Skriv ut  

Upphandlingen av ambulansflyg måste göras om

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 2 oktober 2014
Ingen av det tre anbud som kommit in uppfyllde kraven. Därför måste upphandlingen av ambulansflyget göras om. Det är den nya organisationen Svenskt Ambulansflyg som ska ha både propeller- och jetkapacitet de kommande åren.

Ambulansflyget

Sedan i början av året är ambulansflygningarna i 20 av landets 21 landsting samordnade till en ny rikstäckande enhet, Svenskt ambulansflyg. Tidigare hade i princip varje landsting ansvar för den så kallade luftburna ambulanssjukvården, alltså den som inte omfattas av akuta transporter. Den nya organisationen är placerad vid Norrlands universitetssjukhus och därifrån sköts nu all planering av flygningarna och sjuksköterskebemanningen ombord.

En del i det arbetet är att genomföra en upphandling av ambulansflygningarna de kommande fyra åren men när anbuden från tre olika företag lämnats in, visade det sig att ingen uppfyller alla de obligatoriska krav som ställts.

– Därför har vi avbrutit upphandlingen och ska så snart som möjligt göra om den, säger landstingsdirektör Anders Sylvan till Flygtorget.

Vilka de tre flygföretag som lämnat in anbud är inte officiellt eftersom upphandlingssekretessen fortfarande gäller men uppdraget är stort och ekonomiskt lockande, enbart uttaget av flygtimmar är värt 100 miljoner under kontraktstiden.

Svenskt Ambulansflyg har baser på fyra platser i landet, Luleå/Boden, Umeå, Uppsala/Stockholm och Göteborg. Den flygplansflotta på tre flygplan som ingår i upphandlingen och som ska kunna stationeras på alla fyra platserna, är inte specificerad men ska vara dels vara två turbopropmaskiner för kortare sträckor och jetmaskiner för längre flygningar över hela landet.

– Propellermaskinerna ska kunna ta ombord en bår och sköterska som minimum. Sedan behöver vi också större flygplan som ska kunna flyga hela transplantationsteam med utrustning.

Hela upphandlingsprocessen ska nu utvärderas och sedan starta om. Ambitionen är att en ny flygleverantör ska finnas på plats den 1 januari 2016.

Idag är Scandinavian Air Ambulance det största flygbolaget i landet specialiserade på flygande sjuktransporter och har också verksamhet i Finland och Norge. I flottan finns både flygplan och helikoptrar.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

QC
Skrivet av Falconetti, 2014-10-05 12:54:13
På Falcon Air föreslog vi att vi skulle bygga vårdmoduler på palletsystemet på våra B737 QC. Frakt/pax/vårdenhet möjligheter med samma maskin. Tyvärr hade inte statsmakten och Posten något intresse av att utveckla konceptet. Kontraktet gick till SAS som skulle bygga om en MD under några dagar i stället för Falcons QC som kunde byggos om uner några timmar. Kanske Jettime kan vara intresserade eftersom de har en QC maskin.
Anmäl inlägget
Köpare har alltid rätt
Skrivet av Linkan, 2014-10-05 12:20:10
En som vill sälja något bör kunna prata med kunden på kundens vis.
Det är köparens marknad.
Anmäl inlägget
Skattepengar?
Skrivet av Sjukling, 2014-10-04 21:39:53
Spara på skattepengar? Hur menar du då? Det är väldigt dyrt att ha en flygmaskin som kan flyga flera tusen n.m. med marktryck i kabinen. Den kärran vill nog inte skattebetalarna stå för.
Anmäl inlägget
Upphandlingar/Avrop 2
Skrivet av Funderar 2, 2014-10-04 21:16:48
Fortsätter...Det vore bra om upphandlaren använde sig av samma benämningar, uttryck, termer och begrepp som är standard i branschen. Då kan upphandlingen gå betydligt snabbare.
Anmäl inlägget
Upphandlingar/Avrop 1
Skrivet av Funderar 1, 2014-10-04 21:16:18
Håller med både P Blomqvist & Linkan. Tro det eller ej....;-) Man måste kunna lämna en fullständig offert, helt klart. Men läser man ex. FMVs upphandling av flygplan för pax så har det även där visat sig att FMV fått frågor kring upphandlingen eftersom kraven inte riktigt kunnat hänföras till termer man använder inom den kommersiella luftfarten som avser paxtrafik. Fortsätter.....
Anmäl inlägget
Klantar som lämnar in offerter
Skrivet av Linkan, 2014-10-04 15:10:47
Klarar man ej av att lämna in en fullständig offert skall man avstå.

Skall krav måste alltid uppfyllas. Många entreprenörer tycker det kan väl ej vara nödvändigt med alla detaljer.

Det gäller att upphandlingen verkligen täcker behoven. Entreprenören vill ha med så få krav som möjligt för att sedan kunna debitera extra för tillkommande tjänster.
Det är våra skattepengar som skall skyddas. Glöm ej det.

Anmäl inlägget
Stor brist på kompetens
Skrivet av P Blomqvist, 2014-10-03 08:22:24
Håller med Dr Alban. När ett förfrågningsunderlag får in mer än 160 frågor som kräver förtydling så förstår man och inser vilken enorm okunskap som finns i den upphandlingsgrupp som styrs från Västerbotten. Men det skulle väl vara pinsamt att erkänna det och istället säger man att ingen av de som lämnat in klarade kraven. Pinsamt.
Anmäl inlägget
AN-12
Skrivet av E-Type, 2014-10-02 21:25:24
Större plan? Fungerar det inte som det är nu? De kan ju alltid slänga in en AN-12 med en rysk besättning så får de in ett helt transplantationsteam. Det skulle säkert bli både dyrare och sämre för de sjuka!
Anmäl inlägget
Kompetens?
Skrivet av Dr Alban, 2014-10-02 10:50:49
Naturligtvis har landstinget väl kvalificerad personal för att förstå hur man skriver ett realistiskt förfrågningsunderlag...eller? När alla tre inte uppfyller och minst en av dem har kört det här i flera år så är det nog doktorn som skrev specen som behöver ta en funderare.
När stat och landsting ska upphandla flyg så är det ju alltid samma visa.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev