Skriv ut  

Uppåt för fraktflyget

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 21 augusti 2014
Det går bättre för fraktflyget. Det visar siffror från IATA som jämfört första halvåret i år med förra året: upp 4,1 procent, en ökning som märks också på den svenska flygfraktsmarknaden.

DHL
DHL Boeing 757

Flygfrakten brukar ses som en värdemätare på tillståndet i världsekonomin och därmed också flygbranschen. I så fall är det en något ljusnande framtid som skymtar och det är i första hand flygbolagen i Mellanöstern och Asien som ser en allt större efterfrågan på flygfrakt medan Europa fortfarande är i vad IATA kallar en återhämtningsfas. I stort är det dock positiva siffror när den internationella flygorganisationen jämför siffrorna under första halvåret i år med samma period 2013.

- Efterfrågan på flygfrakt har stigit ordentligt, med 4,1 procent, sedan 2013, men det finns fortfarande gott om utmaningar för bolagen, säger Tony Tyler på vd på IATA i en kommentar.

Det är den ekonomiska återhämtningen och ökad världshandel som driver på de ökade fraktvolymerna. Men samtidigt varnar alltså IATA för att det är en återhämtning som lätt kan brytas. Det är en bild som bekräftas av två av de fraktflygbolag som är verksamma i Sverige.

- Ja, trycket på marknaden ökar, vi har haft en bra volymökning, drygt 2,5 procent under första halvåret i år så att det växer, det ser vi. Samtidigt är det mycket upp och ner även om trendkurvan är positiv, säger Ann-Kristine Johansson på DHL Express till Flygtorget.

Det är en trend som gjort att DHL uppgraderat kapaciteten på de tre linjer som bolaget flyger på i Sverige. Från de stora hubbarna i Bryssel och Leipzig går en daglig Boeing 757 till Örebro, en Airbus A300 till Landvetter och två Boeing 757 till Arlanda.

Även hos West Atlantic ser vd Gustaf Thureborn ökad efterfrågan och större volymer.

- Vi är visserligen en liten del i kedjan och flyger på tidtabell dedikerat åt våra kunder och inte så mycket general cargo. Samtidigt märker vi en hårdare konkurrens från de reguljära flygbolagen som tar allt mer frakt på de ordinarie passagerarrutterna. Prispressen på marknaden är stenhård, säger han.

Finnair är ett av de bolag som räknar med högre fraktintäkter när de nya Airbus A350XWB tas i trafik nästa år. Danska Jet Time å sin sida har utökat sin flygfraktskapacitet med ytterligare en Boeing 737-400 och har nu fyra renodlade fraktmaskiner i flottan. En av dem kommer från just West Atlantic som hyr ut den på långtidsbasis till det danska flygbolaget.         

- Att det går upp i branschen är naturligtvis glädjande. Vi kommer ju också att ta emot våra två Boeing 767 under året och det blir ett spännande steg vidare, säger Gustaf Thureborn.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Ironi
Skrivet av Ha ha ha, 2014-08-24 15:40:15
"Ere sant" Är du inte intresserad kan du ju titta bort istället för att ironisera. Du tillför ingenting mer än sprider otrevlig stämning.
Anmäl inlägget
Ere sant?
Skrivet av fre, 2014-08-24 09:41:49
Skandal! Bara en 757!? Inte bara lurat sig själv utan ljugit för alla också!! Tur att det finns flygnördar med koll
Anmäl inlägget
Två 757 till Arlanda??
Skrivet av Näru, 2014-08-22 13:30:01
Inte sjutton går det två DHL 757F till Arlanda. Nu är du lurad igen som vanligt. Det går bara en. Tidigare gick det två.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev