA-IMG_0080-768x399.jpg
ny kassako
Skrivet av Jer vej int, 2014-08-21 18:33:53
Denna linje kommer att bli SAS mest lönsamma på hela linjenätet,. Ja, förutom sträckan OSL-KKN som är en enastående kassako..
Kaxigt
Skrivet av Saltkammargutten, 2014-08-21 15:01:09
Coolt!
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Redovisningsekonom Jetpak
Jetpak
Senior HR Manager & Executive Assistant
DynamicSource AB
Plåtslagare till underhållsverksamhet / modifieringsverksamhet
Saab
Nordic MRO/Hovby Aero söker certifierade part 66 tekniker
Hovby Aero AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Norse Atlantic startar trafik till Kapstaden
Piloter på BRA tar strid
Nu ska vi flyga på mänskligt avföring
Fler artiklar
Nyheter från andra media
09:20 Man stoppades på Arlanda med stor mängd kontanter i väskan - SVT Nyheter
05:06 Flygen går igen vid Teherans flygplats – flygbolag ställer in flyg till Iran | Svenska Yle
12:02 Försvarsmakten övar på Norrköping Airport
08:48 Easyjet spår minskad förlust under H1, sommarbokningar fortsätter utvecklas väl
03:38 Skyhöga priser på flygbiljetter till Skellefteå – flygbolag ratar staden - SVT Nyheter
03:34 Handelskammaren försöker locka nya flygbolag till Skellefteå: ”Beroende av flyget”
Fler artiklar
Flygforum
Stockholmare:
SV: Regeringen rör ej flygskatten
Generation X:
SV: JAS-funktioner, omoderna?
Fakta:
Sluta gnäll Skellefteå!
Bantat BRA:
SV: Slutet för BRA?
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap