Skriv ut  

Braathens Aviation inte längre launch customer Cseries

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 1 september 2014
Motorbrand, inställda testflygningar och en försening som ingen vet hur lång den blir, det plågar just nu Bombardier. Det har fått Braathens Aviation att formellt avsäga sig rollen som launch customer.

Bombardier Cseries
Bombardier Cseries

I slutet av maj i år råkade flygplanstillverkaren Bombardier ut för en motorbrand när det första testplanet FTV1 i den nya Cserien genomgick en marktest. Sedan dess har inget av de tre testflygplanen varit i luften och över huvud taget har informationen kring utvecklingen av den nya flygplanstypen varit sparsam.
         
Att det blir förseningar i leveranserna är klart, men hur länge och när de kan börja levereras till flygbolagen finns dock inga uppgifter om.
         
Det får nu konsekvenser hos de flygbolag som har order på den nya flygplanstypen, bland andra Braathens Aviation som för i första hand Malmö Aviations räkning har beställt 10 flygplan med option på ytterligare tio, av de två storlekarna, CS 100 som har 125 stolar ombord och CS 300 med 145 stolar. Enligt de ursprungliga planerna skulle de första flygplanen ha varit i trafik under hösten i år.

- Ja, vi skulle väl haft två maskiner igång vid det här laget men nu ser vi att det inte blir någon leverans under 2015 heller, säger Anders Ehrling till Flygtorget.
         
I den senaste halvårsrapporten som presenterades i förra veckan, konstaterar Braathens därför att de inte längre tar på sig rollen som formell launch operator av den nya flygplanstypen.

- Det har vi i och för sig aldrig varit. Det har funnits andra flygbolag som beställt flygplanen innan oss men de har fallit ifrån och då har vi hamnat högst upp på listan och så att säga blivit launch customer utan egen förskyllan.
         
Att avsäga sig rollen som premiärflygbolag är inget större bekymmer, svårare är att hålla den egna planeringen inför det nya flygplanet igång när det ännu inte finns några definitiva besked om när det anländer.
- Vi har en mindre organisation som arbetar med Cserien men den har gradvis övergått till andra arbetsuppgifter. Det är ingen stor sak att dra igång den igen men vi kan inte göra det förrän Bombardier har kommit igång med testflygningarna igen.
         
I väntan på de nya flygplanen förlängs tidsuttaget på den befintliga flottan av sammanlagt tre Avro RJ85 och nio Avro RJ100. Några planer på att hoppa av köpet av nya flygplan från Bombardier finns dock inte.
- Absolut inte, säger Anders Ehrling.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Störst
Skrivet av Frank, 2014-09-04 10:36:55
Det är ju inte storleken på flygplanet som har betydelse. Det är arbetsvillkoren, trivseln på jobbet, lönen, ledigheten, pensionen och sådant som avgör. Är man 20 år så är det säkert storleken på flygplanet som betyder mest.

/Frank
Anmäl inlägget
SAS 737-600
Skrivet av Gammalt, 2014-09-03 20:32:02
Skroten nästa dom är värda noll!!!
Anmäl inlägget
@Pär
Skrivet av KK, 2014-09-03 17:39:36
Jobbar varken på SAS eller Mavia. Men Cseries kan knappast kallas ett litet plan!

SAS har 27st B737-600 med 123 platser.
Cseries 100 tar 125.
Sen har SAS 29st B737-700 som tar 141 platser. Cseries 300 tar 145.

SAS har således 56 maskiner som är ryggraden i Sverige flottan som är mindre än Cseries 300.
Anmäl inlägget
Psykologisk undersökning
Skrivet av Egon, 2014-09-02 21:13:05
Nils J du borde göra en flygpsykologisk undersökning. Har du redan blivit godkänd i en så gör en till. Något är fel när man hackar på RJpiloter utan orsak. Förmodligen avundsjuka.
Anmäl inlägget
Småkärror
Skrivet av Nils J, 2014-09-02 17:25:45
Passagerarn får flyga med SAS ett tag till eller åka TP & det är ingen större skillnad än en liten bombardier...
Det är nog bara RJ piloterna som kan bli upphetsade av att flyga detta lilla luftfartyg.
Anmäl inlägget
Jodå, nyhet
Skrivet av Pär, 2014-09-02 16:32:56
Vad som är en nyhet eller inte beror på kanal och målgrupp. Här på Flygtorget var det j en nyhet, och jag hade heller inte hört talas om detta tidigare. Hade jag läst om det någon annanstans att Swiss blir först, hade jag ändå uppskattat Ehrlings kommentarer.

Jag tror Flygtorget skulle må bra av lite mindre gnäll och lite mer konstruktiva debatter.

En fråga som tex infinner sig är vad den uteblivna leveransen betyder för konkurrenssituationen på svenskt inrikes?
Anmäl inlägget
Ingen nyhet
Skrivet av Flyg, 2014-09-01 22:25:29
Det är ingen nyhet att Braathens Aviation inte blir launch customer på nya Bombardier Cseries. Lufthansa har sedan länge sagt att Swiss blir launch customer.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev