Skriv ut  

Nextjet bygger vidare på det egna linjenätet

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 6 oktober 2014
Den upphandlade trafiken på Norrland har länge varit en hörnsten för Nextjet. Nu bygger flygbolaget successivt upp det egna linjenätet och minskar samtidigt beroendet av de statliga flyglinjerna. Det senaste tillskottet är linjen mellan Sundsvall och Göteborg.

Nextjet
NextJet SAAB 340

Det är en av de längre inrikeslinjerna i landet men framför allt en flygning som går direkt från norr till söder utan transit i Stockholm. Sedan i slutet av september har Nextjet tagit över trafiken mellan Sundsvall och Göteborg som under årens lopp flugits av såväl Linjeflyg som Skyways och Direktflyg.

– Det är en linje som vi tittat på tidigare och när Direktflyg backade ur var det inte mycket att fundera över. Passagerarantalet på linjen har varit kraftigt dalande så det är dags att någon ser till att öka antalet passagerare på linjen igen, säger Magnus Ivarsson, vd på Nextjet till Flygtorget.  

Nextjet flyger en SAAB 340 med 33 stolar mellan städerna, till skillnad från Direktflyg som använde en Fokker 50 inhyrd från Amapola. Med två dagliga rotationer blir det 66 stolar om dagen i varje riktning med en 340. För att markera starten målades en maskin om i guldfärger.

– Saaben är en helt perfekt storlek för den här linjen i nuläget.  

Skulle efterfrågan, helt enligt planerna, öka finns möjlighet att byta till ATP och därmed fördubbla antalet stolar.

– Eller också lägger vi in ytterligare en tur varje dag, det beror på hur marknaden reagerar. Vi har lagt mycket tid på att sälja in oss till näringslivet både i Sundsvall och Göteborg för att visa på fördelarna med att flyga direkt istället för via Stockholm.

Nextjets SAAB 340 flyger sträckan på 90 minuter till skillnad från Sverigeflyg med Sundsvallsflyg och Malmö Aviation som via Bromma klarar sträckan på mellan 2,5 – 3 timmar. Det innebär en SAAB 2000 till Bromma och Avro RJ100 vidare till Landvetter. SAS å sin sida flyger via Arlanda, också de på mellan 2,5 och 3 timmar.

Den nya linjen är en del i arbetet på att minska beroendet av den upphandlade trafiken, det som en gång var själva förutsättningen för Nextjets expansion. Idag flyger bolaget på fyra av de upphandlade destinationerna: Gällivare, via Kramfors, Hemavan, Wilhelmina och Lycksele. De och övriga linjer ska upphandlas nu under hösten och Nextjet kommer att lämna anbud. Men bolaget står och faller inte längre med den statliga trafiken.

– Till skillnad från förr kan vi leva både med och utan den. Idag använder vi tre av våra 16 flygplan när vi slingra de linjerna. Vi lägger allt större fokus på att bygga ett eget stabilt linjenät och öka flygtimmarna på samtliga maskiner i flottan.

Det är en tillväxt som har gett en regional linjekarta som inkluderar både Finland och Norge. I bakgrunden finns även de nya ägarna, Höga Kusten Flyg, som gett stabilitet i verksamheten.

- De har gett en positiv drive i bolaget. Jag skulle säga att vi är inne i en konsolidering nu för att bygga vidare på den stabiliseringen.



Kommentera artikeln
Det finns 15 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Nya flygplan
Skrivet av Berra, 2014-10-07 06:35:31
Jag förespråkar inte ATR alls. Jag flyger den pappmaskinen och vet att den säkert inte är bättre än Saab 340.
Sa bara att NJ inte har råd att leasa nya ATR.
Det ÄR mycket dyrare!
Och därför får NJ fortsätta flyga rabatterade 340 så länge det går.
Anmäl inlägget
P
Skrivet av MD, 2014-10-07 00:17:42
ATR är en skapelse av papp och torkat vin jämfört med 340n. Kvalite har aldrig varit deras starka sida.
Anmäl inlägget
Saab 340
Skrivet av Tekmek, 2014-10-06 22:50:22
Mellan tummen å pekfingret så är nog självkostnads priset ca 1000kr per pax vid full maskin för Nextjet med en Saab 340.
Anmäl inlägget
Saab 340
Skrivet av Dag, 2014-10-06 22:40:36
Saab 340 är ett fullt konkurrenskraftigt flygplan som kontinuerligt moderniseras, utvecklat samtídigt som t ex ATR. Ingen ny teknik har motiverat att ersätta dessa flygplan som har ett ekonomiskt liv på minst 30 år. Ett av världens mest lönsamma flygbolag, REX i Australien, använder uteslutande 50 Saab 340.
Anmäl inlägget
Nya plan
Skrivet av Berra, 2014-10-06 20:12:29
Nextjet har inte råd att skaffa nya plan.
Enda anledningen till att Nextjet överhuvudtaget flyger är just för att dom flyger Saab 340. Ett gammalt plan som ingen annan vill hyra och uthyraren Källsson alltså är mån om att hålla dom flygande så länge det går. Detta genom att ha ett lågt hyrpris till Nextjet.
Anmäl inlägget
Luleå
Skrivet av Kurt, 2014-10-06 19:36:20
Hoppas att Nextjet öppnar fler linjer från Göteborg till Norrland. Luleå skulle smaka mumma.
Anmäl inlägget
Nya flygplan
Skrivet av P, 2014-10-06 16:01:26
När ska nextjet uppdatera sin flotta? Verkligen dags för nya flygplan. Hur blev det med ATR-72?
Anmäl inlägget
@Erik 499kr för flyga?
Skrivet av @Erik, 2014-10-06 14:02:17
Varför sikta så lågt när en tågbiljett kostar ca 800-900 på sträckan? Du har inte tänkt på totala restiden om du tar flyget? Ska man inte betala lite mer för det? Tid är ju som sagt pengar.. Åk tåg du istället som tar 7-8h på sträckan. Se till att ta tåget nu när höststormarna och vintern kommer. Att köpa ett flygplan och driva det kostar bra mycket mer än att köpa och driva ett tåg.
Anmäl inlägget
Rea
Skrivet av Rj, 2014-10-06 13:43:43
Jämför gärna priserna med föregående aktör så ser man att det närmast är reapriser nu i jämförelse med direktflyg. För att kunna gå runt med billigare priser måste man fylla större flygplan, och det underlaget finns nog inte. Max en 50 pax maskin.
Anmäl inlägget
Verkligheten kallar
Skrivet av Bengt, 2014-10-06 13:43:14
Hur kan man på fullt allvar tro att det skulle gå att ha biljettpriser på max 499 SEK på en 90 min flygning? Det är ju knappt så det ens skulle täcka bränsle och teknikkostnader.
Anmäl inlägget
Snålheten bedrar visheten!
Skrivet av Kungen, 2014-10-06 12:00:17
Köp du din ost för 399kr. Men bli inte ledsen om det visar sig att osten inte var en ost utan en banan. Eller att det aldrig blev någon ost. Kanske får du ost 2-3 dagar senare?
Anmäl inlägget
NJ
Skrivet av M82, 2014-10-06 11:59:11
Håller tummarna för att underlaget håller!
Tror inte 499:- är lösningen på problemet, tidsbespanringen är värd bra mycket mer än så. Satsa på prisvärda priser för näringslivet så att kalkylerna går ihop, på sikt några 499:- på lågavgångarna för dom som bokar tidigt kan funka.
Anmäl inlägget
Re: Erik
Skrivet av Fundersam, 2014-10-06 10:58:18
Erik: Vad jobbar du själv med? Vill du jobba gratis?

Människor som jobbar på ett bolag med nästan schysta vilkor måste väl ändå få en skälig och marknadsanpassad lön, utan att någon hänger läpp och tycker det är dyrt.

Erik: Klagar du på ICA när osten är för dyr i dina ögon?

Fredens.
Anmäl inlägget
Re: Erik
Skrivet av Calle, 2014-10-06 10:21:29
Bolagen går inte runt på 499-kronorsbiljetter. NJ måste få ut en betydligt högre snittintäkt än så och priserna du nämner verkar fullt rimliga för företag som kommer att nyttja linjen. Du får välja lågprisbiljetter via ARN istället.
Anmäl inlägget
Dyrt som f*n
Skrivet av Erik, 2014-10-06 08:05:11
Om nu Nextjet vill at fler åker på linjen kanske de inte ska ha biljettpriser mellan 1699 och 1999 kronor enkel Göteborg-Sundsvall. Ha istället priser för max 499 enkel, då skulle vanligt folk flyga med er på sträckan och inte bara miljonärer.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev