Skriv ut  

Många banarbeten på flygplatserna i sommar

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 15 september 2014
Sommaren är den tid när underhållsarbeten på landets flygplatser kan göras. I år har ett flertal flygplatser runt om i landet, de statliga såväl som regionala satsat på underhållsarbete av banor, uppställningsplatser och teknisk utrustning.

Banarbete

Vid inflygningen till bana 2 på Arlanda syns det tydligt: Hela mittsektionen av banan har fått ny beläggning. Ett 18 meter brett parti längs hela den 2 500 meter långa banan är omtoppad med ett 40 millimeter nytt lager asfalt. Det var dussinet år sedan det gjordes förra gången och på den tidigare betongbanan frästes ytlagret bort innan banan tvättades och fick ny asfalt.

Det är bara en av de många åtgärder som Swedavia genomfört på de tio egna flygplatserna i sommar.

– Det är den tid på året då både vädret och trafikintensiteten tillåter oss att göra underhåll och reparationer, säger Anders Östlings på Swedavia.

Slitaget på banorna beror främst på halkbekämpning, plogning och sopning, flygtrafiken i sig påverkar inte ytskiktet särskilt mycket. Reparationerna av själva banorna är ett jobb som till största delen sker på nätterna, Landvetter till exempel har haft stängt mellan midnatt och 06.00 vissa perioder i sommar och på Visby stängdes flygplatsen redan 19.30 mot vanligen 22.00 när banan toppades om. På Arlanda finns dock möjligheten att disponera om trafiken till de två andra banorna.

– Själva omtoppningen gjordes i fyra drag utan stopp för att inte få skarvar på tvärs i banan och för att klara det stängde vi banan två. Men vi behöver inte stressa eftersom både Bana 1 och Bana 3 var igång. Dessutom har vi ett underhållsfönster en dag varje vecka för alla tre banorna för att kunna åtgärda eventuella akuta åtgärder. Bana 2 är stängd några timmar mitt på dagen på tisdagar, Bana 1 på onsdagar och Bana 3 torsdagar, om trafiksituationen medger det.

På Arlanda finns sammanlagt 3 miljoner kvadratmeter hårdgjord yta som kräver kontinuerligt underhåll och för det finns cirka 40 miljoner avsatt varje år. Ytterligare cirka 15 miljoner nyttjas i år till underhåll av banbelysningen.

– Vi har även åtgärdat banbelysningen på alla tre banorna i år, bland annat styrningen och kraftförsörjningen och bytt ledningar och armaturer.

Samtliga flygplatser inom Swedavia får varje år en grundlig översyn vart tredje år som sedan följs upp med kontinuerliga besiktningar och uppdateringar varje år. Swedavia lägger varje år cirka 467 miljoner på underhåll av både installationer och fordon, på de åtta flygplatserna som flygplatsen äger. Den nionde och tionde, Ronneby respektive Luleå, ägs av Försvarsmakten som också ansvarar för reparationer och underhåll.

 

Här är några av de banarbeten som genomförts på Swedavias flygplatser i sommar:

Arlanda - Ny asfalt på mittdelen av bana 2 och reparationer på olika platser

Luleå - Ny beläggning på taxibanan och länkar till huvudbanan. Dessutom förstärks uppställningsplattan för att kunna ta emot större och tyngre flygplan, ett arbete som Försvarsmakten ansvarar för.

Kiruna - Ny beläggning på delar av banan och på uppställningsplatsen.

Östersund - Ny beläggning på taxibanan i väster

Landvetter - Ny beläggning på plattan vid fraktterminalen, på taxibanan och på skuldrorna. Dessutom underhåll av banljusen.

Sturup - Ny beläggning på både huvud- och kortbanan

Umeå - Mindre reparationer och underhåll

Visby - Hela banan har omtoppats

Även på de regionala flygplatserna, de som inte ägs av Swedavia har det genomförts reparationer och underhåll. Bland annat har Linköping fått ny beläggning på banan. Det finns dock ingen samlad information om vilka åtgärder som gjorts på de olika regionala flygplatserna.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev