Skriv ut  

Strejken kan hota hela Air France

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 23 september 2014
Motbudet om att avbryta planerna kring Transavia fick kalla handen: De franska piloterna fortsätter att strejka även denna vecka. Det påverkar bland annat flygningarna till Arlanda men nu oroar sig allt fler att konflikten kan komma att äventyra hela flygbolagets framtid.

Air France
Air France

I dag tisdag är samtliga Air France flygningar mellan Stockholm och Paris inställda. I morgon två av avgångarna från Arlanda, AF 1463, kl 06.30 och AF 1263 kl 13.10. Däremot klarar sig Göteborg undan några inställda flygningar både idag och i morgon.

Längre än så sträcker sig inte planeringen hos Air France under den pågående strejken eftersom pilotfacket ger besked senast 48 timmar innan vilka flygningar som påverkas. På hemsidan uppmanar bolaget passagerare att boka om sina resor fram till 26 september. Det går även att göra kostnadsfria ombokningar så lång fram som till den 13 oktober.

Konflikten mellan piloterna och flygbolaget verkar inte komma närmare någon lösning när strejken nu går in på sin andra vecka, efter en omröstning bland de strejkande piloterna. Inte heller ett förslag från flygbolagets sida att lägga all planering kring uppbyggnaden av Transavia som en lågkostnadsverksamhet inom Air France på is fram till december, kunde blidka det franska pilotfacket SNPL.

Varje dag ställs i princip varannan flygning in, vissa dagar upp mot 60 procent av trafiken och hittills har drygt 3 000 flygningar ställts in, vilket i sin tur berört närmre en halv miljon passagerare. Strejken räknas nu som den mest kostsamma i flygbolagets historia och i reda pengar kostar den mellan 10 – 15 miljoner euro varje dag. Det gör att förlusterna hittills har passerat 100 miljoner euro.

De enorma förlusterna gör nu att varningar höjs för att konflikten kan komma att äventyra framtiden för bolaget. Bland andra har den franske transportministern Alain Vidalies i ett offentligt uttalande slagit fast att ”framtiden för hela Air France nu står på spel”, och han tänker därför ta på sig en aktiv roll för att försöka lösa konflikten.

Samtidigt står facket inom andra delar av Air France, bland annat ramppersonalen, beredda att ge piloterna stöd med sympatiåtgärder. Det skulle i så fall slå både mot Air France men också mot de franska flygplatserna. På CDG, där flygbolaget har sin stora hub, har de minskade passagerarströmmarna börjat märkas bland butiker och restauranger som ser intäkterna sjunka.

Men det finns också dem som tjänar på det tomrum som uppstått sedan allt fler av Air France flygningar blir kvar på marken. Övriga flygbolag med trafik till och från Frankrike har också de sett en kraftig ökning av passagerare på samma sätt som det statliga franska tågföretaget SNCF. Bland andra Easyjet har ökat kapaciteten med 1 300 stolar på de två inrikeslinjer som bolaget flyger, Paris – Nice och Paris – Toulouse.

Det är just den konkurrensen som är den utlösande faktorn bakom den pågående konflikten. Air France vill tillsammans med KLM flytta över en stor del av kort- och medeldistanstrafiken på Transavia och bygga baser utanför Frankrike i bland annat Lissabon och München. Det är en åtgärd i linje med vad andra traditionella nätverksbolag planerar eller redan har satt i verket. Men de franska piloterna menar att det bara är ett sätt för flygbolaget att flytta iväg jobben utomlands och förstöra den franska arbetsmarknaden för piloter. Det kräver därför bland annat att piloterna inom Transavia ska exakt samma löner och förmåner som de som gäller inom Air France.

På den punkten har de strejkande piloterna inom Air France dock inget stöd från den politiska ledningen. I en radiointervju sa den franske Transportministern att ”lågkostnadsverksamhet inte är ett val, det är ett tvång och en realitet i branschen”.



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

AF
Skrivet av thomas, 2014-09-23 20:07:49
AF är ett av fem stora flygbolag i Europa som inte har någon framtid.
En bra princip stater ska inte äga flygbolag de blir gisslan i en ohållbar marknadsrealitet och i en sån här situation få stå upp och försvara sig
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev