Skriv ut  

Ännu inget svar från USA till Norwegian

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 3 september 2014
Amerikanska myndigheter behöver mer tid för att kunna avgöra Norwegians ansökan om flygtillstånd till USA.

Norwegian Air Shuttle får fortsätta att flyga till USA men Norwegian Air International, som har ett Irländskt AOC, får fortsätta att vänta på ett permanent flygtillstånd från amerikanska Department of Transportation, DOT.
         
Det står klart sedan DOT idag lämnat besked i den pågående behandlingen av Norwegians ansökan och meddelat att men behöver mer tid för att kunna fatta ett slutgiltigt beslut. Vad som behöver utredas ytterligare i den ansökan som idag legat i över ett halvår hos DOT framgår inte.
         
Norwegian har fått stark kritik från bland andra amerikanska fackföreningar och politiker som hävdar bekvämlighetsflagg och bristande säkerhet som argument för ett avslag. Men det finns också ett flertal organisationer som vill se ett godkännande, bland andra flygsäkerhetsmyndigheter som Federal Aviation Authority och the Transportation Security Administration som redan godkänt ansökan och bekräftat att NAI uppfyller alla erforderliga säkerhetskrav. Även EU har ifrågasatt den utdragna behandlingen med hänsyn till det rådande Open-Skies-avtalet mellan USA och EU.

- Det handlar enbart om rädslan för en stark konkurrent, inget annat. Vilket är ett märkligt sätt att agera i ett land som alltid värnat den fria konkurrensen Jag förutsätter att ett tillstånd kommer förr eller senare, sa Björn Kjos till Flygtorget vid ett möte i Almedalen i somras.
         
I dagsläget har Norwegian tre långlinjesbaser; i New York, Fort Lauderdale och Bangkok och i bolagets USA-baser arbetar 300 amerikanska kabinanställda.



Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Snart börjar rättegångarna mot Norwegian.
Skrivet av CB, 2014-09-05 08:22:01
Att vrida sig undan EU-lagstiftningen om passagerarkompensationer håller inte.

Det kommer att kosta Norwegian mycket pengar. Hittils har Norwegian förlorat alla dreamlinermål i ARN. Men de följer inte ARNs rekommendationer. Det blir värre att slingra sig undan domstolar. Det vet Kjos och är pressad. Inte är det ett plus för imagen heller!
Anmäl inlägget
ruttet
Skrivet av olleli, 2014-09-04 09:02:59
Ruttet av amerikakräken att va så osporsliga, jänkarna vill behålla allt på sin sida, men att sälja halvt utprovade Dreaml, fpl gå skitbra

Anmäl inlägget
Hm
Skrivet av Grotesk!!?!, 2014-09-04 08:03:46
Det enda groteska är Norweigans jakt på pengar genom att anställa på vidriga vilkor! Förstår inte att de får flyga i Sverige o Europa överhuvudtaget.
Dessutom gör rykten gällande att longhaul går så dåligt att shorthaul kommer ryckas med i konkursen
Anmäl inlägget
Grotesk
Skrivet av Lasse, 2014-09-04 02:37:02
Grotesk å lese SAS ansattes hylende gledes kommentarer. Saken er en gedigen korrupsjonsskandale hvor amerikanske selskaper har betalt store summer til politikere fordi de ikke er i stand til å konkurrere mot NAS. Mange mener SAS har gjort det samme. ...Uansett, det har liten betydelse. NAS lar seg ikke stoppe,
Anmäl inlägget
Norwegiankramarnas argument:
Skrivet av CB, 2014-09-03 21:53:29
-Du må oppgi referens
-Masse usannheter om Norwegian
-SAS troll
-Det blir så bra så bra!
-Masse dispensasjoner!

Tunga grejer! :-D

En riktig Norgehistoria det här.
Anmäl inlägget
Det blev Nej!! Göööööt
Skrivet av Happy ending, 2014-09-03 19:16:48
Det blev nej från USA. Det kanske finns ett lyckligt slut på denna hemska saga .
Anmäl inlägget
Billig kabin
Skrivet av Pilot, 2014-09-03 18:09:48
Lyckas FR rekrytera billig kabin så gärning Norwegian det med. Det finns alltid folk i kö, men man får räkna med hög omsättning...
Anmäl inlägget
Som man bäddar...
Skrivet av Kling, 2014-09-03 16:32:41
Norwegians longhaul amerikanska arbetskraft (cabin) börjar droppa av. Dåliga löner även jämfört med amerikanska mått. Varje månad hoppar flera av sina jobb i kabinen. Rekrytering av amerikansk cabin crew på gång igen....."billig" arbetskraft håller inte i längden !
Anmäl inlägget
CB, skal jeg kunne
Skrivet av pf, 2014-09-03 11:03:05
kommentere det du skriver, må du oppgi kilde, eller fra hvor sitatet du skriver har opprinnelse-jeg tror likevel ikke det sitatet kan endre norske myndigheters vilje til ytterligere dispensasjon.
Anmäl inlägget
Hade Norwegian bara nöjt sig med dem!
Skrivet av CB, 2014-09-03 10:47:21
Så hade det inte varit något problem pf. Då hade de fått sitt tillstånd. Men de är inte billiga nog!

"NAI is effectively demanding one set of rules for its airline and a different set of rules for all other airlines in the U.S. and Europe," Wytkind added. "This scheme should not fly. Today's denial by our government of NAI's exemption should lead to a rejection of the airline's pending application for a foreign air carrier permit."
Anmäl inlägget
CB, the er
Skrivet av pf, 2014-09-03 09:36:38
300 amerikanske ansatte i Norwegians Long-haul. De skulle forklare "noe" av din skepsis.

Men, du bør forvente forlengelse av norsk dispensasjon så lenge USA fordrøyer sitt svar.
Anmäl inlägget
Snåljåpar
Skrivet av J.B., 2014-09-03 09:26:39
Shoppa billigt blir ofta väldigt mycket dyrare i slutänden. Speciellt när det kommer till humankapital.
Anmäl inlägget
Det handlar om att skaffa sig konkurresfördelar!
Skrivet av CB, 2014-09-03 09:13:12
Konkurrensfördelar över andra europeiska och amerikanska flygbolag. Receptet heter bekvämlighetsflagg och arbetskraftsshopping. Hade Norwegian använt sig av europeisk crew hade det bara varit att flyga. Men det är inte "bra nog". 3.000 kronors "billigcrew" är alltför frestande!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev