Skriv ut  

Nedläggningshotad flygplats på banan igen

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 1 oktober 2014
Jönköping Airport får alltid finna sig i att vara i skuggan av Landvetter. Men med växande frakt och charter har flygplatsen nu en stadig position i sin region och drar till sig allt större trafikunderlag.

Men någon ny linje till Köpenhamn vill flygplatschefen Sten Norinder inte ha.

Jönköping Airport är en av de regionala flygplatser som den nya politiska majoriteten gärna lägger. Motivet är att den inte behövs och ligger alldeles för nära storflygplatsen Göteborg. Det har Flygtorget rapporterat om tidigare.

– Jag skulle säga tvärtom, vi har ett utomordentligt läge. Det vittnar ju om inte annat den ökande frakten om, säger flygplatschefen Sten Norinder.

Jönköping är idag tillsammans med Örebro den fjärde-femte största fraktflygplatsen i landet och har tredubblat volymerna de fyra senaste åren. Varje vardagnatt flyger TNT upp en Boeing 737 som går slingan Bryssel-Jönköping-Helsingfors, samtidigt som West Atlantic har en ATP som gör en turn-around till Oslo, också det varje natt. Lägg till Time Matters SAAB 340 som kommer upp från Billund och Amapola som flyger både post och frakt. Det ger en volym på cirka 360 ton per månad och vikter som fortsätter att öka.

– Det handlar om snabbheten, många fraktföretag lovar leverans före sju på morgonen nästa dag och då det är bättre att flyga upp försändelserna hit. Det funkar inte med någon annan flygplats.

Frakten står för cirka 25 procent av verksamheten på flygplatsen, linjetrafiken för ytterligare 25 procent, trots att Ryanair drog in linjen till Barcelona och chartern för resterande 50 procent.

– Chartern är viktig, vi hade fem avgångar i veckan under sommaren och står generellt för ökningen. Under augusti använde drygt 10 000 passagerare flygplatsen och det är den bästa månaden sedan 2006.

I vinter blir det trafik till Gran Canaria och Teneriffa men redan nu står det klart att nästa sommar återkommer destinationer som Rhodos och Turkiet när researrangörerna fortsätter att satsa på trafik från de regionala flygplatserna. Det har gjort att också där har volymerna flerfaldigats, från cirka 12 000 för fem år sedan till drygt 65 000 idag.

Även linjetrafiken till Stockholm har hämtat sig sedan Flyglinjen la ner och NextJet koncentrat de dagliga flygningarna till Arlanda.

– Det blev en nedgång först men jag förstår beslutet. Varför flyga in passagerarna rakt i gapet på alla konkurrenterna på Bromma? Det viktiga är att vi har kvar vår inrikestrafik och Arlanda har visat sig ha bra efterfrågan.

Vad flygplatsen däremot inte har, är det som de flesta regionala flygplatserna kämpar hårt om att etablera; en linje till någon av de större europeiska hubbarna. Ett flertal flygbolag har försökt med Kastrup, bland andra Skyways, Nextjet och Flyglinjen men det har blivit kortvarig trafik med dålig kabinfaktor.

– Ja och något nytt försök med Köpenhamn vill jag inte ha, det vet jag. Det finns efterfrågan på direkttrafik ut i Europa så någon av de andra storflygplatserna vore bra och vi arbetar på det. Men det är mycket som ska klaffa för att en sådan rutt ska fungera.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev