Skriv ut  

Emirates fast etablerade i Stockholm

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 12 september 2014
Fritidsresenärer och frakt är de två beståndsdelar som bygger Emirates flygningar mellan Stockholm och Dubai.

Emirates Arlanda
Emirates Arlanda

Det är i dagarna ett år sedan som Emirates EK157 öppnade direktlinjen mellan Arlanda och Dubai och blev efter Qatar, det andra av de stora bolagen från mellanöstern att flyga på Stockholm. Flygbolaget satsade redan från start med en daglig förbindelse och har sedan den 4 september flugit en Boeing 777-300 på sträckan.

Emirates stod länge högt på önskelistan med de flygbolag som Arlanda ville ha och att det tog lite längre tid än de flesta räknat med, berodde på att bolaget ville utvärdera efterfrågan på den första linjen till Skandinavien, till Köpenhamn.

– Skandinavien är en viktig marknad för oss och nu är vi väl täckta i och med att vi nyligen öppnade en linje också på Oslo och alltså flyger på alla tre huvudstäderna, säger Björn Ekegren, Emirates chef för Sverige och Finland till Flygtorget.

När så siffrorna för det första året har räknats samman visar det sig att närmare 180 000 passagerare flugit med bolaget mellan Stockholm och Dubai. Det är en tredubbling av antalet passagerare mellan de två städerna, jämfört med innan det fanns en direkt linje, visar siffror från Swedavia. Av dessa har 40 procent valt att stanna i Förenade Arabemiraten, medan resterande flyger vidare via huben i Dubai.

– Thailand naturligtvis men också längre bort i Asien och till Australien. Men marknaden har också upptäckt att det går att nå lite mer exotiska platser som Mauritius, Maldiverna och Afrika med bara ett stopp på vägen.

Det är i första hand fritidsresenärer som använder linjen, cirka 78 procent, medan affärsresandet står för resten av underlaget. Samtidigt är frakten en viktig del av affärerna. Vid normal beläggning i kabinen lastar maskinen 20 ton vid varje avgång.

– Men vi har faktiskt haft 42 ton med vid något tillfälle men då måste vi naturligtvis justera antalet passagerare ombord.

Tillväxten på passagerarsidan gör att Emirates ser sig som fast etablerade i Stockholm med 19 personer anställda på kontoret. I Dubai finns även svensk flygande personal, bland annat 64 piloter och 50 kabinanställda.

Emirates är världens största operatör av Airbus A380 och satte nyligen in maskinen på en av linjerna till Frankfurt. I dagsläget används de 52 A380-maskinerna på närmare 30 linjer världen över och bland annat till München, Frankfurt, Gatwick och Zürich. Det finns dock inga planer på att sätta in den på någon av de nordeuropeiska destinationerna.



Kommentera artikeln
Det finns 23 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

EK, väldigt bra ekonomiklass!
Skrivet av Klasse, 2014-09-16 20:10:02
Tycker helt tvärt om, att ekonomi klassen på EK är toppen. Kollade upp vad jag har för avstånd på min flight upp till ARN imorgon, och det är 33". SAS interkontinental A330/340 har 32". Kollade för skojs skull vad Delta har som jag flög med i somras, och deras 777 hade 31-32". Med andra ord är EK ekonomi klassledande!
Anmäl inlägget
Dåligt
Skrivet av Anders, 2014-09-16 13:02:31
De satsar mest businnes class, men deras economy class är värsta. Ingen benutrymme. Om du har pengar fly businnes annars andra företagar.
Anmäl inlägget
A6EWG
Skrivet av BM, 2014-09-15 11:16:57
Hoppsan, idag kommer EK med A6EWG som är en 777-200LR. Vad säger ni som menar att EK har slutat med 200-modellen på ARN?
Anmäl inlägget
Bra bolag med bra service
Skrivet av Bertil, 2014-09-14 18:26:18
Jag tror inte 78% är fritidsresenärer. Vi använder bolaget i tjänsten och jag har massor av kollegor som föredrar Emirates på sina resor. Det är ganska många bolag som är slavskepp just nu så det spelar inte så stor roll vem man åker med. Emirates är et säkert och bra bolag när det gäller service, speciellt när man är affärsresenär och åker i business. Ligger långt före de flesta bolagen som flyger på Aranda.
Anmäl inlägget
Vem åker med slavskeppet?
Skrivet av Nisses kusin, 2014-09-14 09:03:33
Hur vet artikelförfattaren att 78% är fritidsresenärer? Det är ingen offentlig eller säkerställd uppgift. Ren spekulation; själv skulle jag snarare tro att det är 98%
Anmäl inlägget
Tacksam för att EK trafikerar ARN!
Skrivet av Leif, 2014-09-14 02:01:36
Tycker Emirates är det bästa bolaget som trafikerar ARN. Flugit med dem många ggr, både i economy/business. Servicen, mat och flygplanen är ruskigt mkt bättre om man jämför i economy. Dem har tillgång till billig arbetskraft & billigt bränsle, fine. För den som vill, så läste jag nyligen att SAS betalar oerhört mkt till sin personal. Så de solidariska resenärerna vet var de kan vända sig, och förresten någon förfriskning (fritt i EK economy) lär det inte serveras ombord. Högst en kopp kaffe :)
Anmäl inlägget
Tryckfelsnisse
Skrivet av BM, 2014-09-13 22:35:12
*140827 så att ingen blir upprörd...
Anmäl inlägget
B77L
Skrivet av BM, 2014-09-13 22:33:31
Jag har aldrig sett att EK har flugit med 777-200ER till ARN.
Vad som däremot är ganska vanligt är 777-200LR (77L), som har besökt ARN hela 10 gånger sedan 22 augusti i år.

140822 77L A6EWF
140823 77L A6EWA
140825 77L A6EWG
140826 77L A6EWH
150827 77L A6EWF
140829 77L A6EWJ
140902 77L A6EWC
140904 77L A6EWD
140905 77L A6EWH
140906 77L A6EWH

Övriga datum har linjen flugits med 777-300ER (77W).
Anmäl inlägget
Troll
Skrivet av Ingen koll, 2014-09-13 20:51:09
Varför skriver Anders Carlsson under pseudonymer och försvarar sina egna felaktigheter? För det är väl så han jobbar? Ingen annan försvarar väl uppenbara felaktigheter på Flygtorget, eller? Emirates har länge flugit med enbart 777-300ER på Arlanda... :-) Flygtorget är humor!!
Anmäl inlägget
Man undrar
Skrivet av Arlanda, 2014-09-13 20:39:58
Varför åker inte Anders från Flygtorget ut till Arlanda och kollar läget någon gång. Alla som jobbar på Arlanda vet att Emirates flugit 777-300ER hela 2014 utom Flygtorget. Det blir tramsigt om en nyhetssida om flyg inte vet vad som händer på landets största flygplats. Och hur kommer det sig att någon idiot alltid försvarar felaktigheter?? Konstigt.
Anmäl inlägget
Emirates
Skrivet av Man undrar, 2014-09-13 20:33:16
Alla vet väl att Emirates flugit 777-300ER dagligen under hela 2014 på Stockholm. Vad håller ni på med? Någon 777-200ER har kommit, men det är sällsynt :-)
Anmäl inlägget
Fel hela tiden!!
Skrivet av Ingen faktakoll, 2014-09-13 20:31:12
Boeing 777-300ER har använts dagligen på Arlanda hela året. Vad håller Flygtorget på med. Lägg ner om ni inte skriver rätt!!
Anmäl inlägget
Fel igen
Skrivet av Oj oj oj, 2014-09-13 20:28:40
Hörru Niklas. Det du skriver är ren jävlar bullshit. Emirates har inte använt Boeing 777-200ER här med än någon enstaka gång i år. De flyger dagligen sedan långt tillbaka med Boeing 777-300ER. Skriv inte massa dynga. Kolla fakta!! Är det AC som agerar troll för att dölja sitt eget skitskrivande?
Anmäl inlägget
Daglig 777-300
Skrivet av Niklas, 2014-09-13 15:24:40
Emirates har sedan sin start förra året 2013-09-04 valt att använda både B777-200 i olika konfigurationer samt 777-300 i olika konfigurationer. Det är nu som de har börjat med en daglig 777-300ER och alltså slutat med 777-200 på stockholm. antar att det är det som flygtorget hänvisar till och inget annat.
Anmäl inlägget
Svenska
Skrivet av Noll koll, 2014-09-13 12:15:10
Jonny har ingen koll på hur man skriver. Om någon skriver 4 september så syftar man på den senaste 4 september om inget annat anges. Således har Flygtorget fel igen!! Och du Jonny har ingen som helst koll när du försvarar faktafel.
Anmäl inlägget
Slavskepp
Skrivet av Nordenskung, 2014-09-13 10:05:47
Just det! Slavskepp! Det är var det är och dessa länder är slavdrivare som nämns. Och dessa reser vi med! Som dessutom konkurrerar ut alla EU bolag som finns med sitt gratis bränsle fram och tillbaka.
Anmäl inlägget
2-5-2 Är bättre än 3-4-3
Skrivet av Tjat, 2014-09-13 08:21:18
I 2-5-2 bokar man naturligtvis 2 plats för mig och frun/kolega. Flyger jag övriga konfigurationer bokar jag två gång platser mitt emot varandra.

Allra bäst är 2-4-2 som är standard i Airbus. Optimal konfiguration.
Anmäl inlägget
A380 kommer vart det lider
Skrivet av Pisse Mugg, 2014-09-12 20:58:06
Åtminstone till någon av Nordens vackra huvudstäder, man har många som ska levereras dom närmaste åren, man skiftade ordern på A350 till A380 vilket ökar chansen att få den flygande melonen till åtminstone Kastrup
Anmäl inlägget
boeing 777-300er
Skrivet av jonny, 2014-09-12 20:27:54
Om du läser innan du skriver så står det klart och tydligt att det är ett årsedan dom började flyga alltså den 4 september 2013...
Anmäl inlägget
Emirates
Skrivet av Boeing 777-300ER, 2014-09-12 14:43:27
Faktafel har smugits in igen... Emirates har flugit Boeing 777-300ER på Arlanda sedan förra året och inte sedan den 4 september
Anmäl inlägget
Emirates
Skrivet av Micke, 2014-09-12 14:21:07
Emirates har den sämsta sitt komforten av alla bolag, men man får det man betalar för... dvs skit. Aldrig mer EK för min eller kollegernas del.
Anmäl inlägget
Alltid samma tjat
Skrivet av Erik, 2014-09-12 13:50:00
Jag har flugig med 777 med kanske 12-15 olika bolag och flugit både 3-3-3, 3-4-3 och 2-5-2 och där den sist nämnda är sen klart sämsta medan de två förstnämnda sällan ger någon större skillnad i komfort, oftast kan bolagen erbjuda bättre benutrymme
Anmäl inlägget
En diktatur som Dubai
Skrivet av Helge, 2014-09-12 12:35:48
gör att jag väljer annat bolag.

Sen har Emirates 10 stolar i bred
på sina 777-300. Andra bolag har
ofta 9. En viktig skillnad i komfort.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev