Skriv ut  

Amapola satsar på passagerarflyget

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 23 oktober 2014
Ett av flygplanen i flottan är passagerarinredd. Nu vill Amapola ge arbetshästen fler uppgifter och söker därför kabinpersonal.

Just nu söker Amapola kabinpersonal till baserna i Stockholm och Malmö. Ett lite ovanligt drag för ett flygbolag vars huvudsakliga sysselsättning är fraktflyg och främst postflygning på ett dussintal destinationer varje natt.

Flottan av 11 Fokker 50 innehåller dock en passagerarinredd maskin som under en tid användes på sträckan Sundsvall – Göteborg. Det var ett uppdrag som Amapola flög för Direktflyg men som upphörde i våras.

Den maskinen vill nu bolaget använda för charter och ACMI-flygningar, en typ av uppdrag som det kommer allt fler förfrågningar om, trots att de inte säljs aktivt. Tillgången på kabinpersonal utbildade på Fokker 50 är begränsad men Amapola räknar med att kunna bygga upp den besättningsbas som behövs.

Satsningen på passagerarflygningar är en del i strategin att bredda verksamheten och inte enbart vara beroende av postflygningarna. Tidigare i år köptes ytterligare två Fokker 50 in som sedan byggts om till renodlade fraktmaskiner och skall i första hand användas till annan frakttrafik än post och har därför större dörr och en lastkapacitet på 7,3 ton. Det bygger i sin tur på att förfrågningarna om att flyga ad-hoc ökar och även efterfrågan på wet-lease av mindre fraktmaskiner.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Men inte då...
Skrivet av Orrholmens Rex, 2014-10-27 01:20:10
Rainer var visserligen GD på Posten. Men i SAS styrelse satt han aldrig.
Anmäl inlägget
För folket i tiden.
Skrivet av Falconetti, 2014-10-24 00:24:52
Konceptet var oslagbart. Frakt på natten pax på dagen. Tyvärr fick vi inte konkurera med SAS. Då Ove Reiner satt i både Postens och SAS styrelse.
Anmäl inlägget
Train
Skrivet av Yvette, 2014-10-23 17:31:24
Vem utbildar amapolas cabincrew? Bolaget själv?
Anmäl inlägget
Falcon
Skrivet av thomas, 2014-10-23 17:12:35
737QC igen?

det går inte att flyga 2 tim per dygn
med B737QC och betala 300.000 usd i leasingavgift per månad
Anmäl inlägget
Falcon
Skrivet av thomas, 2014-10-23 17:12:34
737QC igen?

det går inte att flyga 2 tim per dygn
med B737QC och betala 300.000 usd i leasingavgift per månad
Anmäl inlägget
Historien upprepar sig.
Skrivet av Falconetti, 2014-10-23 13:01:25
Postens före detta vVD tillika ordföranden i Falcon Air AB, postens flygbolag, övriga styrelsemedlemmar i Falcon Air AB, sitter med i styrelsen på Amapola. Snart får vi se B737 QC igen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev