Skriv ut  

Lettiskt dotterbolag ska öka konkurrensen hos Primera Air

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 29 augusti 2014
Charterbolaget Primera Air flyttar både OP och flygplan till Riga och ett nystartat dotterbolag. Det ger möjlighet att konkurrera på marknader utanför Norden där Primera idag har för höga kostnader, meddelar bolaget.

Primera Air
Primera Air

Det dansk/isländska bolaget Primera Air Scandinavia flyger i första hand produktionen för researrangörerna Solresor och Bravo Tours och är en vanlig syn på de svenska flygplatserna. Bolaget har personal stationerade i Stockholm och tidigare fanns även en besättningsbas i Göteborg som stängdes 2009. Huvuddelen av verksamheten är koncentrerad till Billund i Danmark.

I dagarna blev det dock klart att en del av verksamheten flyttas till Riga i Lettland där ett nytt dotterbolag, Primera Air Nordic bildats. I ett första skede är det hela OP som idag ligger på Island som flyttar till Lettland, tillsammans med en av bolagets åtta Boeingmaskiner, en B737-800.

Beslutet att börja bygga upp en verksamhet i Baltikum bygger uteslutande på ambitionen att minska kostnaderna, slår ledningen för flygbolaget fast. Det är charteruppdrag i Europa, där Primera Air på grund av kostnadsläget i Skandinavien, inte anser sig kunna konkurrera på samma villkor som flygbolag från just Baltikum och östra Europa, som är i fokus för den nya verksamheten. Primera Air Nordic ska inte verka på den nordiska marknaden utan enbart i övriga Europa. Bolagets OP i Riga ska dock betjäna både Primera Air Scandinavia och Primera Air Nordic.

Kostnadsjakt är ingen nyhet i flygbolaget som så sent som i juni skrev på ett kollektivavtal med Svensk Pilotförening där bland annat lönenivåer och anställningsvillkor för de svenska piloterna på basen i Stockholm, anpassades till svenska förhållanden.

Det nya dotterföretaget kommer inte att påverka den nuvarande personalstyrkan utan ska växa som en självständig enhet.



Kommentera artikeln
Det finns 17 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Rösta rätt annars har vi snart tiggarstatus
Skrivet av Gropen, 2014-08-31 20:58:10
Sossarna får min röst i valet!!
Anmäl inlägget
Leasingkostnaden
Skrivet av Anna Lyse'n, 2014-08-31 09:10:17
Problemen för bolagen är banker och leasingbolag som begär 350'-450' $/ månaden för en A320 eller B737. Det enda bolagen kan göra är att spara in på personalkostnad, vilket de gör då man förbjuder fack (indirekt genom att man avskedar alla som bildar en fackklubb, som Isländska Primera gjort i Göteborg och Stockholm). Man sparar in på tjänstepensioner sociala avgifter mm.
Anmäl inlägget
EU
Skrivet av Sten, 2014-08-31 00:26:00
EU har förstört alla europas arbetsmarknader, förrutom bankernas. Wake up alla insyltade ja sägare. End Up !
Anmäl inlägget
Varför Transwede?
Skrivet av Tallyhooo, 2014-08-30 01:14:03
SAS finns ju redan, med kollektivavtal och tillsvidareanställning.
Anmäl inlägget
?
Skrivet av Laban, 2014-08-30 00:34:19
"Kostnadsjakt är ingen nyhet i flygbolaget som så sent som i juni skrev på ett kollektivavtal med Svensk Pilotförening där bland annat lönenivåer och anställningsvillkor för de svenska piloterna på basen i Stockholm, anpassades till svenska förhållanden."

Har inte piloterna i Stockholm fått sparken?
Anmäl inlägget
Svenskodlat
Skrivet av Sten, 2014-08-29 18:19:07
Kom igen någon med ett nytt äkta Transwede !! Dags att vi flyg kunder blir Nationalister !
Anmäl inlägget
@Sten
Skrivet av bionuclear66, 2014-08-29 18:07:21
Välkommen till TUIfly Nordic eller Novair :-)
Anmäl inlägget
Vad ska man säga...
Skrivet av Sten, 2014-08-29 17:45:58
Bara att bojkotta bolag man som missköter sig. Dags för ett nytt helsvenskt charterbolag, betalar gladeligen extra för det !! EU suger !!
Anmäl inlägget
kostnadsjakt - vem betalar?
Skrivet av MrX, 2014-08-29 16:55:46
Inget ord om att efter man skrev avtal med SPF så sparkades alla stockholmspiloter... Dålig research... (och dåligt bolag att jobba för...)
Anmäl inlägget
And the beat goes on...
Skrivet av Tjorven, 2014-08-29 15:05:15
Sorgligt
Bara sorgligt.
Snart har vi inga svenskar fram i cockpit!
Balter och asiater......
Bra gjort EU!
Handel utan gränser.
Billigast vinner alltid.
Dyrast dör ut...
Snart får ex Öst tillverka och köra allt inom EU.
Vi Svenskar och övriga i "Väst" kommer bli arb.lösa.....
Anmäl inlägget
Pick och pack
Skrivet av Anna Lyse'n, 2014-08-29 14:54:30
Islänningarna kan ta sitt pick och pack och dra hem till Island. De behöver inte vara i Skandinavien och leka!
Anmäl inlägget
Jönsbolag
Skrivet av Friday, 2014-08-29 12:12:59
Jag sätter inte min fot i detta bolags maskiner och hoppas innerligt att fler vaknar till någongångJag flyger med bolag som inte bara ger sin personal schyssta villkor utan dessutom gör samhällsnytta genom att betala för sig där man opererar basmässigt.
Anmäl inlägget
Primiera
Skrivet av thomas, 2014-08-29 11:08:39
självklart kan de slinga
EU: fri rörlighet
så fungerar affärer inget att indigneras över, alla ser över sina kostnader
Anmäl inlägget
Får se.
Skrivet av Skeptisk., 2014-08-29 09:58:41
Dom skriver ju att det nya bolaget inte ska verka på den nordiska marknaden, så då kan dom ju inte slinga flyg från Baltikum via Skandinavien.
Men det är ju en sak vad dom säger och en annan sak vad dom kommer att göra...
Anmäl inlägget
Flygbranschen är bra rutten!
Skrivet av Vera, 2014-08-29 09:23:30
Kommer inte påverka nuvarande personalstyrkan. Vad jag har förstått, så har piloterna i Stockholm sagts upp på grund av arbetsbrist ( eller pga att de fick ett kollektivavtal). De kommer sedan att slinga in kärran från baltikum, vänta och se!
Anmäl inlägget
Flygbranschen och EU behöver regleras
Skrivet av Calle, 2014-08-29 08:51:59
Det är något fel när man inom EU ägnar sig åt prisdumpning och konkurrens inom unionen genom "lägstabud/kvalitet"-principen. Det var inte så fri rörlighet av varor och tjänster var tänkt att fungera och det gäller inte bara flyget, det gäller många andra sektorer.
Anmäl inlägget
Flygets etablering österut
Skrivet av TJ, 2014-08-29 08:44:32
Behöver man kommentera det här? Det är klart att flygbolagen jagar billig arbetskraft och Island måste vara det dyraste alternativet just nu.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev