Skriv ut  

Nu avgör domstolen Arlandas framtid

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 9 oktober 2014
Ändrade villkor för inflygningarna eller trafik som vanligt. Det är mycket som står på spel när Arlandas miljötillstånd prövas i rätten. I värsta fall kan det innebära 25 procents minskad trafik.

Just nu pågår förhandlingarna i Mark- och miljööverdomstolen om Arlandas miljötillstånd. Idag ska ledamöterna i domstolen, tillsammans med andra inblandade från Swedavia och Upplands Väsby vara ute och lyssna på bullernivåerna vid inflygningen till bana 3.

Idag går cirka 16 procent av landningarna på Arlanda rakt över Upplands Väsby och det är protesterna från boende och kommunledning där, som nu påverkar flygplatsens fortsatta miljötillstånd.

- Vi lovades kurvade inflygningar redan på 1990-talet när bana tre byggdes och det löftet ska uppfyllas har varit vår utgångspunkt hela tiden. Sedan säger vi inte att det ska lösas si eller så, det är inte vår business men raka inflygningar över Upplands Väsby ska inte behövas, säger Björn Eklundh, kommundirektör i Upplands Väsby till Flygtorget.

Det är en åsikt som Swedavia inte håller med om.

- Får vi inte fortsätta som vi gör idag, kan vi inte hålla kapaciteten upp. Det riskerar i så fall var fjärde resenär. Redan idag tar vi stor hänsyn och har överflygningar enbart vid högtrafik på morgon och kväll och vid speciella omständigheter, säger Klas Nilsson, informationschef på Swedavia.

Ingen vill egentligen kväva Arlandas möjligheter att expandera, istället handlar det om att både ha kakan och äta den, att alltså ha en storflygplats men inte en som bullrar så mycket. Det gör att de kurvade inflygningar hamnat i fokus. Upplands Väsbys ser det som lösningen och menar att det finns gott om goda exempel ute i världen på hur flygtrafik leds runt en tätort.

- Det stämmer inte och ingen av de 50 största flygplatserna i Europa kan upprätthålla kapaciteten med kurvad inflygning. Det fanns stora förhoppningar kring tekniken tidigare men den har inte utvecklats som många hoppades på. Sverige ligger i topp när det gäller kunnandet på det här området och det använder vi på Arlanda. Tillsammans med Nice är vi i princip ensamma om att använda tekniken, men på Nice finns åsikter från pilotkåren om hur väl det fungerar.  Just ni testas det också på flygplatserna i Munchen och Oslo, säger Klas Nilsson som också slår fast att det i första hand är en säkerhetsfråga.

- Vi vill inte införa ett nytt system som inte är fullt utprovat eftersom det skulle äventyra flygsäkerheten. Den måste vara överordnad och det är vårt främsta argument.

Den åsikten delas av de piloter som ska göra de inflygningar som det nu handlar om.

- Det är för många särintressen som är med och petar i hur en internationell flygplats ska fungera. Det blir en ankdamm av allting, säger en pilot till Flygtorget.

Inspektioner och förhandlingar avslutas i morgon och senast under december ska Mark- och miljööverdomstolen lämna sitt domslut.



Kommentera artikeln
Det finns 21 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Minska trafiken
Skrivet av Jojje, 2014-10-11 14:14:29
Minska trafiken in till ARL. Vaa.. ska det inte bli någon alls. ARL är ju helt öde vissa tider. Visst det kanske är lite peak en stund på morgonen. Men i övrigt är den helt öde jämfört med "stor flygplatser" (som ARL vill påstå man är) runt om i värden. Dessutom har ARL blivit så sunkig och skitig på sina håll att man kräks. Ank utrikes vi baggagebanden tex. Skäp och skit över allt. Utöver det får man stå i en timme och väntar på väskan
Anmäl inlägget
@observer
Skrivet av smeden, 2014-10-10 21:02:13
Ja då borde ju inte Arlanda kunna sälja slottar under vintern i dagsläget eftersom tredje banan ändå står under snö då.

Kan ni inte starta ut 01R då o landa på vänstern? Är väl inte så svårt o kladda ner lite SID:ar? Lika bra o vara konstruktiv nu när MP har makten. Dags o skövla skogen o installera isolerglas så järnvägen kan dra fram.
Anmäl inlägget
Bedrövligt
Skrivet av Mats, 2014-10-10 20:24:10
Detta kommer under debatten om att MP vill lägga ner Bromma. Det kommer i praktiken betyda att man inte kan lägga över den trafiken som går på Bromma till Arlanda.
Jag hoppas att Bromma får leva vidare och att Arlanda får vidareutvecklas utan "störande moment"
Anmäl inlägget
Re:Sverige
Skrivet av Frippe, 2014-10-10 06:52:12
Det är Swedavia som äger och driver flygplatsen Arlanda och dess miljötillstånd. Inte LFV...

Inte nog med att pensionerade SAS Reuterhagen står på barrikaderna. Nu jobbar även en annan, aktiv SAS-pilot, med sitt egna företag för att försämra för branchen genom aktivt deltagande i detta. Något för SAS att ta tag i?
Anmäl inlägget
Re Smeden
Skrivet av The Observer, 2014-10-09 23:52:40
Du har delvis rätt. Dock faller ditt resonemang för vindriktningar från nordväst. Då kommer det inte gå att starta 08.
Enligt nuvarande dom skulle det bli 01L enbana vid nordvästlig vind, vilket sänker kapaciteten med 50 %.
Arlanda kan då inte sälja slottar med villkoret att de bara får flyga om det INTE är nordvästlig vind. Följaktligen skulle Arlanda permanent få sänka MAXKAPACITETEN från 84 till 42 rörelser per timme.
Anmäl inlägget
joo, kapacitetssänkning
Skrivet av insattt, 2014-10-09 20:40:20
@ smeden
Varför uttala sig om sådant du uppenbarligen inte vet något om. Du har helt enkelt fel.
Anmäl inlägget
ingen kapacitetssänkning
Skrivet av smeden, 2014-10-09 19:51:31
Om det blir förbjudet att landa 01R kommer det bara leda till kapacitetssänkningar om parallella inflygningar på båda 01-banorna ska göras vilket LFV ändå inte har tillstånd till. I dagsläget är det bara att landa 01L o starta 08 så är problemet löst.
Anmäl inlägget
svar till bob
Skrivet av tm, 2014-10-09 19:50:52
Tror det var massor med miljöhänsyn som måste tas när man byggde tredje banan. Därför blev det som det blev. Man borde lagt den mer österut och gjort den längre, alternativt byggt en parallellbana till 08/26 (vilket gjort Märstaborna vansinniga). Sigtuna och Upplands Väsby kommuner älskar arbetstillfällena på Arlanda men ingen vill ha bullret. Hyckleri.
Anmäl inlägget
Svar till tm
Skrivet av Bbb, 2014-10-09 17:35:12
Betyder inte det att de tänkte fel när de byggde bana 3? Eller vad är vitsen med den egentligen?
Anmäl inlägget
Svar till Tomas
Skrivet av tm, 2014-10-09 17:21:11
Skälen till att man inte använder alla tre banor på Arlanda samtidigt är att trafiken hamnar i konfliktsituationer. De två parallellbanorna ligger t.ex. för nära varandra i sidled, en pull-up på bana 01R kommer i konflikt med starter bana 08 osv.osv.
Anmäl inlägget
USV
Skrivet av Femtekolonnare, 2014-10-09 16:02:56
Det var en gammal SAS-kapten som uppviglade hela kommunledningen i USV till det diskussionsklimat vi har idag. Han bodde under inflygningen och sågade friskt på grenen han satt på. Hans lilla flygbullerinsats är stenen som stjälper hela lasset. Även om det knappt bullrar alls jämfört med Rosersberg där det flygs mer så fortsätter man klaga. Den här Piloten gjorde en enorm skada med sitt agerande.
Anmäl inlägget
Är lite flygbuller i landning så hemskt?
Skrivet av Kapten A320, 2014-10-09 15:32:00
De som bosatt sig i Upplands Väsby efter Arlands tillkomst var fullt medvetna när de flyttade in. Alla vill flyga på semester men ingen vill höra buller. De som klagar borde förbjudas flyga på livstid. Vi är ett av de mest glesbefolkade länder men med dom stricktaste bullerrestriktionerna. På 70-80 talet flögs det DC8, 707 och MD80 utan husch-kit, då bullrade det. Kurvade inflygningar är att glömma. Att det fungerar i Nice beror på fint väder så du kan rolla ut visuellt på 4nm final.
Anmäl inlägget
Kapacitetsproblem?????
Skrivet av Tomas, 2014-10-09 15:04:37
Arlanda har 3 banor. Aldrig någonsin har 3 banor snvänts samtidigt som man gör på så många andra ställen. Extremen är Chicago som använder 5 banor samtidigt. Skulle man landa på 2 banor och starta på 1 vissa tider samt starta 2 och landa 1 när det är peak på avgångar så är kapacitetsproblemet borta. Nu använder man 1 för start och en gör landning oavsett behov med resultatet långa köer i avgångspeak och i morgonrusning in mot arlanda så är det nästan alltid holding. Varför?????
Anmäl inlägget
Ha ha ha
Skrivet av Sverige, 2014-10-09 13:55:23
Om Swedavia och LFV drev JFK skulle de få lägga ner i morgon. Synd att byråkrater styr svenskt trafikflyg... Det är väl bara att köra visuell separation när det går, eller?
Anmäl inlägget
Kurvkrav skulle sänka kapaciteten dramatiskt.
Skrivet av The Observer, 2014-10-09 13:43:17
OM Arlanda tvingas använda någon annan inflygningsmetod än ILS söderifrån, kommer det inte gå att landa 42 flygplan i timmen som man kan nu. Teoretisk maxkapacitet med exempelvis kurvad RNP-inflygning är omkring 20-25 per timme.
Då kommer naturligtvis inta Arlanda kunna sälja 42 slottar per timme utan i det blir en begränsning.
Anmäl inlägget
dags att packa...
Skrivet av styrman No:2, 2014-10-09 13:18:54
I landet Sverige är inget omöjligt,hur korkade förslagen än är... ingen kan vara säker med denna utpressar politiks situation som för tillfället råder!!
Anmäl inlägget
Canarsie approach
Skrivet av Kurvat i New York, 2014-10-09 11:17:38
På Kennedy i New York leds trafiken i en kraftig sväng till banorna 13 för att undvika Brooklyn. Flygplanen rätar ut över inflygningsljusen och det sker med bl.a. A380. Och Arlanda klarar inte detta 5 miles ut ens. Det här är Luftfartsverket och Swedavia i all sin inkompetens. Tillåt visuella inflygningar!!!
Anmäl inlägget
Journalistik
Skrivet av Veckopress, 2014-10-09 11:13:51
Djäkul slår huvudet på spiken. Det som bedrivs på Flygtorget är veckotidningsjournalistik. Okunnig sådan dessutom. Eftersom Anders kan så lite om flyg är han helt i händerna på pressmeddelanden. Olyckligtvis skickas de oftast från Danmark. Och om man minska kapaciteten på Arlanda blir man tvungen att bygga en ny flygplats i Stockholmsområdet eftersom Skavsta och Västerås ligger för långt bort. Löjlig journalistik.
Anmäl inlägget
Domedagsprofeter
Skrivet av Djäkul, 2014-10-09 09:36:20
Nyheterna här är ganska vinklade för att hetsa upp. Självklart går det inte att minska trafiken till Arlanda. Bromma står kvar länge till. Det är en minoritet som vill minska. (Även om det i framtiden behövs)
Anmäl inlägget
Spännande...
Skrivet av ?, 2014-10-09 09:10:40
Med lite tur är snart allt flyg till huvudstaden nedlagt...
Det här är bara början på 4 år av dumheter!
Anmäl inlägget
Förändringar
Skrivet av Kalle Viking, 2014-10-09 09:03:42
Fram till 70-talet fanns, ARN, BMA, Barkarby, Tullinge, samt Skå. Nu finns BMA, men under hot att stängas av "betablockerana" MP. Tullinge och Barkarby är stängt, Skå lever i en halvslummer.
Så frågan är vad skol-,affärs- och privatflyget skall ta vägen om MP lyckas stänga BMA.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev