Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Malmö Aviation ökar på norrlandslinjerna
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 22 augusti 2014
I höst skruvar Malmö Aviation upp frekvenserna på linjerna till Östersund och Umeå. På Östersund är det i första hand en SAAB 2000 som flyger trafiken men den kan kompletteras med bolagets större Avro-maskiner vid behov.
Bromma fortsätter att vara ett viktigt nav i den svenska inrikestrafiken. Den 8 september lägger Malmö Aviation till ytterligare en rotation på sträckan Stockholm – Umeå. Tre dagar i veckan blir det en helt ny, tidig morgonavgång från Bromma 07.00 med retur från Umeå 08.30 som då fyller ett glapp som funnits i frekvenserna.
Den andra september är det ett år sedan Malmö Aviation tog upp konkurrensen med SAS på trafiken till Östersund och de cirka 380 000 passagerarna som marknaden består av. Där var SAS ensamma sedan både Östersundsflyg och Nextjet försökt men gett upp.
– Det fanns ett uppdämt behov av mer flygtrafik från Östersund, både vad gäller antalet avgångar och en annan destination än Arlanda. Vi har blivit väl mottagna för vår produkt i första hand och inte använt oss prisdumpning som strategi, säger Susanne Dahlberg, kommersiell chef hos Malmö Aviation till Flygtorget.
Den försiktiga strategin med fyra dubbelturer och 400 stolar per dag i den SAAB 2000 som normalt flyger sträckan, har uppenbarligen varit rätt väg att gå. Efterfrågan ökar nu så pass mycket att Malmö Aviation från den 8 oktober i princip dubblerar trafiken: De fyra dagliga turerna blir då sju.
– Det är alltid svårt att etablera en ny linje på en ny marknad. Östersund var den första nya linjen vi öppnade på elva år och nu ser vi att gensvaret kommit.De nya avgångarna blir på morgnarna och eftermiddagarna.
I första hand är det alltså SAAB 200 som används i den utökade trafiken, men det finns beredskap att sätta in en av Malmö Aviations ordinarie Avro RJ100. SAS å sin sida flyger en varierad flotta mellan Arlanda och Östersund: Egna Boeing 737-600 och -800, Boeing 717 från Blue1 och ATR 72 i samarbete med Jet Time.
Malmö Aviation flyger också en kortare serie från Östersund till Berlin. Det är samma upplägg som tidigare funnits från Umeå med flygningar till Prag och Berlin. Från Östersund blir det två avgångar i veckan till Tegel under perioden andra till nittonde oktober.
Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Technical Support Specialist
CityJet AS
Head of Maintenance Operations
SAS
Tekniker/mekaniker
Roslagens Helikopterflyg AB
CAMO Engineering Management
Saab
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Grekland tar emot sju DHC-515 brandflygplan
Flyg Umeå - Zakynthos, Cypern, Rhodos
Saab får order på systemet Arexis till Tysklands Eurofighter
Fler artiklar
Nyheter från andra media
19:05 Avtal nått för Lufthansas markpersonal
15:33 Ny brakförlust för SAS - SVT Nyheter
13:00 Halmstads flygplats föreslås få 25 miljoner i ekonomiskt stöd
16:26 Flygplan har kraschat i Norrköping i samband med landning
08:00 Rysk kryssningsmissil kränkte Polens luftrum - Svenska Yle
14:16 SAS ställer in flyg | Sverige - Expressen
Fler artiklar
Flygforum
Per:
SV: Debatt: LFV stänger ner infrastruktur för ...
thomas :
SV: Slutet för BRA?
DKcrew:
Sunclass Apollo
Brajjan:
Link CPH som Cabin Crew
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap