Skriv ut  

Inhyrd ATR ger Estonian bättre slotar på Bromma

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 27 augusti 2014
Det blir en ATR 42 från DAT som ska flyga den nya trafiken mellan Tallinn och Bromma. Estonian har hyrt in turbopropkapacitet vilket gett bättre slotar än om egna Bombardier eller Embraer hade använts.

DAT
Dat ATR

Den 29 september premiärflyger Estonian Air den nya linjen från Tallinn till Bromma. Det blir dock inte någon av bolagets egna CRJ900nextgen eller Embraer 170 som ska trafikera Bromma utan en inhyrd ATR 42 från DOT LT. Det är danska DAT’s dotterbolag i Littauen som specialiserat sig på ACMI-prouktion för andra bolag.

Estonian Air

– Vi vill bygga upp linjen successivt och våra egna maskiner är lite för stora och eftersom vi inte har kvar våra egna SAAB340 i flottan gör vi en sån här lösning, säger Jan Palmér, vd på Estonian Air till Flygtorget.

En fördel med att använda en turboprop-maskin på Bromma är att det ger möjlighet att få bättre slotar än med jettrafik. Bromma producerar 23 slotar i timmen och är i princip fullt under peak-tiderna på morgonen och eftermiddagen. Trots det har Estonian kunnat presentera en attraktiv tidtabell.

Avgång Tallinn 08.15, ankomst Bromma 08.30

Avgång Bromma, 08.55, ankomst Tallinn 11.05

Avgång Tallinn 17.20, ankomst Bromma 17.35

Avgång Bromma 18.00, ankomst Tallinn 20.10

– Det beror på att de räknas in i kategorin ”lätta slotar”, vilket inte har med flygplanets vikt att göra utan gäller bullernivån. Våra jetmaskiner ligger på över 86 decibel och hade hamnat i gruppen ”tunga slotar” och den kvoten är full med Malmö Aviation som största användare.

I avtalet med Stockholm stad har Bromma tillstånd till 80 000 rörelser per år och 20 000 av dem räknas till kategorin ”tunga”. ATR:en platsar dock i den andra gruppen och med det finns betydligt större möjligheter att hitta bra tider.

Återstår att se om Estonian Air kan etablera sig på den sträcka som Flybe Nordic lämnade så sent som i april i år. Jan Pamér är dock inte rädd för att den ska konkurrera med den egna trafiken från Tallinn till Arlanda.

– Det här är en businessorienterad linje som varit efterfrågad sen Flybe la ner. Det är företag i Brommas närområde med verksamheter i Estland som behöver snabba resor över dagen. Faktum är att vår beläggning på de ordinarie linjerna på Arlanda är så bra att stolarna inte alltid räcker till och vi egentligen skulle behöva sätta in större kapacitet än vad vi har i dagsläget.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

?
Skrivet av Bulten i Bo, 2014-08-31 00:47:06
Har inte ATR 42-500 sex bladig propeller?
Anmäl inlägget
Decibell
Skrivet av noice, 2014-08-30 11:55:13
ATR42 har för hög bullernivå för Bromma blir kanske buss till ARN sen vidare med bullermoppen
Anmäl inlägget
Hk
Skrivet av Kl, 2014-08-27 12:45:26
Trodde Inter Atr med fyrbadig snurra fick landa där?!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev