Skriv ut  

Norwegian hyr en Boeing 787 i väntan på klartecken till USA

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 20 oktober 2014
Sju Dreamliners blir åtta under en period när Norwegian hyr in en Being 787-8 från LOT. Det blir en övergångsperiod inför ett väntat ok från de amerikanska flygmyndigheterna.

Under sex veckor i höst, från 26 oktober till 30 november, hyr Norwegian in Boeing 787-8 från polska LOT. Under den perioden ska den gå i trafik från Kastrup och till dels Fort Lauderdale, dels New York. Med två rotationer i veckan till varje destination skapar den inhyrda maskinen även utrymme för att vara back-up till den övriga långlinjeflottan.

– Ja, vi skapar oss en leg eller en dag reserv i veckan. När den perioden är över räknar vi med att ha fått vårt tillstånd från Department of Transportation i USA och då kan vi börja använda vår egen flotta fullt ut också på USA, säger Tore Jenssen, Fleetdirector på Norwegian till Flygtorget.

I dagsläget har Norwegian en maskin, EI-LNA registrerad i NAI, Norwegian Air International med säte på Irland. Det innebär att den enbart kan flyga på linjen till Bngkok. De övriga sex flygplanen är registrerade i NAS, Norwegian Air Shuttle som tack var dispensen från norska myndigheter kan trafikera USA.

– Jag förutsätter att vi nu under hösten får klartecken från DOT och det av den enkla anledningen att vi uppfyller alla kraven i open sky-avtalet som finns mellan USA och Europa. Att det har förhalats på det sätt som gjorts hittills är obegripligt, jag trodde att vi hade fri konkurrens, fortsätter Tore Jenssen och ger ett räkneexempel på vad den fria konkurrensen kan innebära.

– Att flyga från London till New York tar drygt sex timmar och biljetten kostar, säg 1 000 dollar. Att flyga från New York till Los Angeles tar ungefär lika lång tid men där kostar biljetten 300 dollar tack vare konkurrensen på inrikestrafiken i USA. Varför ska inte samma konkurrens få råda på trafiken över Atlanten?

När det amerikanska godkännandet kommer flyttas samtliga långlinjemaskiner över till NAS.

Den inhyrda Dreamlinern ska slingas enligt följande flygschema:

Måndag: DY 7011 Köpenhamn 18.30 – New York 21.00, DY7012 New York 22.30 – Köpenhamn 11.40

Onsdag: DY7041 Köpenhamn 15.20 – Fort Lauderdale 20.00, DY7042 Fort Lauderdale – Köpenhamn 12.55

Lördag: DY 7011 Köpenhamn 18.30 – New York 21.00, DY7012 New York 22.30 – Köpenhamn 11.40

Söndag DY7041 Köpenhamn 15.20 – Fort Lauderdale 20.00, DY7042 Fort Lauderdale – Köpenhamn 12.55




Kommentera artikeln
Det finns 17 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

pf
Skrivet av DC-10, 2014-10-22 12:34:12
Inkomstskatt = Skatteintäkter för landet!
Undrar om vem som kvalificerad?
Anmäl inlägget
va bra
Skrivet av pelle, 2014-10-22 00:00:34
som ni kära norrbaggar nu resonerar så ska väll inte gästarbetarna behöva hindras från att köra sina "lågskatte bilar" från hemländerna när de jobbar hos "fina" folket, det är ju bara ni som e norska medborgare som ska betala denna skatt eller...(känns det igen)
Vidare tycker ja ni genast ska tillåta ex Somaliska fiskare ta över fisket vara i era hamnar utnyttja er infrastruktur och givetvis betala all ev skatt i Somalia
då blir det biiiligt..
Anmäl inlägget
DC-10,
Skrivet av pf, 2014-10-21 20:38:28
som neppe er kvalifisert for arbeid i Nårrje, da han ikke forstår ordet inntektsskatt(inkomstskatt).
Anmäl inlägget
pf
Skrivet av DC-10, 2014-10-21 17:24:28
du tar fel. Det är inga länder som klarar sig i det långa löpet utan skatteintäkter.
Förövrigt borde ni norrmän vara tacksamma över att det finns arbetskraft som ni är för "fina" eller för "dumma" att klara själva.
Anmäl inlägget
Propaganda...
Skrivet av pierre holmgren, 2014-10-21 17:23:26
De 6 timer kommer fra Norwegians eget udsagn og de 4 1/2 time fra en som har prövet kyst til kyst nemlig mig , muligt tidtabeller siger op mod 6 timer men så er der godt nok vel tiltaget taxi tider indregnet. Tomas formulerede det fint i et af foregående indläg hvad det egentlig handler om , nemlig at Norwegian groft sagt er en social bedrager og du PF , ingen önsker monopol heller ikke Sas.
Anmäl inlägget
Tomas,
Skrivet av pf, 2014-10-21 15:30:58
et av de landene du beskriver ville klart seg uten inntektsskatt.
Anmäl inlägget
Uppfyller openskies???
Skrivet av Tomas, 2014-10-21 14:38:19
Norwegian använder Thailändsk crew mellan Europa och Usa. Openskies säger fri konkurrens utan social dumping.
Det är just det som DY håller på med. Man vill verka på en marknad som den Europeiska men betala asiatiska löner och inga skatter. Nej Tack!! Någon måste betala in skatter till vård skola omsorg. Skulle alla branscher operera som DY så rasar ekonomin i de nordiska länderna.
Anmäl inlägget
Pelle, uten den oljen
Skrivet av pf, 2014-10-21 11:46:51
ville ytterligere 100.000 svenske ungdommer, som idag arbeider i Norge fordi Sverige ikke klarer å ta vare på de, ha gått uten sysselsetting i "Folkhemmet"

Er det det du ønsker ?
Anmäl inlägget
Svenskar..
Skrivet av Flyg Gustav, 2014-10-21 10:03:28
Nu är det så att Norge har olja. Det är verkligheten ! Så vi behöver inte oroa oss för att bli som Hellas'. Men ni borde börja se er omkring för Snart behöver ni bidrag från FN för att ni skall ha råd o handla mat o kläder.
Typisk, svenska avundsjuka. Har ni aldrig något vettig att komma med än att ständigt gnälla ????
Trött man blir på er.
Anmäl inlägget
Kust till kust
Skrivet av Arne Anka, 2014-10-20 23:05:48
Pierre, kolla bolagens tidtabeller. Det tar 6 timmar kust till kust i USA. Eller som snabbast 5,5 timmar om du flyger MIA-LAX. Inte 4 timmar. Sedan tar LHR-JFK 7,5-8 timmar enligt tidtabellerna, inga 6 timmar inte. Concorde har slutat flyga ser du...
Anmäl inlägget
Correction!
Skrivet av Vän av ordning!, 2014-10-20 22:49:02
När det amerikanska godkännandet kommer flyttas samtliga långlinjemaskiner över till NAI.
Anmäl inlägget
Saklighet efterfrågas
Skrivet av Eurobonus Gold, 2014-10-20 22:30:57
Inläggen (hittills) kopplat till denna artikeln har nog nått lågvattenmärket.

Jag är en trogen SAS-resenär men hoppas samtidigt att Norwegian lyckas med sin produkt. Jag tycker det är bra att vi Skandinavier får ett större utbud av direktlinjer, varför bråka om detta?

Flygbolagen upprättar flyglinjer där passagerareunderlag finns, det gäller alla flygbolag verksamma i bl.a. EU och USA där statssubventioner för aktuell verksamhet enligt lag inte är tillåtna.
Anmäl inlägget
That
Skrivet av Pylle, 2014-10-20 22:19:04
Koko, lyssna Pelle, lyssna
Anmäl inlägget
gnäll
Skrivet av pelle, 2014-10-20 21:37:04
ni norrmän som bölar och talar om för oss hur bra Norwegian är,
vad jobbar ni med?
de kan ju inte va i norwegian i alla fall de e för dyrt och betala anständiga löner
så va gör ni? sittter och hurrar när bland annat era jobb försvinner pga mygel och lönedumpning?
hadde ni inte haft oljan hadde ni vatt i samma division som grekland o övriga b-laget utan tvivel..
Anmäl inlägget
Pierre H,
Skrivet av pf, 2014-10-20 16:16:20
ja Pierre...vi vet at SAS(og også deres ansatte) både er mot konkurranse, vil beholde monopolet, og diktere de vilkår(kongelige privileger?) som det skal flyves på.

Les litt industriell historie kjære Pierre. De fleste monopoler har gjennom historen falt, og det er stadig kommet andre måter å organisere ulike industrier på-nå transportsektoren.
Anmäl inlägget
SAS-ekspert igjen, stønn
Skrivet av Tor, 2014-10-20 15:11:27
SAS-trollet Pierre uttaler seg om Norwegian igjen. De klarer visst aldri holde munn. Maken til idioti denne personen klarer å få ut, er sjelden vare. Jeg håper SAS mister tillatelsen til å fly til USA
Anmäl inlägget
Nonsens!
Skrivet av pierre holmgren, 2014-10-20 13:11:11
Nonsens fra A-Z , kyst til kyst i USA tager 4 timer og rigtignok tager LHR-JFK 6 timer men det er så også en 50% längere flyvetid og desuden er det en international flyvning med serveringer i alle klasser hvilket ikke sker på indenrigs stort set , desuden er der masser af konkurrence på ruten så argumentet holder ikke.
I övrigt håber jeg at Norwegian aldrig får sin tilladelse og samtidig får inddraget sin norske dispensation , det ville väre klädeligt af norske myndigheder.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev